کد خبر: ۶۲۳۹۸
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹
نعمت‌زاده:

مقابل خریداران خارجی باید تا کمر خم شویم!

وزیر صنعت با بیان اینکه برخی صادرکنندگان هنوز الفبای صادرات را هم نمی‌دانند مدعی شد مقابل خریداران خارجی باید تا کمر خم شویم.

به گزارش خبرنگار کیهان در تبریز، محمدرضا نعمت‌زاده در بیست و یکمین همایش توسعه صادرات غیرنفتی گفت: به جای افزایش صادرات با کاهش صادرات مواجه هستیم.
وی افزود: صادرات کشور می‌بایست حداقل 10 درصد رشد می‌یافت ولی متأسفانه 10 درصد کاهش یافته و از 50 میلیارد دلار سال 93 به نزدیک به 28 میلیارد دلار در سال جاری کاهش پیدا کرده است.
نعمت‌زاده گفت: 60 درصد اقتصاد ایران در تهران تمرکز یافته است. وی اظهار داشت: ایران 12میلیارد دلار از بانک‌های خارجی قرض کرده است. وزیر دولت با ابراز تأسف از این که سطح آموزش در دانشگاههای کشور بسیار پایین می‌باشد، خواستار تجدیدنظر و تصحیح در آموزش عالی شد و گفت: باید به گونه‌ای باشد که مشکل کشور حل شود نه اینکه فارغ‌التحصیلان بجای حل مشکل، فقط دارای مدارک دهان‌پرکن باشند. ما فاقد افراد مسلط به دانش صادرات هستیم و اهل صنعت ما، در برخی موارد صادرات نمی‌دانند.
به گزارش مهر، نعمت‌زاده گفت: ایران به دلیل داشتن سیاست‌های وارداتی و تبدیل شدن به یک کشور وارد کننده در سال‌های گذشته همواره با شرایطی در تجارت مواجه بوده که مطابق با آن، فروشنده کالا مدام جلوی پای خریداران ایرانی خم می‌شده‌اند در حالی که اکنون که می‌خواهیم یک کشور صادرکننده باشیم، باید به صراحت بگوییم که ما نوکر خریدار هستیم و باید برای پیشبرد اهداف صادراتی کشور مقابل خریداران خارجی تا کمر خم شویم.
وزیر صنعت گفت: برای رونق صادرات باید زحمت کشید و این گونه نیست که صادرات را بتوان بدون زحمت صورت داد، این در شرایطی است که هنوز برخی از تولیدکنندگان ایرانی الفبای صادرات را هم نمی‌دانند در حالی که باید از آموزش‌های مختلف و متنوع برای ورود به بازارهای جهانی بی‌بهره نماند.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون یک واحد نساجی را در بخش خصوصی سراغ دارم که با پرداخت دستمزد 15 هزار دلاری به یک کارشناس نساجی ترک، او را در کارخانه خود مشغول به کار کرده و صادرات مطلوبی هم دارند در حالی که همین کارشناس در ترکیه 4 هزار دلار دستمزد می‌گرفته اما به هر حال حضورش با این همه هزینه منجر به این شده است که صادرات این کارخانه بسیار افزایش یابد.
نعمت‌زاده گفت: با شعار نمی‌توان صادرات را انجام داد و باید به جای حرف زدن، عمل کرد و حتی در برخی موارد برای هر مشتری یک طراحی خاص صورت داده و کالا را به فروش برسانیم، در حالی که در گذشته تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش برای هر مشتری یک طراحی را صورت می‌دادند و به این طریق کالای خود را می‌فروختند. پس حرف زدن تا عمل کردن در بازارهای صادراتی بسیارمتفاوت است. در حالی که هنوز بسیاری از همکاران بنده در وزارت صنعت معدن و تجارت این باور را ندارند که صادرات راه نجات‌بخش تولید است.
وی اظهار داشت: درست است که بازار ایران یک بازار بزرگ به شمار می‌آید اما در الگوی جهانی یک بازار کوچک است که به طور قطع باید زمینه‌ساز صادرات بسیاری از کالاها به بازارهای بزرگ جهانی شد، این در حالی است که تنها راه پیوستن به اقتصاد و بازارهای جهانی، سرمایه‌گذاری مشترک با خارجی‌ها است و البته ما نیاز به پول خارجی‌ها نداریم و به هر طریقی که شده می‌توان با وام گرفتن از بانک‌های جهانی، منابع موردنیاز را تأمین کرد، در حالی که ما نیاز به تکنولوژی، بازاریابی و انتقال فناوری‌های سرمایه‌گذاران خارجی داریم.