kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۹۵۹
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
دبیر هیئت حل اختلاف خودرویی:

خودروسازان در 7 پرونده شکایت مشتریان محکوم شدند

دبیر هیئت حل اختلاف خودرویی از صدور رای به نفع مشتریان در هفت پرونده شکایت از خودروسازان خبر داد.

عباسعلی غیاثی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس تبصره یک ماده 63 اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، هیئت حل اختلاف برای رسیدگی به شکایات و نارضایتی‌های مشتریان از ارائه خدمات عرضه‌کنندگان خودرو در کشور تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون 10 پرونده شکایت از خودروسازان به این هیئت ارسال شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد در هفت پرونده رای به پرداخت خسارت از سوی خودروساز یا تعویض خودرو صادر شده، در یک پرونده رای به نفع خودروساز صادر و رسیدگی به دو پرونده نیز به دلیل انصراف شاکیان متوقف شده است.
دبیر هیئت حل اختلاف خودرویی ادامه داد: عدم پرداخت جریمه خواب خودرو از سوی واحد خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز و تصادف خودرو به دلیل عیب فنی، از جمله موارد مطرح در شکایت مشتریان بوده که منجر به صدور رای به نفع شاکیان شده است.
وی افزود: طبق قانون، این هیئت به پرونده‌های ارجاعی از سوی اداره کل رسیدگی به شکایات مشتریان وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیدگی می‌کند، کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط به عنوان رئیس هیئت، کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و نماینده عرضه‌کننده خودرو، اعضای سه نفره این هیئت هستند و رای اکثریت اعضا ملاک عمل است.
غیاثی خاطرنشان کرد: انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو به عنوان مسئول تشکیل هيئت حل اختلاف تعیین شده و براساس شیوه‌نامه ابلاغ شده از سوی اداره کل حقوقی وزارت صنعت، معدن و تجارت، هماهنگی‌های لازم را برای تشکیل جلسات و امور اداری و قانونی این هیئت انجام می‌دهد.
وی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان می‌توانند در صورت هرگونه شکایت از عملکرد خودروسازان یا واردکنندگان خورو در حوزه فروش یا خدمات پس از فروش به اداره کل رسیدگی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند، تصریح کرد: این وزارتخانه پس از بررسی و تشخیص، پرونده‌هایی که نیاز به رسیدگی در هیئت حل اختلاف دارند را به این هیئت ارسال می‌کند.