kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۱۱۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲
ادعای طنزآمیز معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور

کاهش رشد علمی کشور در حال حاضر طبیعی است!

ستاری گفت: شاید شتابی که قبلاً بوده در حال حاضر وجود نداشته باشد و یا ممکن است از سرعت این شتاب کم شده باشد که به‌نظر من کاملاً طبیعی است(!)

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با تسنیم، درباره مسئله افت رشد علمی کشور، اظهار داشت: وجود این مسئله بستگی به این دارد که با چه آماری به بررسی رشد علمی بپردازیم.
وی بدون اشاره به مرجع مورد قبول خود برای مقایسه آمار رشد علمی کشور،  گفت: اگر فقط مقالات را در نظر بگیریم یا فقط به مقالات برتر توجه کنیم، یا تنها هر یک از شاخص‌های کمیت، کیفیت، سیستم ارجاع یا اختراعات را در نظر بگیریم آمارهای مختلفی در این حوزه به دست می‌آید.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تصریح کرد: در تمام موارد مذکور کشور در حال رشد است (؟!)، شاید شتابی که قبلاً بوده در حال حاضر وجود نداشته باشد و یا ممکن است از سرعت این شتاب کم شده باشد که به‌ نظر من کاملاً طبیعی است! زمانی شما کوه‌پیمایی می‌کنید و زمانی هست که صخره‌نوردی می‌کنید، البته رقابت‌ها در موارد اعلام شده در جهان خیلی شدید است.
رئیس بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: ما در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به‌صورت خاص در نانو، بایو و سلول‌های بنیادی شاهد رشد بودیم! در نانو در رتبه هفتم قرار داریم و جهت‌گیری ما در این علم رسیدن به جایگاه ششم تا آخر سال است که امیدواریم در بخش‌های دیگر هم به همین رشدها دست یابیم.
گفتنی است یکی از مواردی که از سوی نخبگان در کاهش رشد علمی کشور موثر ارزیابی می‌شود، برخی ضعف‌های مدیریتی بنیاد نخبگان و صندوق نوآوری و شکوفایی و حرکت آهسته این مراکز در پاسخگویی به نیازهای دانشمندان جوان ایرانی است.   گفتنی است تاکنون هیچ یک از مدیران دولت یازدهم در مورد پرونده «کاهش رشد علمی کشور» که مکرر مورد تذکر رهبر انقلاب و بیش از 12هزار استاد دانشگاه‌های کشورمان واقع شده، مسئولیت پذیر نبوده‌اند. برخی همچون ستاری تغییر معیارهای آماری را پیشنهاد داده‌اند و برخی دیگر همچون ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم «تحریم ها» را در این موضوع موثر دانسته‌اند. در حالی که بیشترین رشد علمی کشور در دوره تحریم‌ها و به واسطه آرامش سیاسی حاکم بر دانشگاه‌ها رخ داده است.  
محمد نیلی احمدی آبادی، رئیس دانشگاه تهران نیز تحریم‌ها و سیاست‌های دولت گذشته را در کاهش رشد علمی کشور در دو سال اخیر موثر دانسته بود!
بی مسئولیتی و بی‌توجهی برخی مسئولان در برخورد با عقب ماندگی علمی کشور در رقابت با سایر کشورهای در حال توسعه سبب شد، ۱۲ هزار عضو هیئت علمی دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای خطاب به سران قوا، خواستار تشکیل کمیته‌ای برای بررسی دلایل و ارائه راهکار لازم برای حل مشکل توقف پیشرفت علمی کشور شوند که البته هنوز این امر محقق نشده است.