kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۹۳۰
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴
با هدف جلوگیری از پیشروی‌های ائتلاف 1+4

آمریکا 50 تن سلاح به تروریست‌ها در سوریه رساند

در پی‌ آشکار شدن علائم شکست گروه‌های تروریستی فعال در سوریه، ایالات متحده حدود 50 تن تسلیحات از آسمان برای تروریست‌ها در خاک سوریه فرستاد.



«پاتریک ریدر» سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه رسما اعلام کرد که عملیات ارسال هوایی تجهیزات و مهمات به [افراد مسلح در] الحسکه واقع در شمال سوریه با موفقیت صورت گرفت.
خبرگزاری رویترز در این باره توضیح داد، آمریکا توسط هواپیماهای باری «سی-17-اس» در بخش‌های شمالی سوریه برای مخالفان عرب ‌تبار سوریه (بخوانید تروریست‌ها) با چتر سلاح‌های سبک و سایر تجهیزات را پرتاب کردند.
کاخ سفید مدعی است که این سلاح‌ها به مخالفان دولت دمشق می‌رسد تا با «داعش» بجنگند! این در حالی است که نیروی زمینی ارتش سوریه پس از فتح مواضع داعش، با سلاح‌های مدرن و مهمات آمریکایی مواجه می‌شود. «کمک به مخالفان میانه‌رو» و «مبارزه با داعش» ترکیب‌هایی است که واشنگتن و ارتجاع عرب طی ماه‌های اخیر برای ناآرام کردن سوریه و حمایت از تروریست‌ها در این کشور به کار برده است. خوشبختانه اکنون همه دریافته‌اند که ترکیب‌هایی مثل «میانه‌رو» و «جنگ با داعش» صرفا پوششی برای اقدامات شیطانی آمریکا و ارتجاع عرب در سوریه است.
به گزارش فارس، در ارتباط با حمایت هوایی آمریکا از تروریست‌ها، یک مقام این کشور که خواست نامش فاش نشود گفت که 50 تن سلاح ارسالی شامل 112 بسته سلاح‌های سبک و بمب‌های دست‌ساز است. این نخستین بار است که یک مقام آمریکایی رسما اعتراف می‌کند که این کشور بمب‌های دست‌ساز در اختیار تروریست‌ها قرار می‌دهد. پیش از این نیز تصاویر کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به تروریست‌ها در سوریه و عراق بارها منتشر شده بود.
واکنش پوتین
«ولادیمیر پوتین» رئيس‌جمهور روسیه اما، در واکنش به این اقدام آمریکا گفت: «پرتاب سلاح از سوی آمریکایی‌ها برای مخالفان (دولت) در سوریه پرسش برانگیز است.»
رئیس‌جمهور روسیه در این رابطه گفت:‌«برخی از شرکای ما کله‌پوک هستند و مغزشان درست کار نمی‌کند. » پوتین این را هم اضافه کرد که‌«ایالات متحده با روسیه در ارتباط با تروریست‌ها هیچ همکاری نمی‌کند و با این وضعیت، ما چطور می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم؟ هیچ پاسخی از واشنگتن درباره مناطقی که باید هدف قرار بگیرد دریافت نکردیم.»
وی تاکید کرد که در ارتباط با کمک‌های آمریکا به «ارتش آزاد» سؤالاتی وجود دارد. این کمک‌های تسلیحاتی (علاوه بر آنکه ارتش آزاد از آن استفاده می‌کند) به گروه‌های تروریستی دیگر (نیز) می‌رسد. پوتین این را نیز یادآور شد که ائتلاف ضدداعش تحت رهبری آمریکا نتوانست علیه تروریست‌ها پیشرفتی حاصل کند.
به گزارش تسنیم، پوتین در ادامه سخنانش همچنین گفت:‌«هماهنگی نظامی روسیه و آمریکا در موضوع سوریه به تنهایی کافی نیست.» وی گفت:‌ «روسیه، اروپا و آمریکا باید طرف‌های نزاع در سوریه را به گفت‌وگو برای یافتن راه‌حل تشویق کنند.»
پیش از این نیز مسکو به یک خبر در رابطه با آمادگی جنگنده‌های انگلیسی برای مقابله با جنگنده‌های روسی واکنش نشان داده و از لندن توضیح خواسته بود. این درخواست جدی مسکو باعث شد که هم وزارت دفاع و هم وزارت خارجه انگلیس خبر فوق را از اساس تکذیب کنند!
تحولات میدانی
از تحولات میدانی سوریه نیز خبر می‌رسد، ارتش سوریه با حمایت هوایی ائتلاف جدید ضد داعش توانسته تروریست‌ها را از اطراف شهرک‌های شیعه‌نشین «فوعه» و «کفریا» و همچنین از یک تپه راهبردی در «قنیطره» وادار به عقب‌نشینی کند.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نیروی هوایی این کشور طی 24 ساعت گذشته 55 حمله هوایی علیه 53 پایگاه داعش انجام داده است.
منابع مطلع همچنین خبر دادند، ارتش سوریه به زودی در جبهه‌های شمالی عملیات گسترده‌ای را علیه تروریست‌ها آغاز خواهد کرد. همان جبهه‌هایی که آمریکا سلاح ریخته است!
سایر رویدادها
* اتحادیه اروپا از روسیه خواست، حملات به «شبه‌نظامیان میانه‌رو» (تروریست‌ها) در سوریه را متوقف کند.
* گروه تروریستی «جبهه النصره» در واکنش به شکست‌های اخیر خود مقابل ارتش سوریه، خواستار حمله به علوی‌های این کشور شد.
* رژیم صهیونیستی کار ساخت دیوار امنیتی در مرزهای فلسطین اشغالی و سوریه را آغاز کرد.
*‌«رابرت فورد» سفیر پیشین آمریکا در روسیه، سیاست واشنگتن در سوریه را شکستی مفتضحانه خواند.