kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۱۸۴
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷
فرماندار ماکو خبر داد

صف طویل کامیون‌ها در مرز بازرگان به خاطر ناامنی در ترکیه

ناامنی در استان‌های مرزی و شرقی ترکیه موجب کند شدن روند تردد خودروهای سنگین و صف کشیدن کامیون‌ها در گمرک بازرگان شده است.

شاهین علیزاده فرماندار ماکو دیروز در گفت‌و‌گو با ایرنا با اشاره به ناتوانی طرف ترکیه‌ای در اجرای توافق‌های گمرکی دو جانبه افزود: طبق توافق‌های انجام شده هر طرف از دو کشور ترکیه و ایران باید با ظرفیت ترخیص 500 دستگاه کامیون فعالیت کنند، اما طرف ترکیه حداکثر ترخیص روزانه خودرویی که انجام می‌دهد تا 300 دستگاه است در حالی که ما برای تمام ظرفیت 500 دستگاه آمادگی داریم.
علیزاده تاکید کرد: در زمان جنگ ایران و عراق که بنادر ایران به علت جنگ نفتکش‌ها و آسیب بنادر قادر به پشتیبانی کشور نبود، این گمرک هر روز شاهد تردد بیش از یک هزار و 500 دستگاه کامیون از طرف ترکیه به ایران بود و قابل قبول نیست که امروز ترکیه اعلام کند که نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد، زیرا نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای لازم برای رونق این گمرک فراهم است.
وی افزود: یکی دیگر از عوامل صف کشیدن کامیون‌ها در طرف ایران نیز وضعیت نامناسب امنیت در شهرهای مرزی و شرقی ترکیه است که رانندگان ترجیح می‌دهند با نزدیک شدن به ساعات شب از مرز ایران به سوی ترکیه عبور نکنند.
فرماندار ماکو گفت: در سمت ایران امنیت کامل برقرار است و ابزارهای لازم برای ارائه خدمات به رانندگان عبوری از مرز هم فراهم می‌باشد، اما مشکلات گمرکی باید دو طرفه حل شود.
گمرک بازرگان به عنوان بزرگترین گمرک زمینی کشور در شمال آذربایجان غربی مهمترین مبادی ورود و خروج ایران به ترکیه و اروپا محسوب می‌شود.
این واحد گمرکی پس از بسته شدن دو مرز رازی و سرو در آذربایجان غربی از طرف گمرکات کشور ترکیه، این روزها با افزایش تقاضا برای تردد روبه‌رو شده است و به همین دلیل برخی ایام هفته به خصوص در ساعات بعد از ظهر صف‌های طولانی در محدوده این گمرک تشکیل می‌شود.