واکنش شخصیتهای دینی و فعالان سیاسی به هتک حرمت روزنامه آسمان
در پی توهین به مقدسات اسلامی و هتک حرمت به حکم قرآنی قصاص، برخی شخصیتهای دینی و فعالان سیاسی با انتقاد به چاپ این مطلب در روزنامه آسمان تاکید کردند زیر سؤال بردن احکام قطعی اسلام امری است که گذشت و امکان عبور از آن وجود نداشته و محال است.
در همین رابطه، آیتالله محسن مجتهد شبستری نماینده ولیفقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه قصاص از مسلمات اسلام است و کسانی که این حرفها را میزنند توجهی به فلسفه قصاص و عمق احکام قرآنی ندارند، اظهار داشت: امام هم در این زمینه حکم ارتداد را دادهاند، چرا که کسی که حکم ضروری اسلام را منکر شود حکم مرتد درباره او اجرا میشود.
آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری عضو مجلس خبرگان رهبری نیز با انتقاد از برخی روزنامههای کشور گفت: آیا ما بعد از 35 سال، باید شاهد آن باشیم که در روزنامههای ما لایحه قصاص را یک امر غیربشری بنامند؟ من از مسئولان میخواهم تعمل و دقت کرده که به جایی نرسیم که راه برگشتی نداشته باشیم، البته روحانیت در جایی که لازم است، به وظیفه خود عمل میکند.
همچنین محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به اقدام اخیر روزنامه «آسمان»، درج چنین مطلب کفرآمیزی برای جامعه اسلامی را غیرقابل قبول عنوان کرد و انکار قصاص را در برخی موارد موجب ارتداد دانست. 0وی با اشاره به اقدام اخیر روزنامه «آسمان» در غیر انسانی خواندن حکم قصاص اظهار داشت: زیر سؤال بردن احکام قطعی اسلام امری است که گذشت و امکان عبور از آن وجود نداشته و محال است.
سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس خاطرنشان کرد: پس از گذشت ۳۵ سال از انقلاب اسلامی بیان چنین مطالبی جای تاسف دارد و آنچه که برخی از مسئولان این روزنامه انتشار این مطالب را بدلیل اشتباه در چک نهایی عنوان کردهاند، پذیرفتنی نیست و توضیحی نامعقول و نامتعارف است.
آیتالله احمد بهشتی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در خصوص توهین به حکم قرآنی قصاص به تسنیم گفت: هجمه کنندگان به قصاص، درد انسان و انسانیت ندارند، بلکه میخواهند به اصل اسلام هجمه کنند.
حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان نیز به خبرگزاری تسنیم گفت: کسانی که حکم قصاص را نفی میکنند چه بخواهند و چه نخواهند به نوعی آنارشیسم و گسترش جنایت دامن میزنند.
وی اظهار داشت: مطلبی که در روزنامه آسمان منتشر شده با صراحت قصاص را یک حکم غیرانسانی دانسته در صورتی که این حکم یک حکم اسلامی است و امام نیز در سالهای اولیه پس از انقلاب اسلامی کسانی که قصاص را غیرانسانی دانسته بودند مرتد اعلام کرده بودند.
وی ادامه داد: قصاص مکافات یک مجرم است به همان شکلی که جرم را مرتکب شده و این یک اصل کاملا انسانی است؛ کسی که به عمد دست به قتل زده باشد جزایش اعدام است.
مدیر مسئول روزنامه کیهان تصریح کرد: کسانی که این حکم را نفی میکنند علاوه بر اینکه یک حکم اسلامی را نفی کردهاند در میان قاتل و مقتول و ظالم و مظلوم از قاتل و ظالم دفاع و حمایت کردند و در واقع نفی حکم قصاص به معنای دیدگاهی غیرانسانی است.
شریعتمداری با اشاره به فرازی از آیات قرآن کریم خاطرنشان کرد: در قصاص حیات و زندگی است و اگر قرار باشد کسانی که دست به جنایت میزنند از بابت قصاص احساس راحتی خیال کنند به این ترتیب قتل، خونریزی و تجاوز به حقوق دیگران شتاب پیدا میکند و از این زاویه کسانی که حکم قصاص را نفی میکنند چه بخواهند و چه نخواهند به نوعی آنارشیسم و گسترش جنایت دامن میزنند.
همچنین اسدالله بادامچیان نایب رئیس جبهه پیروان درباره توهین به مقدسات گفت: روزنامه اصلاحطلب آسمان با انتشار مطلبی پیرامون قصاص دست خود را رو کرد.
مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس نیز در یک برنامه یک تلویزیونی با بیان اینکه روزنامهای میآید حجاب را زیر سؤال میبرد، روزنامهای دیگر میآید قصاص را زیر سؤال میبرد تا مراجع موضع گیری کنند و این روزنامه میخواهد دو قطبی مردم و مراجع را ایجاد کند، اما این کار شدنی نیست، گفت: بعضی ها اصرار زیادی به ایجاد دو قطبی بین مذهبی ها و غیر مذهبی ها دارند این درحالی است که قاطبه مردم ما دین دار هستند.
آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری عضو مجلس خبرگان رهبری نیز با انتقاد از برخی روزنامههای کشور گفت: آیا ما بعد از 35 سال، باید شاهد آن باشیم که در روزنامههای ما لایحه قصاص را یک امر غیربشری بنامند؟ من از مسئولان میخواهم تعمل و دقت کرده که به جایی نرسیم که راه برگشتی نداشته باشیم، البته روحانیت در جایی که لازم است، به وظیفه خود عمل میکند.
همچنین محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به اقدام اخیر روزنامه «آسمان»، درج چنین مطلب کفرآمیزی برای جامعه اسلامی را غیرقابل قبول عنوان کرد و انکار قصاص را در برخی موارد موجب ارتداد دانست. 0وی با اشاره به اقدام اخیر روزنامه «آسمان» در غیر انسانی خواندن حکم قصاص اظهار داشت: زیر سؤال بردن احکام قطعی اسلام امری است که گذشت و امکان عبور از آن وجود نداشته و محال است.
سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس خاطرنشان کرد: پس از گذشت ۳۵ سال از انقلاب اسلامی بیان چنین مطالبی جای تاسف دارد و آنچه که برخی از مسئولان این روزنامه انتشار این مطالب را بدلیل اشتباه در چک نهایی عنوان کردهاند، پذیرفتنی نیست و توضیحی نامعقول و نامتعارف است.
آیتالله احمد بهشتی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در خصوص توهین به حکم قرآنی قصاص به تسنیم گفت: هجمه کنندگان به قصاص، درد انسان و انسانیت ندارند، بلکه میخواهند به اصل اسلام هجمه کنند.
حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان نیز به خبرگزاری تسنیم گفت: کسانی که حکم قصاص را نفی میکنند چه بخواهند و چه نخواهند به نوعی آنارشیسم و گسترش جنایت دامن میزنند.
وی اظهار داشت: مطلبی که در روزنامه آسمان منتشر شده با صراحت قصاص را یک حکم غیرانسانی دانسته در صورتی که این حکم یک حکم اسلامی است و امام نیز در سالهای اولیه پس از انقلاب اسلامی کسانی که قصاص را غیرانسانی دانسته بودند مرتد اعلام کرده بودند.
وی ادامه داد: قصاص مکافات یک مجرم است به همان شکلی که جرم را مرتکب شده و این یک اصل کاملا انسانی است؛ کسی که به عمد دست به قتل زده باشد جزایش اعدام است.
مدیر مسئول روزنامه کیهان تصریح کرد: کسانی که این حکم را نفی میکنند علاوه بر اینکه یک حکم اسلامی را نفی کردهاند در میان قاتل و مقتول و ظالم و مظلوم از قاتل و ظالم دفاع و حمایت کردند و در واقع نفی حکم قصاص به معنای دیدگاهی غیرانسانی است.
شریعتمداری با اشاره به فرازی از آیات قرآن کریم خاطرنشان کرد: در قصاص حیات و زندگی است و اگر قرار باشد کسانی که دست به جنایت میزنند از بابت قصاص احساس راحتی خیال کنند به این ترتیب قتل، خونریزی و تجاوز به حقوق دیگران شتاب پیدا میکند و از این زاویه کسانی که حکم قصاص را نفی میکنند چه بخواهند و چه نخواهند به نوعی آنارشیسم و گسترش جنایت دامن میزنند.
همچنین اسدالله بادامچیان نایب رئیس جبهه پیروان درباره توهین به مقدسات گفت: روزنامه اصلاحطلب آسمان با انتشار مطلبی پیرامون قصاص دست خود را رو کرد.
مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس نیز در یک برنامه یک تلویزیونی با بیان اینکه روزنامهای میآید حجاب را زیر سؤال میبرد، روزنامهای دیگر میآید قصاص را زیر سؤال میبرد تا مراجع موضع گیری کنند و این روزنامه میخواهد دو قطبی مردم و مراجع را ایجاد کند، اما این کار شدنی نیست، گفت: بعضی ها اصرار زیادی به ایجاد دو قطبی بین مذهبی ها و غیر مذهبی ها دارند این درحالی است که قاطبه مردم ما دین دار هستند.