در مراسم نمادین هفته پژوهش صورت گرفت
تقدیر از ۲۱ طرح پژوهشی برتر دانشآموزی
با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری از 21 طرح پژوهشی برتر دانشآموزی تقدیر شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مراسم نمادین هفته پژوهش دیروز با حضور علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و محمد فرهادی وزیر علوم در دبیرستان شاهد شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد.
در این مراسم که از 21 طرح پژوهشی برتر دانشآموزی تقدیر شد، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پژوهش باید از مدارس آغاز تا به فرهنگ تبدیل شود، از این رو اولین روز هفته پژوهش به این عنوان نامگذاری شده است.
وی علم و فناوری را اساس پیشرفت هر کشوری دانست و یادآور شد: مهمترین رکن پژوهش نیروی انسانی است و آموزش و پرورش وظیفه خطیر تربیت افراد توانمند را بر عهده دارد.
فرهادی با تاکید بر اینکه در نظام آموزش و پرورش، پژوهش باید جایگاه ویژهای در برنامههای درسی داشته باشد، تصریح کرد: نظام تحول بنیادین آموزش و پرورش بطور جدی به امر پژوهش پرداخته است و از سوی دیگر دانشآموزان باید بتوانند با برنامهریزیهای صورت گرفته قدرت یادگیری و مسئلهیابی خود را ارتقاء دهند. به همین دلیل باید به گونهای عمل کرد تا بخشی از فرصتهای دانشآموزان در آزمایشگاهها و کتابخانهها صرف تحقیق و پژوهش شود تا دانشآموزان به تفکر منطقی مجهز شوند، جهانی بیندیشند و ملی عمل کنند.
وی با اشاره به وضعیت بودجه پژوهش در کشور افزود: در کشور ما تاکنون سهم تحقیق و پژوهش از تولید ناخالص ملی 47 صدم درصد بوده ولی بناست که در طول برنامه ششم این میزان به 3 درصد افزایش یابد.
وزیر آموزش و پرورش نیز در این همایش گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنای برنامه توسعه ششم در این حوزه است و در این سند ارتقاء کیفیت و توسعه عدالت آموزشی مورد تاکید قرار گرفته و امیدواریم در برنامه ششم نظام تعلیم و تربیت شاهد توسعه و ارتقاء کیفیت و عدالت آموزشی باشد.
فانی با بیان اینکه پژوهش اهمیت بسیار زیادی دارد، گفت: برای جلوگیری از تبعات تصمیمات غلط، باید در مدیریت کلان هم هرگونه تصمیمگیری براساس مطالعه و پژوهش اجرایی شود.وی تصریح کرد: یکی از زیر نظامهای سند تحول بنیادین پژوهش و ارزشیابی است، بنابراین اگر در فرایند تعلیم و تربیت، پژوهش ضعیف یا حذف شود تعلیم و تربیت ناقص است و به همین دلیل است که باید تقویت پژوهش و روحیه پرسشگری در دانشآموزان تقویت شود.
فانی بر توسعه فرهنگ پژوهش در بین معلمان و دانشآموزان تاکید و تصریح کرد: در حال حاضر 500 پژوهش سرای دانشآموزی در کشور احداث و هدف گذاری کردهایم تا در پایان دولت یازدهم هر منطقه آموزشی دارای حداقل یک پژوهشسرای دانشآموزی باشد.
وی با تشریح فعالیتهای آموزش و پرورش در امر پژوهش عنوان کرد: جشنوارههای دانشآموزی خوارزمی و جابربن حیان گامهای عملی در گسترش و نهادینه کردن روحیه پژوهش در مدرسهها محسوب میشود.