kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۱۷۴
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹
توصیه پسا برجامی رویترز

آمریکا نباید ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را متوقف کند!

یک خبرگزاری انگلیسی در اقدامی گستاخانه پیشنهاد کرد: در صورت نقض «برجام»، دانشمندان هسته‌ای ایران ترور شوند.


خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: اجرای موثر توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 کماکان معما است.
در ادامه گزارش آمده است: اتکا به گزینه‌های اقتصادی و تهدید جنگ برای تضمین اجرای «برجام» از سوی ایران ناکافی است.
به گزارش فارس، رویترز در اقدامی گستاخانه پیشنهاد کرد: بنابراین باید گزینه‌هایی که واشنگتن قبلاً آنها را مورد استفاده قرار داده، مانند ترور دانشمندان هسته‌ای مورد توجه قرار گیرد.
این خبرگزاری انگلیسی در ادامه نوشت: تاکتیک‌های قبلی، اعم از ترور، کارشکنی با نیروهای ویژه، خرابکاری‌های تکنولوژی، بسیج نیروهای مسلح، بمب‌گذاری‌های گسترده و جنگ،  شایان بررسی دوباره هستند.
 تحریم سوئیفت
در موضوعات غیرهسته‌ای به قوت خود باقی است
رویترز در گزارش دیگری نوشت: سامانه انتقال تراکنش‌های بین‌المللی مالی(سوئیفت) گزارش داد که بانک‌های ایرانی زمانی به این سیستم دوباره متصل خواهند شد که اقدامات هسته‌ای این کشور(مطابق با توافق ایران و 1+5) مورد تایید قرار بگیرد.
انتظار می‌رود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی ماه‌های آینده گزارش خود را درباره اقدامات محدودساز برنامه هسته‌ای ایران ارائه کند.
این خبرگزاری انگلیسی تاکید کرد: بانک‌هایی که خارج از چارچوب تحریم‌های هسته‌ای تحت دیگر تحریم‌ها قرار دارند همچنان از طرف سوئیفت تحریم باقی خواهند ماند.
 رهبر ایران
 دولت و رئیس‌جمهوری آمریکا را خفت داده است
نشریه وال‌استریت ژورنال در تحلیلی نوشت: رهبر عالی ایران، نظر خود را در مورد این توافق طی نامه‌ای علنی به رئیس جمهوری حسن روحانی اعلام کرد. وی در این نامه نوشت: «رفتار و سخنان دولت ایالات متحده در موضوع هسته‌ای و مذاکرات طولانی و خسته‌کننده آن نشان داد که (موضوع هسته‌ای) یکی دیگر از حلقه‌های دشمنی خصمانه آن‌ها با جمهوری اسلامی است».
در ادامه گزارش آمده است: نباید از این موضوع چندان تعجب کرد که ایران از زمان امضای توافق، خفت‌دادن (ما) را افزایش داده است. یک روز پس از آزمایش هسته‌ای، ایران خبرنگار متهم نشریه واشنگتن‌پست را محکوم کرد. روز دوشنبه نیز گزارشی منتشر شد که ایران یک تاجر آمریکایی ایرانی‌الاصل را در تهران بازداشت کرده است. در این وضعیت انتظار می‌رود که طی ماه‌های پیش‌ِرو نیز چنین توهین‌هایی! انجام شود، وضعیتی که تماماً بیانگر این است که رهبر ایران، رئیس جمهوری آمریکا و دستان درازشده وی را به چه ‌میزان کوچک و حقیر می‌شمارد.
 ایر: از گام‌های برداشته شده برای اجرایی شدن برجام راضی هستیم
در همین حال، «آلن ایر» سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا گفت: واشنگتن از گام‌های مهم برداشته شده در راه اجرایی شدن تعهدات توافق هسته‌ای راضی است. ایر افزود: نسبت به اجرای برجام خیلی خوش‌بین هستیم.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر مهم‌ترین چیز آماده شدن برای روز اجرای تعهدات است.
المانیتور نیز در گزارشی اعلام کرد: شورای امنیت ملی آمریکا اداره‌ای با مأموریت نظارت بر اجرای «برجام» تأسیس کرده که فعالیت‌هایش را با دفتری دیگر با وظایف مشابه در وزارت خارجه این کشور هماهنگ خواهد کرد.
ریاست دفتر جدید را «پال ایروین»، مدیر کل دفتر امور منع اشاعه شورای امنیت ملی به عهده خواهد داشت.