kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۹۸۲
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
واکنش مقام ارشد فرانسوی به حمله تروریستی داعش

اگر می‌دانستیم خودمان را گاز می‌گیرد به این سگ غذا نمی‌دادیم

یک مقام ارشد فرانسوی طی جملاتی روشن گفت: اگر فرانسوی‌ها می‌دانستند این سگ (داعش) فرانسوی‌ها را گاز می‌گیرد، هرگز به آن غذا نمی‌دادند.


در حالی که سران فرانسه مثل سایر مقامات حامی تروریست‌های تکفیری تحت فشار هستند و پاسخی برای این سوال افکار عمومی فرانسه ندارند که «چرا از تروریسم‌ حمایت می‌کنند؟» یک مقام ارشد فرانسوی بر این قضیه که «فرانسه از داعش حمایت می‌کند»، مهر تایید زد. خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از روزنامه لبنانی «السفیر» گزارش داد: ساعاتی پس از وقوع حملات تروریستی پاریس، یک مقام ارشد فرانسوی طی گفت‌وگو با همتای لبنانی خود گفته: «اگر می‌دانستیم این سگ (داعش) که به آن غذا می‌دهیم، ممکن است ما را هم گاز بگیرد، هرگز به آن غذا نمی‌دادیم.»
السفیر بدون ذکر نام این مقام فرانسوی افزود: این اظهارات مقام فرانسوی، یک اعتراف روشن و آشکار است در مورد تسهیلاتی که دستگاه‌های امنیتی (فرانسوی) و خارجی در اختیار گروه‌های تروریستی‌ تکفیری قرار داده‌اند، تا در سوریه دست به اقدام بزنند. این اظهارات نشان می‌دهد مردم فرانسه قبل از داعش، قربانی سیاست‌های رهبران خود هستند.
این مسئله که داعش همچون سگی است که اکنون به جان صاحبان خود افتاده، امر پنهانی نیست. کیهان نیز در فردای عملیات تروریستی پاریس، خبر فوق را با این تیتر پوشش داد که «سگ‌ هار داعش پاچه‌ صاحبانش را گرفت»، این تیتر، به مذاق برخی خوش نیامد!
اما، نیرنگ سیاستمداران غربی در ارتباط با داعش که در تاکتیک «حمایت در پشت پرده و حمله در ظاهر و آشکار» خلاصه می‌شود، برای مقامات اروپایی و فرانسوی دردسرساز شده است و به همین خاطر، آنها مجبور شده‌اند این سیاست و دیپلماسی متناقض خود را تعدیل کنند. این تعدیل موضع را می‌توان در اظهارات «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه مشاهده کرد؛ او طی نطق خود در پارلمان این کشور گفت: «دشمن ما داعش است نه (بشار) اسد.هدف ما مهار این گروه نیست، نابود کردن آن است.» اولاند افزود: «فرانسه در حال جنگ با تروریسمی است که نه تنها این کشور، بلکه تمام دنیا را تهدید می‌کند.»
پیش از این برای اولاند، سقوط بشار اسد اولین هدف در سوریه بود و او در ارتباط با داعش نیز چنین موضعی نداشت و آن را تهدیدی جهانی نمی‌دانست.
به هر حال، تا به حال اگر مسئله حمایت اروپا و آمریکا از داعش و تکفیری‌ها، یک گفتمان شرقی بود و رسانه‌های آسیایی و خاورمیانه بدان می‌پرداختند، اکنون این رسانه‌ها و مطبوعات غربی هستند که از این حمایت هر چند به طور ظاهری حرف می‌زنند.
در این باره پایگاه تحلیلی «کنسرسیوم نیوز» طی مطلبی به قلم «دنیل لازار» نوشت: «رهبران غربی که مسئول شکل‌گیری القاعده و داعش هستند، اکنون به خاطر جنایات آنها اشک تمساح می‌ریزند.» این پایگاه تحلیلی می‌افزاید: «اولاند، جنگی را که داعش به راه انداخته محکوم می‌کند، اما واقعیت این است که دوستان ثروتمند فرانسه در خلیج فارس همدستان اصلی داعش هستند.»
«جرمی کوربین» رئیس حزب کارگر انگلیس نیز آمریکا و اروپا را مسئول شکل‌گیری داعش دانست و گفت: «این غرب است که باید پاسخگوی اقدامات داعش باشد.»
«شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان هم اظهار داشت: «حامیان داعش به زودی متوجه خواهند شد که داعش تیشه به ریشه خود آنها خواهد زد.» نعیم قاسم پیش‌بینی کرد که اتفاقات فرانسه (پاریس) بارها و بارها در آمریکا و دیگر کشورهای حامی تروریست‌های تکفیری‌ تکرار شود.
 «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا نیز گفت: حمله داعش به پاریس غیر منتظره نبود. وی گفت که این حمله نباید برای هیچکس تعجب‌آور باشد.  رسانه‌ها همچنین اعلام کرده‌اند که بیش از 70 درصد سلاح‌های ارسالی فرانسه برای آنچه «معارضان سوری» گفته می‌شود به دست تروریست‌های داعش و جبهه‌النصره رسیده است.
به هر حال، در حال حاضر برای اینکه مقامات پاریس افکار عمومی داخل فرانسه را آرام کنند، سعی می‌کنند که خود را در مبارزه با داعش جدی نشان دهند؛ اولاند ضمن اینکه از شورای امنیت سازمان ملل خواست برای مبارزه علیه تروریسم قطعنامه صادر کند، حملات هوایی علیه داعش در سوریه را نیز شدت داده است.
سایر رویدادها
* دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به بهانه جلوگیری از حوادث مشابه پاریس، خواستار نظارت داخلی بر مساجد ایالات متحده شد!
* کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد، رهبران آمریکا، انگلیس، آلمان، ایتالیا و فرانسه بر سر اقدام علیه تروریست‌های داعش به توافق رسیدند.
* «شامل علاالدین اف» امام جماعت مسجد مسکو گفت: هرج و مرجی که امروز در جهان جریان دارد، نتیجه سیاست‌های آمریکا، فرانسه، و انگلیس طی چند دهه گذشته است.
* وزیر کشور ایتالیا مدعی شد که گروه تروریستی داعش احتمالا با هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در مراسم سال مقدس کلیسای کاتولیک که ماه آینده آغاز می‌شود، به رم حمله خواهد کرد.
* انگلیس اعلام کرده احتمالا در حملات هوایی علیه تروریست‌ها در سوریه مشارکت خواهد کرد.