kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۴۹۷
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
عضو هیئت مدیره بانک مسکن اعلام کرد

استقبال کم‌رنگ مردم از وام 80 میلیونی مسکن

یک عضو هیئت مدیره بانک مسکن از استقبال کم‌رنگ مردم از وام 80 میلیونی مسکن خبر داد.


ابوالقاسم رحیمی انارکی در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه صندوق زمین و ساختمان نسیم در پاسخ به این سوال فارس مبنی بر اینکه آیا از وام 80 میلیون خرید مسکن استقبال شده است یا خیر، گفت: استقبال از وام 80 میلیونی خرید مسکن تا الان آن چیزی که پیش‌بینی می‌کردیم نبوده و کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است، به طوری که تا 21 شهریور ماه سال جاری (79 روز کاری) 15 هزار فقره به مبلغ 2 هزار و 800 میلیارد ریال در کل کشور سپرده‌گذاری شده است.
به گفته وی این آمار در تهران در همین مدت یاد شده 3 هزار و 600 فقره با سپرده‌گذاری 920 میلیارد ریال و در شهرهای بالای 200 هزار نفر، 8 هزار فقره به مبلغ هزار و 400 میلیارد ریال بوده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا با آغاز به کار صندوق یکم و مطرح شدن پرداخت تسهیلات 80 میلیونی خرید مسکن، بازار مسکن رونق می‌گیرد، گفت: پرداخت تسهیلات 80 میلیونی ازتیر ماه سال آینده آغاز می‌شود، بنابر این هنوز مراحل پرداخت تسهیلات آغاز نشده است.رحیمی انارکی در پاسخ به این سوال که آیا ضوابط پرداخت تسهیلات خرید مسکن تغییر خواهد کرد یا خیر، گفت: طی پیشنهادی که به بانک مرکزی ارائه شده است، قرار است در ضوابط پرداخت این تسهیلات تغییراتی ایجاد شود که یکی از مهم‌ترین این تغییرات پرداخت این تسهیلات به مجردها است، اما هنوز این ضوابط مراحل تصویب خود را می‌گذارند.وام 80 میلیون تومانی مسکن یکی از طرح‌های عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم بود که با سر و صدای فراوان مطرح شد ولی الان مشخص شده مردم از این طرح استقبال نکرده‌اند. دلایل متعددی برای عدم استقبال مردم می‌توان ذکر کرد از جمله اینکه متقاضیان این وام باید حداقل 40 میلیون تومان را به مدت یکسال در بانک سپرده‌گذاری کنند دیگر اینکه این وام با توجه به سود بالای تسهیلات برای متقاضیان صرفه چندانی ندارد. ضمن اینکه وام مذکور برای خرید مسکن در تهران و کلان شهرها با توجه به قیمت‌ بالای مسکن جذابیت بالایی ندارد.
لازم به ذکر است طرح مسکن اجتماعی نیز که از دیگر طرح‌های دولت یازدهم بود به دلیل عدم انجام کار خاصی تاکنون فقط در حد حرف باقی مانده و با وجود گذشت 2 سال از عمر دولت روحانی از این طرح هم خبر چندانی منتشر نشده است.
گفتنی است آخوندی طی دو سال اخیر مدام به طرح مسکن مهر حمله کرده و با عناوینی همچون «مزخرف»، «اقتصاد برانداز» و ... به این طرح دولت قبلی که قشر کثیری از محرومان را خانه‌دار کرد تاخته است.