kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۹۵۲
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲
ولایتی در دیدار با قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل:

ائتلاف 4 گانه سوریه حامیان تروریست‌ها را نگران کرده است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ائتلاف 4 گانه میان ایران، سوریه، عراق و روسیه و مقاومت اسلامی در لبنان، حامیان تروریسم را نگران کرده و دیگر نمی‌توانند از تروریست‌ها حمایت کنند زیرا افکار عمومی جهان این را نمی‌طلبد.


به گزارش فارس، علی اکبر ولایتی صبح دیروز در دیدار با یان الیاسون قائم مقام دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه متاسفانه تنش در سوریه،‌ یمن و عراق و برخی از کشورها منطقه را ناامن کرده، تصریح کرد: تروریست‌ها از کشورهای مختلف و بیش از 80 کشور جهان، در منطقه حضور یافته و به عنوان گروه‌های افراطی با دولت‌های قانونی منطقه در حال جنگ هستند.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تصریح کرد: با تحرکی که اخیرا بین ائتلاف 4 گانه میان ایران، سوریه، عراق و روسیه و مقاومت اسلامی در لبنان رخ داده حامیان تروریسم در منطقه نگران شدند و دیگر نمی‌توانند از تروریست‌ها حمایت کنند زیرا افکار عمومی جهان این را نمی‌طلبد.
ولایتی با بیان اینکه در این گفت‌و‌گو هر دو معتقد بودیم بحران‌های کشورهای منطقه راه حل نظامی ندارد، تروریست، میانه رو و تندرو ندارد و فرد اروپایی یا آسیایی یا آفریقایی در سوریه مردم بی‌گناه را می‌کشند در حالی که پول این تروریست‌ها را کشورهایی می‌دهند که بویی از دموکراسی نبردند، تصریح کرد: تلاش سازمان ملل به عنوان چتری بی‌طرفانه برای ایجاد صلح و آرامش می‌تواند مؤثر باشد.
ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، در حاشیه دیدار خود با یان الیاسون قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران اظهارداشت: با قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل درباره فاجعه منا صحبت کردیم و وی ضمن ابراز تأسف اعلام کرد که نباید این حوادث تکرار شود.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به سوال دیگری درباره ارزیابی برجام در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هرآنچه مجلس تصمیم بگیرد در حقیقت حق مجلس است، مخالفان و موافقان برجام تلاش کردند و با هم گفت‌وگو کردند و آنچه در مجلس پیش آمد نشان‌دهنده یک دموکراسی پیشرفته است.
قائم مقام دبیرکل سازمان ملل نیز با ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: تاکنون 25 بار به ایران سفر کردم که این بار مصادف با هفتادمین سالگرد تشکیل سازمان ملل شده و روابط دوستانه‌ای میان ما براساس اعتماد هست.
یان الیاسون خاطرنشان کرد:‌ در دیدار با آقای ولایتی پیام سازمان ملل مبنی بر اینکه اکثریت دولت‌ها از توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 حمایت کردند را فرستادم. ایران شریک مهمی است و پس از توافق هسته‌ای زمینه‌های بیشتری برای همکاری به وجود آمده است.
وی در پایان با اشاره به حمایت از همکاری جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل تصریح کرد: ایران به مناسبت هفتادمین سالگرد تأسیس سازمان ملل یک پل آبی را افتتاح و جشن گرفته است که این نشان‌دهنده رابطه خوب ایران در سازمان ملل است که امیدواریم ادامه داشته باشد.
شمخانی در دیدار با الیاسون
به گزارش فارس، شمخانی در این دیدار با اشاره به حوادث تلخی که در منطقه و در سایه قدرت طلبی افسارگسیخته برخی کشورها انجام می‌شود، گفت: بی‌تفاوتی سازمان ملل و عدم اقدام قاطع برای پایان دادن به تهاجم نظامی، ارائه کمک‌های تسلیحاتی آموزشی و مالی به تروریسم و سرکوب مسلمانان در فلسطین اشغالی، سؤالات جدی در مورد عملکرد این نهاد بین‌المللی نزد دولت‌ها و افکار عمومی به وجود آورده است.
شمخانی با اشاره به تلاش مستمر ایران به منظور برقراری آتش بس بین گروه‌های مسلح و دولت سوریه و حفاظت از جان شهروندان غیرنظامی این کشور و توسعه کمک‌های انسان‌دوستانه اظهار داشت: در تداوم این مسیر تجربیات و ظرفیت‌های خود را همچون گذشته در همکاری با سازمان ملل به کار خواهیم گرفت.
وی ادامه داد: ایران با حمایت از دولت‌های قانونی و مورد حمایت مردم در سوریه و عراق مانع از پیشروی تروریسم و نسل‌کشی مردم شد و کشورهای غربی نیز باید با مقابله واقعی با تروریسم رویکرد خود را نسبت به برقراری امنیت پایدار در منطقه تغییر دهند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: تهدید به اقدام نظامی علیه ایران که از سوی برخی کشورها مطرح می‌شود، نقض صریح منشور سازمان ملل بوده و انتظار می‌رود دبیرکل به وظیفه ذاتی خود در این زمینه پایبند بوده و مانع از حاکمیت غوغاسالاری به جای دموکراسی شود.