kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۵۴۱
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
سخنگوی دولت :

قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۵ دنبال می‌شود

سخنگوی دولت اعلام کرد که قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال 95 دنبال می‌شود.


محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت روز گذشته(دوشنبه) در نشست‌خبری هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به ابلاغ بخشنامه بودجه سال ۱۳۹۵ در هفته گذشته از سوی رئیس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی، گفت: در این بخشنامه تصریح شده بودجه سال ۱۳۹۵ بدون تبصره و به صورت لایحه به مجلس تقدیم شود، بنابراین از نظر شکلی بودجه سال ۹۵ کاملاً متفاوت با بودجه‌های سنواتی گذشته است.
نوبخت با اشاره به اینکه منابع بودجه عمومی در سال ۹۵ در حد ۲۱۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است افزود: قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۵ دنبال می‌شود.
وی تصریح کرد: ارقام منابع و مصارف پیش‌بینی شده در این بودجه به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌کنیم منابع بودجه عمومی سال ۹۵ به میزان ۲۱۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود که این رقم گویای ۱۵ درصد رشد نسبت به سال قبل است.
سخنگوی دولت در ادامه گفت: این بودجه در بخش منابع حداکثر ۳۰ درصد به نفت وابستگی دارد و ۷۰ درصد از نفت غیروابسته است. ارقام آن به روش عملیاتی تهیه شده و لذا در سال ۹۵ در گام فراتری نسبت به سال گذشته در بودجه‌ریزی عملیاتی برداشته‌‌ایم و بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد بوده است.
نوبخت ادامه داد: در آذرماه نیز لایحه بودجه ۱۳۹۵ تقدیم مجلس می‌شود و پس از انتخابات باشکوه مجلس شورای اسلامی لایحه دوم برنامه ششم توسعه تقدیم مجلس می‌شود و رسیدگی به آن از سوی نمایندگان صورت می‌گیرد.
وی در پاسخ به سوالی درباره امکان رشد اقتصادی در سال ۹۵ با وجود بودجه پیش‌بینی شده، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای این بودجه سال ۹۵ در سال آینده شاهد رشد ۴.۱ درصدی باشیم و نرخ تورم بین ۱۰ تا ۱۱ درصد پیش‌بینی می‌شود. به نظر می‌رسد در راستای رویکرد بودجه ۹۵ حرکت به سمت رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم را در سال آینده پیش‌رو داشته باشیم.
سخنگوی دولت ادامه داد: ما به دنبال یکسان‌سازی نرخ ارز هستیم و معتقدیم فاصله بازار آزاد و نرخ مبادلاتی باید به هم نزدیک شود.
نوبخت با اشاره به اینکه دولت موضوع حادثه مکه را بررسی و پیگیری می‌کند، گفت: معتقدیم دولت عربستان باید مسئولیت‌پذیری بیشتری نسبت به حجاج بیت‌الله الحرام داشته باشد و برای حفظ سلامتی آنها اقدامات بیشتر وپیگیرانه‌ای را انجام دهد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره فعالیت ستاد اقتصاد مقاومتی دولت، ابرازداشت: به دستور رئیس‌جمهور ریاست این ستاد به آقای جهانگیری سپرده شده و ایشان نیز در هفته گذشته جلساتی را با بسیج، سپاه و بخش‌هایی که مقام معظم رهبری به نقش آنها در اقتصاد مقاومتی داشتند، برگزار کرده تا از ظرفیت این بخش‌ها در اقتصاد مقاومتی به نحو احسن استفاده شود.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۵، اظهار داشت: الآن هیچ تصمیمی در اینکه آیا برای سال ۹۵ قرار است قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد یا خیر گرفته نشده است.
به گزارش تسنیم نوبخت در پایان تاکید کرد: بعضاً در دانشگاه‌ها جوانان انقلابی انتقادات تندی را مطرح می‌کنند که این مصداق تندروی نیست و آنها می‌توانند در دانشگاه‌ها نسبت به روند موجود نقد داشته باشند که هرگز از سوی دولت به آنها تندرو نمی‌گویند.