عضو کميسيون صنايع مجلس اعلام کرد
لزوم بازنگري در همکاري با خودروسازان خارجي
عضو کميسيون صنايع مجلس بر لزوم بازنگري در همکاري خودروسازان ايراني با شرکتهاي پژو و رنو تاکيد کرد.
عضو کميسيون صنايع مجلس بر لزوم بازنگري در همکاري خودروسازان ايراني با شرکتهاي پژو و رنو تاکيد کرد.
سيدمحمد بياتيان در گفتوگو با فارس، گفت: بايد آيين نامه خاصي براي قرارداد با شرکتهاي خودروساز خارجي تدوين شود تا در همکاريها منافع ملي حفظ شود.
وي اظهار داشت: حضور شرکتهاي خارجي در صنعت خودروسازي ايران به شرطي قابل قبول است که براي ما شريک تجاري باشند، نه رقيب.
وي ادامه داد: همکاري با شرکتهاي خودروساز بايد باعث انتقال دانش فني به کشور و ارتقاء کيفي توليدات داخلي شود و علاوه بر اين، خودروسازان ايراني در بازارهاي منطقه و جهاني نيز حضور مناسبي داشته باشند.
بياتيان با بيان اينکه شرکتهاي رنو و پژو به تعهدات قبلي در قراردادهايشان عمل نکردند، افزود: بخشي از اين اتفاق به دليل تحريمها صورت گرفت و مشکلاتي را براي اين خودروسازان خارجي ايجاد کرد.
وي با تاکيد بر اينکه در توليد خودرو نبايد فقط به شرکتهاي پژو و رنو اکتفا کنيم، گفت: خودروسازان ايران بايد به خودروسازان جنوب شرقي آسيا نيز توجه داشته باشند و به جز خودروسازان فرانسوي، به کشورهاي پيشرفته ديگر نيز توجه کنند.
وي ادامه داد: ميتوانيم به جاي واردات خودروهاي ساخته شده خارجي به کشور، تکنولوژي توليد آنها را به داخل انتقال دهيم و نياز مشتريان را از اين طريق جواب دهيم.
عضو کميسيون صنايع مجلس تصريح کرد: قرار است در اين خصوص جلسهاي بين اعضاي کميسيون صنايع و مديران شرکتهاي خودروساز داخلي برگزار شود تا مسائل مربوط به حضور شرکتهاي خارجي در ايران مورد بررسي قرار گيرد.
وي با تاکيد بر لزوم حفظ منافع ايران در قرارداد با خودروسازان خارجي، گفت: شرکتهاي رنو و پژو به تعهدات خود به طور کامل عمل نکردند که اين مسئله بيشترين ضربه را به آنها وارد کرد و علاوه بر اين، باعث شد قيمت تمام شده توليد خودرو در ايران افزايش يابد.
وي با بيان اينکه خودروسازان ايراني بايد به سمت ساير شرکتهاي بزرگ دنيا چرخش داشته باشند، افزود: تاکنون بيشترين حجم سرمايهگذاري خارجي در صنعت نفت صورت گرفته و در خودروسازي سرمايهگذاري قابل توجهي انجام نشده است.
وي ادامه داد: مجلس در اين مورد بررسي هاي لازم را انجام خواهد داد.