کد خبر: ۵۸۷۵۹
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱
یک مسئول:

تسهیلات نوسازی کامیون‌ها فقط به شبه دولتی‌ها می‌رسد

رئیس کانون انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل کالا گفت: نوسازی ناوگان کامیونی در قالب لیزینگ مطرح شده است، اما لیزینگ‌ها به بخش دولتی متصل هستند و بخش خصوصی نمی‌تواند وارد شود.


حسین احمدی‌زاده در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مشکلی که ناوگان کامیونی بخش خصوصی کشور در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کند، وجود شرکت‌های نیمه دولتی است.
رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان موسسات و شرکت‌های حمل و نقل داخلی و کالای کشور افزود: این شرکت‌های نیمه دولتی خود اغلب بارهای کشور را جابه‌جا می‌کنند و تقاضایی برای بخش خصوصی واقعی باقی نمی‌ماند و اگر تقاضایی باشد، برای خرده‌بار است.
وی با بیان اینکه ورود شرکت‌های شبه ‌دولتی و نیمه خصوصی در عرصه حمل کالا کار را برای شرکت‌های واقعا خصوصی مشکل کرده است، گفت: احداث شرکت‌های حمل و نقل شبه دولتی یکی از معضلات در توسعه حمل و نقل واقعا خصوصی است.
احمدی‌زاده گفت: به تازگی موضوع نوسازی ناوگان و خرید کامیون در قالب لیزینگ مطرح شده است و همه این لیزینگ‌ها به یک بخش دولتی متصل هستند و بخش خصوصی نمی‌تواند وارد این لیزینگ‌ها شود، زیرا سیستم طوری طراحی شده است که بخش نیمه دولتی وارد شود.
وی گفت: دولت برای نوسازی ناوگان کامیونی، واردات کامیون‌ها را در راستای حمایت از بخش خصوصی مطرح کرد، ولی آیا این کامیون‌ها به بخش خصوصی واقعی داده شد و یا سازمان‌های شبه دولتی صاحب این کامیون‌ها شده‌اند؟
رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان موسسات و شرکت‌های حمل و نقل داخلی و کالای کشور اضافه کرد: دولت اغلب از ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت نوسازی ناوگان به بخش خصوصی دم می‌زند، اما آیا رقمی تاکنون پرداخت شده و یا همه تسهیلات نوسازی به این سازمان‌های شبه دولتی ارائه شده است؟
احمدی‌زاده ادامه داد: بودجه‌ای که در اختیار ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برای نوسازی ناوگان قرار گرفت، چرا تاکنون به نوسازی اختصاص نیافته است؟
رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان موسسات و شرکت‌های حمل و نقل داخلی و کالای کشور تاکید کرد: این موارد همه سوالات رانندگان و بخش حمل و نقل است که باید در دولت به آن توجه شده و برای رفع موانع موجود گام برداشته شود.
وی افزود: هم‌اکنون هر سازمان و ارگان دولتی یک شرکت توانمند حمل و نقلی احداث کرده و همه بارها را جذب می‌کند که همین امر زمینه بیکاری دیگر راننده‌ها را فراهم کرده است.
رئیس کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل کالا ادامه داد: به عنوان مثال وقتی کارخانه سیمانی در استانی احداث می‌شود، همان کارخانه، شرکت حمل و نقلی هم تاسیس می‌کند و نه تنها بار خودش را حمل می‌کند، بلکه بارهای دیگر شرکت‌ها را هم جابه‌جا می‌کند و این امر موجب تضعیف شرکت‌های واقعا خصوصی شده است.
احمدی‌زاده اضافه کرد: علاوه بر زیان‌هایی که از تشکیل شرکت‌های شبه دولتی به بخش واقعا خصوصی حمل و نقل وارد می‌شود، جذب همه بارهای استان و دریافت تسهیلات خرید کامیون هم به شبه دولتی‌ها، ضربه‌ای دیگر به بخش خصوصی است و در واقع این نیمه دولتی‌ها منجر به تضعیف شرکت‌های حمل و نقل خصوصی در شهرستان‌ها و تهران می‌شوند.
رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان موسسات و شرکت‌های حمل و نقل داخلی و کالای کشور یادآور شد: اغلب کارخانه‌هایی که در حال حاضر حرفی برای گفتن در تولید دارند، شبه دولتی هستند، بنابراین کالاهای خود را با شرکت‌های حمل و نقلی خود جابه‌جا می‌کنند و توجهی به دیگر ناوگان خصوصی ندارند.