احمد توکلی:
مناطق آزاد به جای صادرات محوری به واردات روی آوردهاند
نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از راهاندازی مناطق آزاد در سطح کشور گفت: این مناطق به جای صادرات محوری به واردات روی آوردهاند.
اردبیل- خبرنگار کیهان:
احمد توکلی در همایش نفوذیهای اقتصاد ایران در اردبیل از تلاش دولت برای صدور مجوز و وعدههای متعدد به منظور راهاندازی مناطق آزاد در سطح کشور انتقاد کرد و گفت: دولت یازدهم راهاندازی 11 منطقه آزاد تجاری را برای تصویب به مجلس ارائه کرده و نمایندگان نیز 70 منطقه آزاد تجاری، صنعتی و گردشگری را پیشنهاد دادهاند در حالی که قرار نیست کل کشور را به منطقه آزاد تبدیل کنیم.
وی افزود: از ظرفیت مناطق آزاد در سطح کشور به طور مطلوب و بهینه بهرهبرداری نشده است. این مناطق از اهداف اصلی خود دور شدهاند به طوری که جای صادرات محوری به واردات روی آورده شده است.
توکلی گفت: وابسته سالاری به جای شایسته سالاری زمینه گسترش ویژهخواری و تبارگرائی را فراهم آورده و موجب تجارت نفوذ میشود و در این رابطه باید مراقبتهای لازم بعمل آید.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: فساد بیشتر کاهش سرانه درآمد را به دنبال داشته و نرخ رشد اقتصادی واقعی و تولید سرانه را کاهش میدهد و بخشی از سختیهایی که امروزه مردم با آن مواجه هستند به این دلیل میباشد.
وی گفت: افراد فاسد همیشه در تلاش هستند تا در درجهای بالاتر در تصمیمگیریها نفوذ کنند و در این شرایط هم مبارزه با فساد گرچه کمی دشوار، اما شدنی است و برای این امر باید قضات و افسرانی خاص غیرقابل خریداری با همکاری سازمانهای مردم نهاد به شناسایی و ریشه کنی فساد بپردازند.
وی گفت: باید با مظاهر فساد در اقتصاد کشور قاطعانه مبارزه کرد تا با استفاده از گشایشی که پس از رفع تحریمهای ظالمانه صورت میگیرد بتوان به نتیجهای دست پیدا کرد.
وی در ادامه افزود: تحریمها هزینههای قابل توجهی به کشور تحمیل کرد که افزایش هزینه تبدیل ارز، بارگیری چند باره کالاها، کاهش کیفیت کالاها، تاخیر در واردات و انحصار بیمه و حمل نقل از آن جمله بود.
وی گفت: ما تا زمانی که کار ساختاری در اقتصادمان انجام ندهیم نمیتوانیم از مشکلات و نارساییهای اقتصادی خارج شویم.
احمد توکلی در همایش نفوذیهای اقتصاد ایران در اردبیل از تلاش دولت برای صدور مجوز و وعدههای متعدد به منظور راهاندازی مناطق آزاد در سطح کشور انتقاد کرد و گفت: دولت یازدهم راهاندازی 11 منطقه آزاد تجاری را برای تصویب به مجلس ارائه کرده و نمایندگان نیز 70 منطقه آزاد تجاری، صنعتی و گردشگری را پیشنهاد دادهاند در حالی که قرار نیست کل کشور را به منطقه آزاد تبدیل کنیم.
وی افزود: از ظرفیت مناطق آزاد در سطح کشور به طور مطلوب و بهینه بهرهبرداری نشده است. این مناطق از اهداف اصلی خود دور شدهاند به طوری که جای صادرات محوری به واردات روی آورده شده است.
توکلی گفت: وابسته سالاری به جای شایسته سالاری زمینه گسترش ویژهخواری و تبارگرائی را فراهم آورده و موجب تجارت نفوذ میشود و در این رابطه باید مراقبتهای لازم بعمل آید.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: فساد بیشتر کاهش سرانه درآمد را به دنبال داشته و نرخ رشد اقتصادی واقعی و تولید سرانه را کاهش میدهد و بخشی از سختیهایی که امروزه مردم با آن مواجه هستند به این دلیل میباشد.
وی گفت: افراد فاسد همیشه در تلاش هستند تا در درجهای بالاتر در تصمیمگیریها نفوذ کنند و در این شرایط هم مبارزه با فساد گرچه کمی دشوار، اما شدنی است و برای این امر باید قضات و افسرانی خاص غیرقابل خریداری با همکاری سازمانهای مردم نهاد به شناسایی و ریشه کنی فساد بپردازند.
وی گفت: باید با مظاهر فساد در اقتصاد کشور قاطعانه مبارزه کرد تا با استفاده از گشایشی که پس از رفع تحریمهای ظالمانه صورت میگیرد بتوان به نتیجهای دست پیدا کرد.
وی در ادامه افزود: تحریمها هزینههای قابل توجهی به کشور تحمیل کرد که افزایش هزینه تبدیل ارز، بارگیری چند باره کالاها، کاهش کیفیت کالاها، تاخیر در واردات و انحصار بیمه و حمل نقل از آن جمله بود.
وی گفت: ما تا زمانی که کار ساختاری در اقتصادمان انجام ندهیم نمیتوانیم از مشکلات و نارساییهای اقتصادی خارج شویم.