kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۷۵۹
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۱
به مناسبت سالگرد پایان جنگ 51 روزه غزه

آغازی بر پایان رژیم صهیونیستی

کامران پورعباس
رژیم صهیونیستی در 17 تیر 1393 به نوار غزه تجاوز نمود و جنگی را آغاز کرد که به جنگ پنجاه و یک روزه(1) معروف شد.
رهبر انقلاب در همان نخستین روزهای حمله اسرائیل به غزه، در دیدار شاعران(مورخ 21/04/1393) پشتیبانی آمریکا و انگلیس از اسرائیل در این تجاوز را محکوم فرمودند.(2)
ایشان در هفتم مرداد 1393 نیز در خطبه‌هاى نماز عید سعید فطر به صورت مفصل درباره این جنگ صحبت نمودند. رهبر انقلاب همچنین در همین روز در دیدار با مسئولان نظام و سفراى کشورهاى اسلامى در سخنان مبسوطی جهان اسلام را به حمایت از مبارزات مردم غزه توصیه فرمودند.(3)
پیامِ روحیه‌­بخشِ سرلشکر قاسم سلیمانی
سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان این جنگ پیامی برای فرماندهان و مردم غزه ارسال نمود که بازتاب عظیمی داشت و بسیار روحیه بخش بود.
در این پیام آمده است:
«ما در محضر خدای عزوجل، با شهدا عهد می‌بندیم که بر عهد خود پایبند بمانیم و دگرگونه نشویم؛ همان‌گونه که بودیم و هستیم به تکلیف دینی خود در حمایت از مقاومت عمل کنیم؛ ما تأکید می‌کنیم که در اصرار برای پیروزی مقاومت و بالابردن آن تا پیروزی ادامه خواهیم داد تا اینکه زمین و آسمان و دریا برای صهیونیست‌ها تبدیل به جهنم شود و قاتلان و مزدوران بدانند که حتی یک لحظه هم از دفاع از مقاومت، حمایت آن و پشتیبانی ملت فلسطین دست برنخواهیم داشت و تردیدی در این امر نخواهیم کرد.»(4)
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف دنیای عرب درباره اهمیت پیام سرلشکر می‌نویسد: «بدون شک این پیام باعث بالا رفتن روحیه مقاومت در نوار غزه و در طرف مقابل دستپاچگی مقامات اسرائیلی و تمامی کشورهای عربی که بی‌صبرانه منتظر پیروزی «اسرائیل» هستند، شد و ایران همان کسی بود که مقاومت فلسطین را با تجربه ساخت موشک همراهی کرد و  آن را قادر ساخت صاحب موشک‌هایی شود که بتواند تل‌آویو، حیفا، نتانیا، ایلات و دیمونا را هدف قرار دهد و حدود چهار میلیون اسرائیلی را به پناهگاه بکشد، علاوه بر این کمک ایران برای تجهیز مقاومت به موشک‌های ضد زره لیزری «کورنیت» مانع از ورود تانکهای اسرائیلی به عمق نوار غزه شد. با توجه به اظهارات مطرح شده از سوی سرلشکر سلیمانی، شکست رژیم صهیونیستی نزدیک است و آتش‌بس با موافقت بر تمام خواست‌های مقاومت از جمله برداشتن محاصره غزه و بازگشایی معابر نیز نزدیک است.»(5)
همان گونه که ملاحظه می‌گردد در این تحلیل به کمک‌های میدانی و نظامی ایران به محور مقاومت نیز اشاره شده است.ملت فلسطین در این جنگ نسبتاً طولانی و فرسایشی با حمایتهای ایران به پیروزی رسید.
نقش ایران در پیروزی محور مقاومت
پس از پیروزی مقاومت اسلامی در جنگ پنجاه و یک روزه، بارها مبارزان فلسطینی بر نقش و تأثیر ایران بر پیروزی­‌شان تأکید نمودند.
رمضان عبدالله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در 24 مهر 1393 در دیدار با رهبر انقلاب با بیان گزارشی از جنگ ۵۱ روزه و تبریک این پیروزی عزت‌آفرین به رهبر معظم انقلاب، گفت: یقیناً این پیروزی در سایۀ حمایتهای جمهوری اسلامی حاصل شد و اگر کمکهای مؤثر و راهبردی ایران نبود، امکان مقاومت و پیروزی در غزه فراهم نمی‌شد.
رمضان عبدالله همچنین با حضور در شبکه خبر سیما گفت: «ما در جهاد اسلامی، علناً، اعلام می‌کنیم، کسی حمایت جمهوری اسلامی ایران را انکار نمی‌کند و تردیدی در آن ندارد، تا جایی که گاهی ما می‌گوییم اصلاً نیازی به یادآوری این موضوع نیست و این را هم می‌دانیم که جمهوری اسلامی ایران، منتظر نیست کسی از آنها تشکر کند و از ما هم چنین انتظاری ندارد. نکته دیگر اینکه، ما بین این نوع از حمایت همه‌­جانبه و حمایتی که کشورهای دیگر از ما صورت دادند فرق قائلیم. همه این حمایت‌‌ها را اجر می‌نهیم و از همگان، از هر دولت و ملتی و هیئتی که باشند تشکر می‌کنیم اما بین حمایت بشردوستانه با حمایت محدود دیپلماتیک و حمایت همه‌جانبه‌ای که جمهوری اسلامی ایران به ما ارائه داد، فرق وجود دارد.»
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در یک نشست خبری در واکنش به انتقادات گسترده داخلی نسبت به قبول آتش‌بس در نوار غزه اظهار داشت، نابود کردن حماس کار ساده‌ای نیست چرا که این جنبش از قدرت نظامی کشوری چون ایران برخوردار است. نتانیاهو انتقادات وارد شده درباره نتایج جنگ را غیرمنصفانه خواند و افزود: جنبش حماس از حمایت کشور بزرگی چون ایران و حمایت مالی قطر برخوردار است و نابود کردن چنین جنبشی کار ساده‌ای نیست.
اعترافات کارشناسان غربی
اعترافات کارشناسان صهیونیستی و آمریکایی در مورد نقش ایران در این جنگ نیز خواندنی است.کارشناسان صهیونیستی و آمریکایی در تحلیل‌های جداگانه در زمینه نبرد اخیر غزه اذعان کردند که جمهوری اسلامی ایران، نهادهای اطلاعاتی اسرائیل را مات کرد.
گئورا آیلاند، فرمانده نظامی ارشد بازنشسته و مشاور امنیت ملی اسرائیل در خلال سالهای 2004 تا 2006 گفت: «در ماجرای غزه، شین‌بت، امان، رکن اطلاعاتی ارتش و موساد، سازمان جاسوسی خارجی اسرائیل حریفی قدرتمند در برابر خود دیدند و جمهوری اسلامی ایران و بازوانش در خاورمیانه(حزب‌الله)، نهادهای اطلاعاتی اسرائیل را به چالش کشیده و بسیار حرفه‌ای عمل کرده و موفقیتهای بسیاری را بدست آورد‌ند.»
از سوی دیگر جاناتان شانزر، کارشناس ارشد اندیشکده آمریکایی دفاع از دموکراسی در این زمینه گفت: «درگیری‌های اخیر غزه نشان دادند که ایران توانسته است به نقاط آشکار و ضعف سامانه ضدموشکی گنبد آهنین اسرائیل پی ببرد. نیروهای اطلاعاتی ایران همچنین توانستند نقش مهمی را در کمک به حماس ایفا کنند و هنوز نحوه عملیات آنها برای دستگاه‌های اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل و غرب ناپیدا است.»
در نتیجه­ حمایتهای ایران از محور مقاومت تاکنون، رژیم صهیونیستی دچار افول و انزوا شده است و به استقبال نابودی و اضمحلال می­‌رود که این موضوع حقیقتی است که خود صهیونیست‌ها هم به آن اعتراف کرده‌­اند.  
شمارش معكوس
براي نابودي اسرائيل
روزنامه تایمز اسرائیل پس از شکست رژیم‌صهیونیستی در جنگ 51 روزه با غزه به افول اسرائیل و در معرض نابودی آن اعتراف نموده و مدارک گسترده‌­ای برای این حقیقت ارائه داده است.
روزنامه تايمز اسرائيل در مقاله‌اي ضمن اشاره به گسترش نگرش منفي جهاني به رژيم‌صهيونيستي و همراه شدن رسانه‌ها با اين جريان كه آن را از نتايج جنگ اخير غزه دانست، اعلام كرد نشانه‌هاي نابودي تدريجي اين رژيم آشكار شده است. سيمحا ياكويوچي روزنامه‌نگار و كارگردان اسرائيلي-كانادايي در مقاله‌اي با عنوان «آغاز شمارش معكوس براي نابودي اسرائيل» كه در پايگاه اسرائيلي تايمز اسرائيل منتشر شد، نوشت: تحليلگران معتقدند كه درگيري اخير ما بين حماس و اسرائيل، نشان داد كه شمارس معكوس براي نابودي رژيم صهيونيستي در منطقه آغاز شده است. اين نظر درست است حتي اگر بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اين رژيم نخواهد آن‌را بپذيرد. اين روزنامه‌نگار و تحليلگر اسرائيلي مي‌افزايد: اگر به تخريب منازل نگاه كنيم رژيم صهيونيستي برنده است، اما اگر به وضعيت عمومي استراتژيك نگاهي بيندازيم عقبگردي آشكار در موضع نظامي و ديپلماتيك اين رژيم مشاهده خواهيم كرد. ياكویوچي مي‌افزايد: پس از انتفاضه اخير، دشمنان رژيم صهيونيستي دريافتند كه انفجارهاي انتحاري هدف نهايي را تحقق نمي‌بخشد و به همين دليل يك استراتژي سه شاخه‌اي در نظر گرفتند؛ توليد و پيشرفت سلاح، حمله به رسانه‌ها با هدف به حاشيه راندن رژيم صهيونيستي و آماده كردن زمينه بين‌المللي عليه اين رژيم، كه در هر سه زمينه موفق شدند... بيشتر جهان عليه اسرائيل هستند و جامعه‌هاي يهودي قديمي از يمن تا افغانستان و يونان گرفته تا هلند به جامعه‌هايي مسلمان و دشمن اسرائيل تبديل شده‌اند... ياكويوچي در پايان مقاله مي‌نويسد: اين، خيال نيست؛ اين علم است و زماني كه كل جهان به تو مانند رژيمي كه به نسل‌كشي پرداخته نگاه كنند، رهبران آن نيز براي نابودي آن دست به كار مي‌شوند، آنچه خيال است دنيايي است كه مقامات اسرائيلي در آن زندگي مي‌كنند. كساني كه دشمني پررنگ عليه اسرائيل را عاملي جدي نمي‌دانند، اعتقاد دارند آمريكا پشت اسرائيل است و حماس را علي‌رغم جشنهاي گسترده آن در خيابانهاي غزه، شكست خورده توصيف مي‌كنند، اينها دنيايي ساخته شده از خيال است.(6)
واقعیت دیگر آنکه رشد احساسات ضدصهیونیستی - اعم از یهودی و غیریهودی - در جهان در حال گسترش است. به گفتۀ رئالف شوئنمن نویسنده کتاب تاریخ پنهان صهیونیسم: «واقعیت این است که سطح آگاهی جهانی درباره اقدامات اسرائیل افزایش یافته است. برپایی تظاهرات مختلف در کشورهای مختلف جهان علیه اسرائیل گویای همین مسئله است. مردم از گروههای مختلف دانشجویی و کارگری و اقشار دیگر به این تظاهرات ملحق می­‌شوند که علیه رژیم صهیونیستی است. یکی از اعتراضها در این تظاهرات، علیه حمایتهای نظام امپریالیستی از رژیم صهیونیستی است.»(7)
______________
 1- برای اطلاع از ماجرای این جنگ و ابعاد پیروزی ملت فلسطین در آن رجوع کنید به: مقاومت رمز پیروزی مردم غزه در جنگ51 روزه، سایت هادی نیوز(متعلق به سازمان بسیج)، 09/07/1393.
2 - رجوع کنید به: بیانات در دیدار شاعران، 21/04/1393.
3- رجوع کنید به: بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفراى کشورهاى اسلامى، 07/05/1393.
4 - روزنامه کیهان، تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۳.
5- همان
6- روزنامه جمهوري اسلامي، 16/06/1393.
7- نويسنده آمريکايي: جنبش ضدصهيونيستي در جهان در حال گسترش است، پرس تی وی، 17/9/91.