رئیس جمهور روسیه سند رفع محدودیتها برای همکاری هستهای با ایران را امضا کرد
رئیسجمهور روسیه ممنوعیت انتقال فنآوری مربوط به فعالیتهای هستهای و همچنین ممنوعیت انتقال تجهیزات ویژه صادرات اورانیوم غنی شده را لغو کرد.
خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی اعلام کرد: براساس سند منتشر شده در وب سایت اطلاعرسانی رسمی روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه حکمی برای لغو ممنوعیت ارسال تجهیزات ویژه مربوط به انتقال اورانیوم غنی شده از ایران را امضا کرده است.
پوتین همچنین ممنوعیت ارسال فنآوری برای مدرنسازی تاسیسات هستهای فردو و راکتور اراک را لغو کرده است.
به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ماه گذشته گفت که مسکو برای انتقال اورانیوم از ایران و تغییر کاربری تاسیسات فردو به منظور تبدیل آن به یک مرکز تولید ایزوتوپهای پزشکی و برای اهداف صنعتی مشارکت خواهد کرد.
براساس توافق هستهای (برجام) ایران و 1+5 توافق کردند که تهران مازاد اورانیوم غنی شده را به خارج از کشور صادر کرده یا به فروش برساند.
سند بازطراحی راکتور اراک پنج ساله است
«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: سند بازطراحی راکتور اراک پنج ساله است.
کمالوندی افزود: امضای نمایندگان کشورها پای این سند آمده است، با این حال اگر کشوری به تعهدی که امضا کرده عمل نکند، خلاف قاعده است و اعتبار و وجههاش به مخاطره میافتد.
وی در ادامه گفت: اگر این سند را با این دید نگاه کنیم که 100 درصد اطمینانآور باشد عملی نیست، اما باید حتی الامکان اسناد به نحوی باشد که طرف مقابل را به اجرای تعهداتش ملزم کند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: نشست مشترک ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی برای جمعبندی نقشه راه امروز (سهشنبه) در وین برگزار میشود.
در همین راستا «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و رئیس ستاد پیگیری برجام صبح امروز به وین میرود و قرار است در این سفر با «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی دیدار کند.
به گزارش خبرگزاریها، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیهای اعلام کرد: یکی از تعهدات مهم حاصل شده بین گروه ۵+۱ و ایران براساس برنامه جامع اقدام مشترک، مدرنسازی رآکتور تحقیقاتی اراک بوده است.
در بخشی از بیانیه آمده است: سند رسمی تعهدات مشارکتکنندگان در برجام در این پروژه مهم به نتیجه رسید و نهایی شد.