kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۳۳۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
گزارش کیهان از نشست وین

حامیان تروریسم: اسد باید برود/ ایران: مردم سوریه باید تصمیم بگیرند

در حالی‌که حامیان اصلی تروریست‌ها در سوریه از جمله آمریکا، عربستان و ترکیه در نشست وین 2 خواستار کناره‌گیری اسد از قدرت شدند، ایران و روسیه تاکید کردند: این مردم سوریه هستند که باید در باره آینده این کشور تصمیم بگیرند.

نشست وین 2 درباره سوریه روز جمعه با حضور وزرای خارجه ایران، آمریکا، فرانسه، روسیه، مصر، اردن، عربستان انگلستان، قطر، ترکیه، امارات متحده عربی، آلمان، عراق، عمان، لبنان، چین‌، نماینده اتحادیه اروپا و نماینده سازمان ملل در امور سوریه در هتل امپریال شهر وین برگزار شد.
پس از آن که سه‌شنبه شب اخباری در خصوص دعوت از ایران برای اولین بار به منظور شرکت در نشست سوریه در وین مطرح شد  مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه با تأیید این دعوت گفت: براساس دعوت به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس سوریه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در رأس یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی در اجلاس روز جمعه هشتم آبان ماه در وین به منظور بررسی اوضاع سوریه حضور خواهد یافت.
در این نشست یک روزه 15 کشور در سطح وزیر خارجه و یک کشور در سطح معاون وزیر خارجه حضور دارند و علاوه بر آن مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز در این نشست شرکت کرده‌اند.
همچنین لازم به ذکر است که جلسه هماهنگی موضوعات هسته‌ای و چگونگی اجرای برجام از جمله در خصوص راکتور اراک بین هیئت‌های کارشناسی ایران و آمریکا و نماینده 1+5 به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز روز پنجشنبه در حاشیه نشست وین و در هتل بریستول برگزار شد که تا پاسی از شب ادامه داشت .
پیش از این دیدار، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان آمریکایی و روس خود دیدار و گفت‌وگو کرده بود.
آمریکا اعلام کرده است که در این گفت‌وگوها تلاش می‌کند راه را برای انتقال سیاسی در سوریه باز کند.
کارشناسان آمریکایی دعوت از ایران به این نشست را نشانه شکست سیاست‌های واشنگتن در سوریه دانسته و می‌گویند کاخ سفید ناامید از عرصه نظامی، مجبور به گفت‌وگو با ایران و روسیه شده است.
مردم سوریه هستند
که باید تصمیم بگیرند
به گزارش فارس، وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود در جمع خبرنگاران در خصوص این نشست گفت: کسانی که در تلاش‌ها برای حل بحران سوریه شرکت داشتند به این نتیجه رسیدند که بدون حضور ایران راه حل معقول و منطقی برای سوریه وجود ندارد.
ظریف در خصوص اینکه با چه شرایطی در این نشست شرکت کرده‌اید، تصریح کرد:‌ ایران یک دولت و کشور ثبات‌بخش به منطقه بوده و نمی‌شود برای حضور ایران شرطی را قائل شد و در این نشست هیچ گاه شرطی برای حضور ایران مطرح نشده و اگر بود ما نمی‌پذیرفتیم.
ظریف ادامه داد: جمهوری اسلامی با مواضعی که همواره داشته یعنی «تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری درباره آینده سوریه فقط مربوط به مردم سوریه است و دیگران باید از مداخله در امور سوریه خودداری کنند و ما باید رسیدن به یک وحدت ملی در سوریه را تسهیل کنیم و همکاری و همراهی همه برای مبارزه با افراط و ترور در این کشور و منطقه»، به این اجلاس آمده و دیدگاه‌های خود و راهکارهایی که برای رسیدن به راه حل در این بحث بسیار خطرناک و ناراحت‌کننده و آزار‌دهنده و بدتر از همه اینکه به کشتار مردم سوریه و آوارگی چند میلیون از مردم بیگناه سوریه انجامیده بحث و گفت‌وگو کنیم.
وزیر خارجه کشورمان در خصوص اینکه آیا ایران با طرحی وارد این نشست شده و اگر با طرحی وارد شده دارای چه مولفه‌هایی است؟ گفت: ما همواره تاکید کردیم که راه حل سوریه باید مبتنی بر اصولی باشد که این اصول مورد پذیرش همه است ؛ عدم مداخله در امور داخلی سوریه، مبارزه با تروریسم، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، احترام به حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشتشان.
ظریف افزود: هر طرحی باید مراحلی را داشته باشد که شامل توقف درگیری‌ها، مبارزه جمعی با تروریسم، حکومت وحدت ملی و رسیدن به یک راه حل دائمی، گفت‌وگوهای بین مردم سوریه و بین گروه‌های سوری، آمادگی داریم این موضوعات را در جلسه مطرح کنیم.
آمریکا آماده همکاری با ایران و سوریه
«آلن ایر» سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری ترند آذربایجان گفت که برای حل بحران سوریه آمریکا آماده همکاری با هر کشوری از جمله دولت ایران و سوریه است.  آلن ایر در پاسخ به سوالی درباره تمایل آمریکا برای گسترش روابط با ایران و یافتن راه حل بحران سوریه، یمن، عراق و دیگر بخش‌های خاورمیانه گفت «همان‌طور که اخیرا منتشر شده است، ایران برای شرکت در نشست وین دعوت شده است تا در بحران سوریه مباحثی داشته باشیم.»
 قبل از آن «جان کری» وزیر خارجه آمریکا گفته بود: برای ما مهم است که شرکای کلیدی در این نشست حضور دارند ؛ آنها [ایرانیان] می‌توانند یک شریک کلیدی باشند.
تعیین تکلیف فرانسه برای ملت سوریه ؛ اسد باید برود !
‌لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز که برای حضور در نشست سوریه به وین رفته است در جمع خبرنگاران با تعیین تکلیف برای ملت سوریه گفت:  «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه باید در طول مرحله انتقالی از قدرت کنار گذاشته شود.
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا هم گفت:  مذاکرات وین با سختی‌ها و پیچیدگی‌های زیادی همراه است اما همه طرف‌ها تلاش خود را برای پیشبرد آن به کار می‌گیرند.
باید فرصت را مغتنم شمرد
«استفان دمیستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز در گفت‌وگویی با «سی‌ان‌ان» اعلام کرد حضور ایران در نشست وین برای رسیدن به یک راه‌حل ضروری و مهم است.
وی افزود: باید این موضوع که گزینه نظامی راه‌حل سوریه نیست بلکه ما نیاز به یک راه‌حل سیاسی متوازن برای تغییرات حقیقی در سوریه نیاز داریم، به دقت مورد بحث قرار گیرد.
وی در سخنان دیگری همزمان با برگزاری نشست وین گفت: باید فرصت کنونی را برای حل مسئله سوریه مغتنم بشماریم.
صحبت درباره اجرای برجام
 و اتباع بازداشتی
وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد موضوع دیدار پنج‌شنبه جان کری وزیر خارجه آمریکا با همتای ایرانی‌اش، چگونگی اجرای برنامه جامع اقدام مشترک بوده است.
در بیانیه «مارک تونر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آمده است: پیش از بحث‌های چندجانبه‌ای که قرار است در مورد سوریه در شهر وین اتریش برگزار شود، وزیر خارجه، کری، دیداری دوجانبه با وزیر خارجه ظریف داشت تا گام‌های لازم برای اجرای برجام را پیگیری کند.
تونر افزود: کری همچنین مسئله اتباع بازداشت‌ شده و مفقود‌ شده ایالات متحده را نیز مطرح کرد.
رایزنی وزرای خارجه ایران و روسیه
همچنین در حاشیه این کنفرانس سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار که با محوریت حل بحران سوریه انجام شد، دو طرف در خصوص ضرورت مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، روند سیاسی در سوریه، آغاز گفت‌وگوهای ملی و عدم مداخله خارجی در آن کشور تبادل نظر کردند و مسائل دو جانبه و روند اجرایی شدن برجام از دیگر محورهای گفت‌وگوهای 2 وزیر خارجه بوده است.
خبر دیگر اینکه وزیران خارجه چهار کشور آمریکا، روسیه، ترکیه و عربستان روز پنج‌شنبه در شهر وین اتریش دیدار کردند.
«جان کری»، «سرگئی لاوروف»،‌ «فریدون سینیرلی‌اوغلو» و «عادل الجبیر» هفته گذشته هم در وین دیداری 4 جانبه برای بحث در مورد وضعیت سوریه داشتند.این نشست اولین دیدار رسمی دور تازه مذاکرات سوریه است که از امروز آغاز شده و فردا با حضور ایران ادامه می‌یابد.
اقدام نظامی بدون مجوز دمشق
غیرقابل قبول است
از سوی دیگر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره احتمال عملیات زمینی ارتش آمریکا در سوریه گفت که اقدام نظامی بدون اخذ مجوز از دمشق غیرقابل قبول است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا به جای پیچیده‌تر کردن شرایط باید به همراه روسیه به دنبال راهکارهای حل بحران سوریه باشد افزود: این وضعیت برای مدت طولانی است که ادامه داشته است و یکی از موضوعاتی است که به صورت ریشه‌ای در مورد آن با آمریکا اختلاف نظر داریم.
ریابکوف گفت: تروریست‌ها به واقع تلاش می‌کنند به انواع تسلیحات شیمیایی دست پیدا کنند. مواردی وجود داشته است در خاورمیانه و در عراق و سوریه که گروه‌های تروریستی بر ضد نیروهای دولتی از مواد سمی شیمیایی استفاده کرده‌اند به ویژه در سوریه بر ضد غیرنظامیان. این امر مستلزم واکنش مناسب و اقدام مقتضی از سوی جامعه بین‌المللی و نیز بازرسان و گروه‌های تحقیقاتی مربوط است.
فقط ملت سوریه
 سرنوشت بشار اسد را تعیین می‌کنند
خبر دیگر اینکه شبکه المیادین در خبری فوری گزارش داد کرملین تاکید کرده است سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه را فقط مردم این کشور تعیین می‌کنند.
در بیانیه کرملین آمده است زمان پایان عملیات ما در سوریه(علیه گروه‌های تروریستی)، به وضعیت مبارزه با تروریسم در آن کشور بستگی دارد.
امکان رفع اختلاف دیدگاه‌ها در موضوع بحران سوریه را بررسی می‌کنیم
«فیلیپ هاموند» وزیر امور خارجه انگلیس گفت هدف از نشست وین بررسی امکان رفع شکاف میان دیدگاه روسیه و ایران درباره سوریه از یک سو و مواضع و دیدگاه کشورهای غربی در سوی دیگر درباره راه حل بحران سوریه است.
هاموند وزیر امور خارجه انگلیس قبل از ورود به هتل محل برگزاری نشست وین درباره سوریه در گفتگو با خبرنگاران گفت ما در این جا جمع شده ایم تا امکان رفع شکاف میان دیدگاه روسیه و ایران از یک سو و دیدگاه کشورهای مقابل را درباره بحران سوریه بررسی کنیم.
استقبال بان‌کی‌مون از حضور ایران
بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در کنفرانس خبری در مادرید گفت از حضور رهبران سطح بالا در نشست وین دلگرم شده است.
بان‌کی‌مون در ادامه سخنانش از پنج کشور شرکت‌کننده در گفت‌وگوها - ایران روسیه، عربستان سعودی، ترکیه و ایالات متحده خواست تا به جای دورنمای منافع ملی خود رهبری جهانی خود را به نمایش بگذارند.
همچنین خبرگزاری رویترز نوشت: یک مقام برجسته سیاسی در خاورمیانه آشنا به موضع ایران روز پنج شنبه به این خبرگزاری گفت: ایران ممکن است یک دوره انتقال شش ماهه که در پایان آن سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه در انتخابات سراسری روشن شود را بپذیرد.
ترکیب نشست وین
یک دستاورد بزرگ است
موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ترکیب نشست وین را یک دستاورد بزرگ دانست و گفت: همانطور که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل گفت، باید طرفها انعطاف پذیری نشان دهند و اجازه دهندکه این فضای سیاسی گسترش یابد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امورخارجه کشورمان در وین دیدار و گفتگو کردند.
دیدار موگرینی و  ظریف بعنوان بخشی از گفتگو‌های صلحی است که هدف آن یافتن راه حلی بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه است.
دور بعدی نشست وین
هفته آینده برگزار می‌شود
خبرنگار شبکه المیادین از وین اتریش گزارش داد دور بعدی مذاکرات مربوط به بحران سوریه، هفته آینده با حضور دو هیئت از دولت و مخالفان سوری برگزار می‌شود.
وزارت خارجه اتریش هم در این باره اعلام کرد مقدمات برگزاری دور جدید مذاکرات وین در اواسط هفته آینده، از هم اکنون آغاز شده است.
این در حالی است که یک منبع غربی گفته بود مذاکرات وین همچنان در نقطه صفر است و تنها چیزی که می‌توان پیش‌بینی کرد دستیابی به یک «تصور مشترک» است.