صنعت گردشگری شمال نیازمند توجه (گزارش از دور و نزدیک)
غول بروکراسی اداری مانع اساسی برای سرمایهگذاری و توسعه صنعت گردشگری در گیلان است که باید مسئولان به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.
غول بروکراسی اداری مانع اساسی برای سرمایهگذاری و توسعه صنعت گردشگری در گیلان است که باید مسئولان به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.
بررسیها حاکی از اینکه علاوه بر غول بروکراسی، مشکلات و موانع قانونی سازمانی و فرا قانونی سازمانی در فرآیند جذب سرمایهگذار است که این خود مشکلی برای سرمایه گذاران و رونق صنعت گردشگری در استان شده است.
متأسفانه با وجود مواهب، قابلیتها و توانمندیهای طبیعی، فرهنگی و تاریخی گردشگری آنطوری که باید و شاید در استان سرمایهگذاریهای گردشگری انجام نشده و توسعه صنعت گردشگری در این خطه زیبای شمالی پا نگرفته است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در این باره میگوید: بروکراسی کاذب اداری موجب دلسردی سرمایهگذاران و عدم توسعه در استان خواهد شد.
رضا علیزاده میافزاید: غول بروکراسی اداری مانع اساسی برای سرمایهگذاری و توسعه در گیلان است که باید به این مهم توجهی ویژه شود.
وی همچنین اظهار داشت: گیلان یک استان کوچک و دارای شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاص است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: عرصه مهمترین دغدغه ایست که باید بسترهای سرمایهگذاری در این محیط فراهم شود.
وی افزود: طی سالهای اخیر در بحث عرصه، تعاملی که باید در حوزه منابع طبیعی انجام میگرفت و مسئولان به یک وحدت رویه میرسیدند تا عرصهها تعیین حدود و سرمایهگذار با طیب خاطر در این فضاها سرمایهگذاری میکرد، اتفاق نیفتاده است.
علیزاده اظهار داشت: مسئولان در یک فضای ذهنی از سرمایهگذاری بحث میکنند بدون اینکه در روی زمین چیزی مشخص شده باشد تا سرمایهگذار بتواند سرمایهگذاری کند.
وی اذعان داشت: طرح توجیه موقعیت عرصهها و همینطور چهارچوب پروژهها باید مشخص تا سرمایهگذار به آن سمت هدایت شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: در ماههای اخیر این سازمان یک جمعبندی در خصوص واگذاری زمین در قالب ماده سه یا ماده 21 با حوزه منابع طبیعی داشته است ولی همچنان دغدغه و موازیکاریها وجود دارد.
علیزاده میافزاید: در خصوص قانون واگذاری بحث مشمول ماده سه حفاظت و بهرهبرداری نگرانیهایی وجود دارد.
وی اذعان داشت: این سازمان بحث فراخوان و ارزیابی را برای سرمایهگذار انجام میدهد در عین حال سرمایهگذار به الزام باید در چارچوب قوانین و مقررات حوزه منابع طبیعی فرآیند مراحل یک مزایده را طی کند بنابراین قرار دادن سرمایهگذار در یک موقعیت بروکراسی کاذب اداری موجب دلسردی میشود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: مسئولان باید با یک سرعت عمل بالا سرمایهگذار را برای بحث سرمایهگذاری آماده کنند تا وی کمترین دغدغه را داشته باشد.
وی تصریح میکند: در ضمن اغلب عرصهها در استان دارای معارض یا جزء مراتع به شمار میروند به عبارتی شرایطی در عرصهها حاکم است که سرمایهگذار نمیتواند در این منطقه سرمایهگذاری کند.
علیزاده تأکید کرد: به الزام در حوزه اداره کل منابع طبیعی یا مناطق چهارگانهای که تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست هستند باید به یک جمعبندی اساسی رسید.
وی ادامه داد: در پارکهای جنگلی طرحهایی که موجود است اغلب نیاز به تجدید بیلان دارند چون اعتبارات برای اجرا مکفی و پاسخگو نیست.مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: این خطه زیبای شمالی از مناطق برتر و ممتاز گردشگرپذیر کشور است.
علیزاده افزود: گیلان با توجه به قابلیتهایی که در بخش گردشگری دارد علاوه بر جاذبههای محیط طبیعی به واسطه داشتن جاذبههای فرهنگی و تاریخی یک اتحاد خاصی برای داشتن بنیان ویژه جذب گردشگر ایجاد کرده به همین واسطه نیز جزء استانهای برتر و ممتاز گردشگرپذیر کشور نام گرفته است.
وی اظهار داشت: با وجود مواهب، قابلیتها، توانمندیهای طبیعی، فرهنگی و تاریخی در استان سرمایهگذاری گردشگری در این عرصه یک ضرورت اجتنابناپذیر است.
وی میافزاید: به همین دلیل در سفرهای هیئت دولت (نهم و دهم) به گیلان 71 منطقه نمونه گردشگری در استان به تصویب رسید.
علیزاده با بیان اینکه در دور نخست سفر 60 منطقه و در دور دوم 11 منطقه گردشگری در استان مصوب شد، اظهار داشت: از این تعداد هشت منطقه دارای موافقتنامه تاسیس، پنج منطقه دارای صدور موافقت نامه اولیه، 13منطقه دارای سرمایهگذاری، دو منطقه در حال اجرا، 9منطقه در حال فراخوان و 15 منطقه در حال بررسی است.
وی در ادامه با اعلام اینکه بحث گردشگری با معیشت، ارتقای درآمد و اشتغالزایی همراه است، گفت: سرمایهگذاری در مناطق گردشگری نقش مهمی در معیشت و درآمدزایی جامعه دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان میافزاید: صنعت گردشگری یک صنعت فرابخشی و فراحوزهای است و تعامل و همگرایی همه جانبه را میطلبد تا بتوان زمینه سرمایهگذاری در مناطق نمونه گردشگری فراهم کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه مناطق نمونه گردشگری دارای بخش زیرساختی و فرصتهای سرمایهگذاری است، اذعان داشت: براساس قانون مناطق نمونه گردشگری ایجاد بسترهای زیربنایی و زیرساختی در این مناطق از تکالیف دولت است.
بدون شک هم اکنون گردشگری پس از صنعت نفت و خودروسازی سومین صنعت بزرگ دنیا به شمار میرود، توجه به گردشگری و چگونگی مدیریت و بهرهبرداری موثر از این صنعت باید جزو اولویتهای اصلی نظام اقتصادی اجتماعی کشورهای دارای پتانسیل گردشگری قرار گیرد تا با بهرهگرفتن از اثرات بیشمار اقتصادی، اجتماعی، سیاسی فرهنگی و غیره آن گام موثری در توسعه همه جانبه یک ناحیه، منطقه یا کشور برداشته شود.
ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای دارای پتانسیل از این امر مستثنی نیست و توسعه گردشگری در کشور و حتی استان نیازمند یک نظام مدیریتی قوی و خستگیناپذیر است اما صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت چند وجهی متشکل از اجزا گوناگون است.
نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره میگوید: جاذبههای گردشگری موجب جلب گردشگران میشود و این درآمد و سود برای کشورهایی که گردشگران را جذب میکنند به دنبال خواهد داشت.
محمود شکری افزود: گیلان به دلیل برخورداری از طبیعت غنی و میراث فرهنگی و تاریخی از قطبهای گردشگری ایران به شمار می رود که سالانه گردشگران زیادی را از سراسر کشور جذب خود میکند.
وی اظهار داشت: صنعت جهانگردی به عنوان بزرگترین و متنوعترین صنعت در دنیا به شمار میرود، بسیاری از کشورها این صنعت پویا را به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغالزایی، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی میدانند.
عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت گردشگری امروزه به قدری در توسعه اقتصادی، اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آنان را «صادرات نامرئی» نام نهادند.وی میافزاید: کشور ایران از نظر منابع طبیعی جزء 10 کشور برتر دنیا است که میتواند از اثرات حاصل از گردشگری در کاهش مشکلات بیکاری و درآمد اقتصادی بهرهمند شود.
شکری با بیان اینکه گردشگری میتواند بسیاری از تهدیدها را به فرصت تبدیل کند، اظهار داشت: تنوع در زمینههای طبیعی و انسانی از عوامل موثر در توسعه گردشگری در هر منطقه یا کشور محسوب میشود.
وی با اذعان اینکه منطقه تالش بزرگ به لحاظ ویژگیهای طبیعی و انسانی از تنوع خوبی برخوردار است، افزود:
شهرستانهای تالش، رضوانشهر و ماسال در غرب گیلان دارای توانهای گردشگری بالقوه خوبی برای توسعه و جذب گردشگر هستند.
وی یادآور شد: وجود اماکن مذهبی، ساحل زیبا، بازارهای محلی و غیره با توسعه گردشگری که منبع مهم اشتغال و درآمد است میتواند وسیله مهمی برای توسعه اجتماعی- اقتصادی استان به ویژه جوامع روستایی باشد.
با وجود این تنوع بخشی به اقتصاد، بالا بردن شاخصهای توسعه انسانی، مشکلات ناشی از صنعتی شدن و آلودگی بیش از حد استاندارد شهرها به ویژه شهرهای بزرگ، مهاجرتهای روستایی، افزایش بهرهوری و کارآمدی نیروی انسانی، اشتغالزایی، تعامل فرهنگها و گفتمانها، حفظ محیط زیست و در مجموع توسعه پایدار از دغدغههایی است که جهان امروز با آن روبرو است بنابراین هر یک از کشورها در هر سطحی از توسعه در تلاش هستند که پاسخ لازم به دغدغههای مزبور را بیابند.در این میان کشورهایی که به متنوعسازی اقتصاد روی آوردهاند و میخواهند خود را از اقتصاد تک پایهای برهانند در جستوجوی شناخت راههای آن یا خلق راهها و روشهای جدیدند.
گردشگر یکی از این روشهاست که اغلب کشورها به ویژه کشورهایی که به لحاظ موقعیت مکانی از این مزیت برخوردارند این مهم را در برنامههای توسعه ملی خود گنجاندهاند تا از این طریق بتوانند فرآیند توسعه ملی خود را سرعت بخشند.
متاسفانه مناطق روستایی با مسائل و مشکلاتی از قبیل مهاجرت به شهرها، پائین بودن سطح اشتغال، پائین بودن سطح بهرهوری در بخش کشاورزی، فقدان یا کمبود زیربناهای رفاهی و خدماتی مواجه هستند.
این در حالی که تعداد قابل توجهی از روستاها به لحاظ موقعیت مکانی و داشتن عناصر مهم جذب گردشگر مانند مناظر طبیعی، آثار باستانی، تنوع اقلیمی، آداب و سنن اجتماعی، زمینههای مناسبی برای توسعه فعالیتهای گردشگری دارند.
یک کارشناس مسائل گردشگری به خبرگزاری مهر میگوید: مناطق روستایی کشور به ویژه گیلان زمینههای مناسبی برای توسعه گردشگری دارند.
احمد رجبی میافزاید: دولت حرکت از اقتصاد تک پایه به سوی اقتصاد متنوع و با ثبات را باید در برنامههای کاری خود قرار دهد که یکی از این برنامهها توسعه گردشگری است و مناطق روستایی زمینههای مساعدی برای توسعه این بخش از فعالیتهای اقتصادی را دارند.
وی اظهار داشت: بدون شک دستیابی به چنین هدفی مستلزم شناخت فرآیند گردشگری، طبقهبندی رویکردها، سیاستها و آثار اجتماعی- فرهنگی، زیست محیطی و اقتصادی است تا با یک پشتوانه علمی و آگاهی از آثار مثبت و منفی این پدیده در جهان وایران، به انتخاب یک راهبرد منطقی واقعگرا توام با برنامهریزی و مدیریت صحیح گردشگری در چهارچوب فرآیند توسعه همه جانبه و پایدار دست زد.
این کارشناس گردشگری ادامه داد: بسیاری از ساکنان شهری علاقهمند هستند که از محیط شلوغ و آلوده شهری به محیطی آرام و پاکیزه بروند به همین دلیل بسیاری از افراد برای حفظ سلامتی و آرامش خاطر گردش در مناطق روستایی را انتخاب و تجربههای تازهای را در زندگی خود کسب میکنند.
به گزارش خبرنگار مهر، سوغات گیلان به ویژه مصنوعات روستایی به شدت با آداب و سنن سازندگان آن پیوند دارد و تابع شرایط جغرافیایی محیط است. مهمترین و بهترین سوغات گیلان شامل ماهی سفید، چای، کلوچه، بادام زمینی، زیتون، برنج و صنایع دستی است.
در مناطق مختلف این خطه زیبای شمالی با توجه به فرهنگ منطقه صنایع دستی خاصی مثلا سفالگری در املش و جیرده، شالبافی (تالشها و گالشها)، چموش و چارق دوزی در ماسوله و همچنین نمد و بامبوبافی، فرش و گلیم و قلابدوزی رایج است.