kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۲۶۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰

توصيه‌هاي آيت‌الله سيستاني به زائران اربعين حسيني

حضرت آيت‌الله سيد علي سيستاني مرجع عالي شيعيان عراق در آستانه اربعين حسيني رهنمودهايي در اين زمينه به عاشقان و محبان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) بيان كرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج اين مرجع تقليد بر ضرورت اهتمام به مراعات تعاليم دين حنيف اسلام در خصوص نماز، حجاب، اصلاح، عفو، حلم و بردباري، ادب، محرمات مسير و مفاهيم ارزشي تاكيد كرد.
شايان ذكر است، گروهي از شيعيان در استفتائي خواستار رهنمود پدرانه اين مرجع شيعي براي تشرف به زيارت اربعين سيد الشهدا شدند كه متن استفتا و پاسخ معظم له به اين استفتا در زير مي آيد:
محضر مرجع اعلاي جهان تشيّع حضرت آيت‌ الله العظمي سيستاني (دام ظلّه الوارف)
السلام عليكم ورحمهًْ الله وبركاته
عظم الله لكم الأجر
ما كه همزمان با اربعين سيدالشهداء (ع) رهسپار كربلا هستيم، براي بهره افزونتر و پاداش بيشتر و آگاهي بدانچه از آن غفلت مي‌‌ورزيم، نياز به رهنمودهاي پدرانه حضرت عالي داريم. انتظار مي‌‌رود كه اين راهنمايي‌‌ها همه اقشار جامعه را فرا گيرد.
خداوند نعمت وجود مبارك آن جناب را پايدار فرمايد، إنّه سميع قريب.
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاهًْ والسلام علي سيدنا محمد وآله الطاهرين
شايسته است مؤمناني كه خداوند توفيق شركت در اين زيارت شريف را به ايشان عنايت فرموده، توجه نمايند كه خداي تبارك و تعالي از ميان بندگان خويش، پيامبران و اوصيايي را برگزيده تا پيشوا و حجّت مردمان باشند و مردم از رهگذر تعاليم ايشان هدايت يابند و از اعمالشان تبعيت كنند. خداوند مؤمنان را از آن رو به زيارت مشاهد متبركه ايشان تشويق کرده است كه يادشان جاودانه بماند و جايگاهشان اعتلا يابد و چون آن بزرگواران، نمونه اعلاي بندگي خداي سبحان و جهاد در راه او و فداكاري براي دين استوارش بوده‌اند، اين امر سبب به ياد آوردن خداي متعال و آموزه‌ها و احكام او براي مردم باشد.
بنابراين، از لوازم اين زيارت آن است كه زائر علاوه بر يادآوري جانفشاني‌‌هاي امام حسين (ع) در راه خداوند متعال، تعاليم دين حنيف از جمله نماز، حجاب، اصلاح، گذشت، بردباري و ادب و قوانين آمدوشد و ديگر مفاهيم پسنديده را رعايت کند تا زيارتش گامي در مسير تربيت نفس براي پذيرش اين امور و تثبيت آثار آن تا زيارت‌هاي بعدي باشد. چنين است كه شركت در اين مراسم به منزله حضور در مجالس تعليم و تربيت امام (ع) خواهد شد.
عمل به دستورات اهل بيت(ع)، ملاك همراهي با آنها
گو اينكه ما محضر اهل ‌بيت (ع) را درك نكرده ايم تا آموزه‌هاي ايشان را از حضور خودشان فرا بگيريم و به دست آن بزرگواران تربيت شويم، ولي خداوند متعال تعاليم و رفتار آنها را برايمان حفظ كرده و ما را به زيارت آستان ايشان ترغيب فرموده، تا آنان نمونه‌هايي ممتاز براي ما شوند و همان گونه كه معاصران ايشان را كه با آن بزرگواران زيسته‌اند، به محك امتحان كشيده، خواسته است تا ميزان صداقت ما را در آرزوي زيستن در كنار آنان و پاسخگويي به آموزه‌ها و اندرزهايشان بيازمايد. پس بايد مراقب باشيم كه مبادا آرزوي ما در زمينه درك محضر آن بزرگان صادقانه نباشد و بايد بدانيم كه اگر مطابق خواسته ايشان رفتار كنيم، اميد مي‌رود كه با يارانشان محشور شويم. زيرا از امير مؤمنان (ع) روايت است كه در جنگ جمل فرمود:«امروز كساني با ما همراه شده‌اند كه هنوز در صلب پدران ورحِم‌هاي مادرانشان هستند». بنابراين، بر هر يك از ما كه آرزويي صادقانه داشته باشد، عمل به تعاليم و تبعيت از ايشان و پرورش با روش تربيتي و بهره‌مندي از آداب آنان دشوار نيست.
نماز برترين طاعت‌ها
خدا را خدا را در نماز! كه نماز، آن گونه كه در حديث شريف آمده، ستون دين ومعراج مؤمنان است و اگر پذيرفته شود ساير اعمال پذيرفته است و اگر مقبول نيفتد ديگر اعمال مردود خواهد شد. سزاوار است كه مؤمن به اداي نماز در اول وقت پايبند باشد؛ چرا كه محبوب ‌ترين بندگان در نزد خدا كسي است كه به فراخوان نماز پاسخي سريعتر دهد و شايسته نيست كه مؤمن در اول وقت نماز، به عبادت ديگري بپردازد. زيرا نماز برترين طاعت‌ها است. از اهل بيت (ع) روايت است كه: «شفاعت ما به كسي كه نماز را سبك شمارد، نخواهد رسيد» و پيرامون توجه خاص امام حسين (ع) به نماز در روز عاشوا نقل شده است كه آن حضرت به كسي كه زمان فرا رسيدن اول وقت نماز را ياد آور شد، فرمود: «نماز را به ياد آوردي، خداوند تو را از نمازگزاران ذاكر قرار دهد» و پس از اين سخن، زير باراني از تير، به نماز ايستاد.
خداوند عمل خالص را مي پذيرد
خدا را خدا را در اخلاص! كه ارزش وبركت عمل انسان به ميزان اخلاص او براي خداوند متعال است؛ زيرا خداوند جز آن عملي را كه خالص براي او و پاك از نيّت غير باشد، نمي‌‌پذيرد. از پيامبر اكرم (ص) روايت است كه هنگام مهاجرت مسلمانان از مكه به مدينه فرمود: «هر كه براي خدا ورسولش هجرت كند، هجرتش به سوي او خواهد بود و هر كه براي بهره‌مندي از دنيا هجرت نمايد، سوي دنيا مهاجرت كرده است. خداوند به ميزان اخلاص در عمل، پاداش آن را چندان فزوني دهد كه تا هفتصد برابر شود و خدا براي هر كس كه بخواهد، ﭘاداش مضاعف منظور فرمايد».
پس بر زائران است كه در مسير خويش، ذكر خداي متعال را بسيار بگويند و در هر گام و هر عمل خود اخلاص را در نظر داشته باشند و بدانند كه خداوند متعال نعمتي همتاي اخلاصِ در عقيده و گفتار و رفتار را به كسي عنايت نفرموده است وعمل تهي از اخلاص با پايان زندگي دنيوي تمام مي ‌شود، در حالي كه عمل مخلصانه، هم در اين دنيا و هم پس از آن، جاودان و مبارك خواهد ماند.
رعایت حجاب حتی در سخت ترين شرايط
خدا را خدا را در رعايت پوشش وحجاب! كه از مهم‌ترين چيزهايي است كه اهل ‌بيت (ع) حتي در سخت‌ ترين شرايط كربلا به آن توجه داشته و خود والاترين الگوي آن بوده‌اند. ايشان به اندازه آزاري كه از هتك حرمت خود ديدند، از هيچ رفتار دشمن آزرده نشدند. لذا بر همه زائران و بويژه بر بانوان زائر فرض است كه شرايط عفاف را در رفتار و نوع پوشش وظاهر خود حفظ نموده و از هرچه اين امر را خدشه‌ دار مي‌كند (مانند پوشيدن لباس‌هاي تنگ واختلاط‌‌هاي زشت و استفاده از زيور آلات ناروا) بپرهيزند، بلكه سزاوار است كه به منظور منزّه نگه داشتن اين مراسم مقدّس از شائبه‌هاي ناپسند، تا حد امكان، بالاترين مراتب عفاف را رعايت کنند.
از درگاه خداوند متعال مسألت داريم كه در دنيا و آخرت، مقام پيامبر مصطفي (ص) و اهل ‌بيت مطهرش (ع) را به بركت فداكاري‌هايي كه در راه او به عمل آوردند و براي هدايت خلقش كوشيدند، فزوني بخشد و همان گونه كه بر برگزيدگان پيشين، بخصوص بر ابراهيم و خاندان ابراهيم درود فرستاده است، درود خود بر ايشان را بيفزايد.
از خداوند متعال همچنين مسألت داريم كه به زيارت زائران حضرت اباعبد الله الحسين (ع) بركت دهد و آن را به بهترين نحوي كه عمل بندگان صالح خويش را مي‌ پذيرد، قبول فرمايد، تا در مسير و سيره خود در اين زيارت و در باقي ايام زندگاني الگويي براي ديگران شوند و آنان را به سبب ولايت اهل‌ بيت پيامبر (ع)و پيروي از سيره و تبليغ رسالت ايشان پاداش خير عطا كند.
باشد كه در روز قيامت كه هر يك از مردم با امام خويش خوانده مي‌شود، ايشان با اهل ‌‌بيت (ع) خوانده شوند، و كساني كه در اين راه به شهادت مي‌رسند، به دليل جانبازي‌هايي كه به عمل آورده و ستم و آزاري كه به خاطر محبت ايشان به جان خريده‌اند، با حسين (ع) و يارانش محشور شوند؛ انه سميع مجيب.