کد خبر: ۵۸۸۹۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
یک مقام بانک مرکزی اعلام کرد

احتمال لو رفتن اطلاعات کارت‌های بانکی

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: به دلیل انحرافات حوزه پرداخت و ورود نهادهای غیرمرتبط با موضوع پرداخت، ممکن است اطلاعات کارت مشتریان بانکی در دسترس دیگران مورد سوء استفاده قرار گیرد.

داوود محمدبیگی در پاسخ به این سوال که اخیرا از ورود شرکت شاپرک به موضوع ussd (ارسال پیام با کدهای دستوری) و برقراری محدودیت‌هایی برای شرکت‌های ارائه خدمات پرداخت در این زمینه صحبت می‌شود، این محدودیت‌ها کدامند و به چه دلیل اعمال شدند، اظهار داشت: تراکنش‌های خرید و مانده‌گیری بین بانکی در بستر ussd ممنوع شده و برای تراکنش‌های خرید شارژ و پرداخت قبض از این طریق سقف 2 میلیون ریالی وضع شده است و دلیل این محدودیت‌ها تامین امنیت پرداخت‌های بین بانکی موبایلی است.
محمدبیگی تصریح کرد: به دلیل انحرافات پیش آمده در حوزه پرداخت و ورود نهادها و سازمان‌های غیرمرتبط با موضوع پرداخت، ممکن است اطلاعات کارت مشتریان نظام بانکی در دسترس دیگران و مورد سوء استفاده قرار گیرد. ما تلاش می‌کنیم امکان هرگونه سوء استفاده در فرآیند پرداخت‌های الکترونیک به حداقل برسد و اگر سوء استفاده‌ای صورت گیرد، میزان خسارت مشتری حداقل باشد؛ ما به خوبی به این موضوع آگاه هستیم که اعمال این محدودیت‌ها تنها ریسک استفاده از این خدمت را کاهش داده و راه حلی موقت است تا بتوانیم فرصت ارائه راه‌حل‌های امن و مطلوب را به بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت بدهیم. اصولا محافظت و صیانت از اطلاعات مشتریان نظام بانکی کشور دغدغه همیشگی بانک مرکزی و نظام بانکی کشور بوده و خواهد بود.
وی اضافه کرد: همواره رصد و پایش شبکه پرداخت و نظام بانکی و اصلاح روال‌ها و رویه‌ها از موضوعات مورد توجه و اساسی در حوزه پرداخت است؛ محدودیت وضع شده در تراکنش‌های خرید پایانه‌های فروش به میزان 500 میلیون ریال در ابتدای امسال توسط بانک مرکزی نیز در همین راستا بود.
به گزارش مهر، این مقام مسئول در بانک مرکزی در پاسخ به این مطلب که این موضوع باعث نارضایتی برخی از مشتریان بانک‌ها شده است، حجم این تراکنش‌ها به چه میزانی بود و چه جایگزینی برای آن در نظر گرفته‌اید،‌ عنوان کرد: هدف از اقداماتی که برای امنیت بانکداری الکترونیک انجام می‌شود، کسب رضایت و اعتماد مشتریان در بلند مدت است. نمی‌توانیم برای سهولت مبادلات و رضایت کوتاه‌مدت برخی مشتریان خاص، رضایت بلندمدت، احساس امنیت در پرداخت‌های الکترونیک و اعتمادی که حاصل سال‌ها تلاش است را خدشه‌دار کنیم.
مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در پاسخ به این مطلب که برخی پذیرندگان مدعی هستند گاهی تا 72 ساعت تاخیر در واریز وجوه پیش می‌آید، بیان کرد: این موضوع قابل قبول نیست؛ بانک‌ها موظفند همان روز مبالغ ناشی از خرید مشتریان را به حساب پذیرندگان واریز کنند و نباید پرداخت به حساب پذیرنده را به تسویه بین بانکی مربوط کنند؛‌ اگر غیر از این باشد تخلفی از سوی بانک مربوطه صورت گرفته است. عدد  72 ساعت مربوط به مغایرت‌ها است. یعنی اگر تراکنشی به هر دلیل از طرف بانک صادرکننده کارت، بانک پذیرنده یا شتاب و شاپرک به مغایرت بخورد، کشف آن حداکثر 72 ساعت طول می‌کشد.
وی ادامه داد: شبکه بانکی کشور به طور متوسط روزانه 20 میلیون تراکنش خرید را به حساب پذیرندگان واریز می‌کند که تنها یک درصد از تراکنش‌ها ناموفق هستند و نیم درصد از این یک درصد نیز با 72 ساعت تاخیر واریز می‌شود هرچند که همواره با ارتقای سطح و کیفیت ارائه خدمات بانک‌ها به مشتریان تلاش می‌کنیم میزان تراکنش‌های ناموفق کاهش یابد.