kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۹۱۱
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
نجفی: فعالیت در پارچین ربطی به آژانس ندارد

نماینده ایران در آژانس ادعای مضحک آمانو را بی‌پاسخ گذاشت

نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی تاکید کرد که فعالیت در پارچین ربطی به آژانس ندارد.


«رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به اظهارات آمانو گفت: پارچین یک سایت نظامی متعارف است.
به گزارش فارس، نجفی افزود: ساخت و ساز در پارچین طبیعی بوده و ربطی به آژانس ندارد.
وی در ادامه گفت: این امر به قدری واضح است که حتی مقامات آمریکایی هم به آن اذعان کرده‌اند.
گفتنی است «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه نخستین روز نشست شورای حکام آژانس در اظهاراتی مضحک و دوپهلو گفت: آژانس عدم انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای اعلام شده ایران را تایید می‌کند، ولی نمی‌تواند در مورد عدم وجود فعالیت‌های غیراعلام شده تضمینی ارائه دهد!
بیانیه اخیر آمانو دقیقاً مشابه رفتار آژانس با پرونده عراق است. در پرونده مذکور علی‌رغم نبود هیچ‌گونه سند و مدرکی مبنی بر وجود فعالیت ممنوعه و سلاح‌های کشتار جمعی در عراق، آژانس هرگز پرونده عراق را نبست و با ارائه گزارش‌های دوپهلو و مغرضانه در نهایت زمینه را برای تجاوز آمریکا و انگلیس به این کشور و قتل‌عام هزاران شهروند عراقی فراهم کرد.
 حال علی‌رغم توافق وین هیچ تغییری در این رفتار غیرقانونی پیش نیامده است و متاسفانه این نهاد به ظاهر فنی به عنوان مرجع و داور توافق نیز تعیین شده است.
متاسفانه نماینده ایران در آژانس با عبور از بخش اصلی اظهارات مغرضانه آمانو، گزارش دوپهلو دبیر کل آژانس را بی‌پاسخ گذاشته است.
 اظهار شگفتی
مقامات آمریکایی
 از بازطراحی راکتور اراک
نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: موافقت ایران با بازطراحی رآکتور اراک، دستاوردی بزرگ بود.
در ادامه گزارش آمده است: بازطراحی و بازسازی رآکتور اراک تا یک دهه زمان می‌برد.
نیویورک‌تایمز افزود: موافقت تهران با ایجاد تغییر در نیروگاه آب سنگین اراک، بسیاری از کارشناسان غربی را شگفت‌زده کرد.
استقرار سامانه‌های ضدهوایی در اطراف سایت اراک، تنها استدلال برای نظامی خواندن هدف از ساخت آب سنگین اراک است اما این اقدام با هدف مقابله با تجاوزات احتمالی از سوی اسرائیل صورت گرفته است.
کارشناسان می‌گویند اگر توافق اجرایی شود، بازطراحی و بازسازی رآکتور اراک می‌تواند تا یک دهه زمان ببرد. و اگر توافق به هم بخورد، چه؟ کارشناسان می‌گویند آن وقت اراک به زودی به یک کارخانه تولید پلوتونیوم بدل می‌شود.
امتیاز محدودیت تولید پلوتونیوم بزرگتر از خروج اورانیوم غنی شده از ایران است.
 لغو تحریم‌ها، بعد از اجرای کامل تعهدات ایران!
 بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زمانی که ایران به همه مفاد توافقنامه عمل کرد، مسیر لازم برای لغو محدودیت‌ها و تحریم‌ها را هموار می‌کند.
در ادامه گزارش آمده است: تحریم‌های ایران احتمالا اوایل سال ۲۰۱۶ لغو خواهد شد.