kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۱۶۳
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
در همایش دانشگاه تهران مطرح شد

غربی‌ها از سانتریفیوژهای ما نمی‌ترسند نگران تفکری هستند که هر روز تکثیر می‌شود

همایش ملی‌ گذر از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی با سخنرانی سعید جلیلی، رحیم‌پورازغدی و سردار نقدی در دانشگاه تهران برگزار شد.


سعید جلیلی در همایش ملی «گذر از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی» که صبح دیروز در دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه یکی از مهمترین دغدغه‌ها نافع بودن علومی است که می‌آموزیم، گفت:نمی‌توان مدعی سیاست و حرف داشتن بود اما به حوزه اندیشه کاری نداشت. برخی می‌گویند ساحت سیاست خارجی باید از اندیشه دور باشد و باید از آن ایدئولوژی زدایی کرد که من این موضوع را درک نمی‌کنم. مستکبران امروز دنیا می‌خواهند با اندیشه خود مناسبات دنیا را تعیین کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: نگرانی غربی‌ها از چند سانتریفیوژ ما نیست بلکه آنها از تفکری نگرانی دارند که فعالانه هر روز غنی‌سازی و تکثیر می‌‌شود. علوم سیاسی اسلامی می‌تواند برای انقلاب اسلامی و سطح جهان نافع و نافذ باشد و نوید تمدنی جدید را برای جهان می‌دهد.
جلیلی با اشاره به اینکه اندیشه دینی یک اندیشه مدعی و فعال است، گفت: اندیشه دینی در همه ابعاد انسان حرف برای گفتن دارد و می‌خواهد یک اندیشه سیاسی جدید تعریف کند. علوم سیاسی اسلامی در بسیاری امور و سیاست بین الملل و امنیت نیز مناسبات جدیدی را وارد می‌کند و برای امنیت پایدار با مناسبات جدید فرمول می‌دهد و آن را در ایمان دنبال می‌کند نه در سلاح هسته‌ای و نظریه‌های دیگر.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی با بیان اینکه اوباما حتی به صراحت می‌گوید که اگر ما در مسیر  رهبری جهان دچار چالش شویم این حق را داریم که از سلاح هسته‌ای و گزینه نظامی استفاده کنیم، گفت: جان لاک به عنوان کسی که پدر آزادی شناخته می‌شود یکی از سهامداران عمده برده داری بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه افراد مدعی علوم سیاسی باید نسبت خود را با علوم سیاسی غربی، مدرنیته و لیبرال دموکراسی مشخص کنند گفت: من در تهران با هیچ مقامی ملاقات نمی‌کردم مگر اینکه می‌گفت تصویر من از تهران عوض شد و آنچه که فکر می‌کردیم نبود. ما در توصیف علوم انسانی شاهد توصیف‌های غلط، خطا و ناقص هستیم که در واقع این اندیشه نه تنها در تجویز دچار خطای جدی است بلکه در توصیف هم دچار خطا است.
در بسیاری از میادین قدرت، ایران، آمریکایی‌ها را شکست داده است
همچنین سردار محمدرضا نقدی در این همایش با بیان اینکه در دانشگاه‌های ما آموزه‌های سکولاریستی آموزش داده می‌شود، گفت: دانشجوی ما فکر میکند چون دانشگاه ما در حکومت اسلامی است هر چه می‌گویند درست است اما این غش در معامله است این امر باعث آسیب‌پذیر شدن جامعه خواهد شد و بسترهای نفوذ غرب را فراهم می‌کند.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: چرا ما این‌قدر وابسته هستیم به اینکه حتما مقام معظم رهبری باید نسبت به مسائل روز تحلیل ارائه بدهند؟ چرا تحلیل امام(ره) و مقام معظم رهبری از زبان تحصیل کرده‌های دانشگاهی ما بیرون نمی‌آید؟ این درست نیست که عده‌ای می‌گویند چون این مسئله را رهبری گفته‌اند ما قبول داریم و تبعیت می‌کنیم؛ آنها باید خودشان هم تحلیل داشته باشند.
به گزارش فارس، نقدی با بیان اینکه منشاء قدرت در قاموس علوم سیاسی غربی، اقتصاد، رسانه و زور است، خاطرنشان کرد: در همه این عناصر قدرت، آمریکا در مقابل ایران هزار بوده و ایران یک بوده است، اما می‌بینیم که در بسیاری از میادین قدرت، ایران، آمریکایی‌ها را شکست داده است. به عنوان مثال امروز 5 سال است که غربی‌ها می‌خواهند بشار اسد را زمین بزنند، اما نتوانسته اند.
وی دیکتاتورترین آدم‌ها را اساتید غرب‌گرای دانشگاه‌ها دانست و تاکید کرد: آنها به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند دانشجو حرفی خلاف علوم انسانی غربی بزند و آزادانه پایان‌نامه‌ای بنویسد. آنها می‌خواهند نظریه‌های غربی را به زور به دانشجویان ما تحمیل کنند. می‌گویند علوم انسانی غربی، علم است و حق نقد ندارید. نقدی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه بسیج آماده است که علوم سیاسی اسلامی را به عنوان یک دوره دانشگاهی به اجرا بگذارد و دانشجویان را با کتاب‌های علوم انسانی اسلامی تربیت کند تا چرخه نظام اسلامی برای آینده به حرکت دربیاید.
دانشگاه‌ها برای کجا کادر سازی می‌کنند؟
به گزارش تسنیم، حسن رحيم‌پور ازغدي نیز در این همايش اظهار داشت: بايد فضاي گفتماني در زمينه علوم سياسي در دانشگاه‌ها ايجاد كنيم كه جرات انديشيدن داشته باشيم و  اسامي اشخاص و انديشمندان بزرگ در دنيا چشم‌مان را كور نكند و از كسي نهراسيم.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: امروز از نظر عملي خاكريز‌هاي زيادي فتح شده و نيروي عمل و گفتمان جهان اسلام كل قرارگاه غربي‌ها را به هم ريخته و تمام رژيم‌ها يكي پس از ديگري سرنگون مي‌شود. ارتش آمريكا، روسيه، انگليس و ساير ارتش‌ها تمام حواس‌شان به ما و منطقه ماست و پارادايم علم سياست تغيير كرده و جهان عوض شده، اما هنوز در مورد متون بعد از جنگ جهاني دوم بحث مي‌كنيم و اين به معني منگوليسم دانشگاهي است و دانشگاه و حوزه ما علي‌رغم تمام تلاش‌ها دچار اين منگوليسم هستند.
رحيم‌پور ازغدي با اشاره به نقش انقلاب اسلامي يادآور شد: انقلاب اسلامي ايران، جهان اسلام را به هم ريخته و كاري كرده كه مسئله بي‌حجابي كه روزي از طريق اروپا به تركيه و بعد به ايران آمد، نهضت حجاب به اروپا صادر شود و در پاريس و لندن دختران و پسران با حجاب در خيابان‌ها حضور پيدا كنند. عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: غرب و انقلاب فرانسه و روسيه از نظر هنرمندان و دانشگاهيان شانس آوردند، اما انقلاب اسلامي ايران در اين حوزه بدشانس بود و حتي 100 نفر آدم حسابي پيدا نشدند كه نبض تفكر علوم انساني دست‌شان باشد. غرب زرنگي كرد و در اواخر قرن 19 و اوايل قرن 20 تاريخ تمدن خود را نوشت و آن را به نام تاريخ تمدن بشريت نام‌گذاري كرد و ایران و مصر و چین را حذف کرد. وي گفت: تاريخ سياست جهان تاريخ نظريات 10 تا 15 نظريه‌پرداز سياسي اروپايي شده است. بزرگ‌ترين مشكل ما آزادانديشي است و در برابر آزادانديشي آكادميك مانع وجود دارد كه نمي‌توان با لگد و تكفير آن را از بين برد، بلكه بايد موانع را با علم و نظريه برداشت.
وي با طرح اين پرسش كه برون‌داد دانشكده‌هاي علوم سياسي ما چيست؟ يادآور شد: آيا آنها مي‌خواهند نظريه‌پرداز تحويل جامعه دهند يا كارمند سياسي؟ بايد پرسيد دانشگا‌‌ه‌ها براي كجا كادرسازي مي‌كنند؟ اينكه مسئولان ما مي‌گويند نتيجه كار ما تبديل چند ميليون ديپلم بيكار به چند ميليون فوق‌ليسانس بيكار بوده، جزو گناهان كبيره شوراي عالي انقلاب فرهنگي، تصميم‌گيرندگان علوم سياسي و مسئولان وزارت علوم است. وي گفت: افرادي كه در دانشگاه‌هاي اروپايي و آمريكايي درس خواند‌ه‌اند، داعشي مي‌شوند، مي‌دانيم اتاق فرمان داعش در دست صهيونيست‌هاست.