kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۹۸۴
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳

شیعیان عربستان: اعدام آیت‌الله نمر اعلان جنگ است

مردم شهر العوامیه و قطیف در شرق عربستان، در اعتراض به تایید حکم اعدام شیخ «نمر»، علیه آل سعود تظاهرات کردند.


پس از آنکه ولیعهد عربستان روز یکشنبه، حکم اعدام آیت‌الله «نمر باقر النمر»، روحانی مبارز شیعه این کشور را تایید کرد و آن را برای اجرا به پادشاه ارجاع داد، شیعیان عربستان در اعتراض به این اقدام تظاهرات کردند. به گزارش فارس، مردم شهر «العوامیه» دیشب، تجمع بزرگ اعتراضی برگزار کردند.  تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی علیه آل سعود، خواستار آزادی فوری شیخ «نمر» شدند. مردم قطیف نیز ضمن محکوم کردن این حکم، اعدام این روحانی شیعه را به مثابه «اعلان جنگ» با مردم منطقه شرقی دانستند.
 شماری از فعالان مناطق شیعه‌نشین الشرقیه عربستان اما، در پیام‌هایی توییتری تایید حکم اعدام شیخ «نمر» را محکوم کردند. این فعالان در صفحات شخصی خود نوشتند: «اجرای این حکم آغازگر انقلابی خواهد بود که در نهایت به سرنگونی آل سعود منجر می‌شود». «علی الدبیسی»، رئیس سازمان حقوق بشری عربستان-اروپا نیز، در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «تصمیم دولت عربستان برای اجرای حکم اعدام شیخ «نمر» ربطی به سازمان‌های حقوقی این کشور ندارد بلکه یک مسئله کاملا سیاسی است.»!
«محمد النمر» برادر آیت‌الله النمر دراین‌باره به روزنامه لبنانی «الاخبار» گفته: «تایید حکم اعدام آیت‌الله النمر و تحویل آن به پادشاه سعودی اقدامی بسیار خطرناک و نگران‌کننده است. دیگر هیچ راهکاری برای عقب‌نشینی از این تصمیم وجود ندارد به‌ویژه اینکه این تصمیم دادگاه غیر قابل تجدیدنظر است». «محمد النمر» همچنین تاکید کرده که «امضای این حکم توسط پادشاه پیامدهای خطرناکی در منطقه الشرقیه دارد، وضعیت ممکن است به یک هرج و مرج و بی‌قانونی و بروز تنش در خیابان‌ها منتهی شود که دیگر نه خاندان حاکم و نه حتی بزرگان نیز نتوانند اوضاع را کنترل کنند.» آیت‌الله نمر که در سال 2012 دستگیر شده، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و چندین اتهام دیگر محکوم به اعدام شده است. تاکنون سعودی‌ها به دلیل ترس از تبعات اعدام این روحانی برجسته، سیاست انتظار را در پیش گرفته‌اند.