kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۰۵۳
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶
برای نخستین بار در کشور صورت گرفت

تعمیرات اساسی جرثقیل غول‌ پیکر در بندر شهید رجایی

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از تعمیرات اساسی یکی از جرثقیل‌های غول پیکر بندر شهید رجایی برای نخستین بار به همت متخصصان داخلی این بندر خبر داد.


محمدرضا پوررجبی گفت: در چند سال اخیر با  توجه به شرایط و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها و همچنین در جهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، با بهره‌گیری از دانش بومی و محصولات داخلی در بسیاری از زمینه‌های دانش طراحی، ساخت و تعمیرات تجهیزات بندری دستاوردهای قابل توجهی حاصل شده است. وی افزود: چنین رویکردی منجر به ساخت و ارتقا مکانیزم‌های عملکردی تجهیزات استراتژیک بندری همچون جرثقیل‌های تخلیه و بارگیری کانتینر شده که علاوه بر این، کاهش خروج ارز را در پی داشته است.
معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: از جمله این طرح‌ها، می‌توان پروژه تعمیرات اساسی گنتری کرین (جرثقیل دروازه‌ای) شماره 8 بندر شهید رجایی با ظرفیت جابه‌جایی 45 تن را برشمرد که در ترمینال کانتینری شماره یک این بندر مستقر است و به علت خوردگی و شکستگی ریل دچار مشکل شده بود. پوررجبی اعتبار اجرای طرح تعمیرات این جرثقیل غول پیکر را که از نوع پست پاناماکس و ساخت شرکت ZPMC است رقمی بالغ بر یک میلیارد ریال اعلام کرد که از محل منابع داخلی شرکت بهره‌بردار ترمینال یک کانتینری این بندر تامین شده است.
سید مشکوه جلیلیان رئیس اداره تعمیر و نگهداری تجهیزات خشکی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز کارکرد بالا به دلیل گذشت 12 سال از زمان شروع بهره‌برداری آن، شرایط جوی و اقلیم خاص منطقه، رطوبت زیاد و حرارت محیطی بالا و طراحی نامناسب ریل ترولی را از عوامل موثر در خرابی این جرثقیل غول پیکر دانست که در حال حاضر این مشکل اصلاح شده است.
وی اضافه کرد: این طرح نخستین بار است که با تلاش متخصصان داخلی بندر شهید رجایی عملیاتی شده و 20 روز کاری‌ زمان برده است. بندر شهید رجایی با داشتن پیشرفته‌ترین ترمینال‌ها و تجهیزات کانتینری بنادر ایران و انجام 84 درصد کل عملیات جابه‌جایی این نوع کالاها در کشور، قطب کانتینری ایران محسوب می‌شود و 18 دستگاه گنتری کرین را در اختیار دارد.