kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۹۰۷
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲

صالحی: آمریکا غنی‌سازی را قبل از دولت روحانی پذیرفت(خبر ویژه)

رئیس سازمان انرژی اتمی برای چندمین بار تصریح کرد پذیرش حق غنی‌سازی ایران از سوی آمریکایی‌ها، در دولت قبل به دست آمده و مربوط به مذاکرات 2 سال اخیر نیست.


علی اکبر صالحی وزیر سابق خارجه در جلسه کمیسیون ویژه مجلس درباره مذاکرات مسقط گفت: وقتی که به وزارت خارجه رفتم باتوجه به سوابقم در موضوع هسته‌ای به دنبال راه حل بودم. روابط ما با عمان هم بسیار خوب بود و برادرانمان برای وساطت اعلام آمادگی کردند ولی ما به جدیت آمریکایی‌ها اطمینان نداشتیم به همین جهت یادداشتی دادیم که اگر آمریکایی‌ها حاضرند با پذیرش حق هسته‌ای ایران و لغو تحریم و غیره گفت‌وگو کنند ما هم آمادگی داریم که در نهایت با درخواست اصلی آنها از طریق عمان زمینه گفت‌وگو فراهم شد و مسئولین ارشد نظام هم در جریان موضوع قرار گرفتند.
صالحی ادامه داد: به علت بی‌اعتمادی به آمریکایی‌ها با شرایطی موافقت شد که موضوع پیگیری شود این موضوع از اواسط سال 90 شروع شد و بالاخره اولین جلسه بهار 91 امکان‌پذیر شد که برگزار شود. از اولین نشست تا اسفند همان سال طول کشید تا نشست دوم برگزار شد که در آن آمریکایی‌ها که حق هسته‌ای و حق غنی‌سازی را پذیرفتند و گفتند که ما آماده‌ایم که غنی‌سازی شما را به رسمیت بشناسیم. بنابراین حق غنی‌سازی در هیچ یک از مذاکرات 5+1 از سوی آمریکایی‌ها به رسمیت شناخته نشده بلکه در گفت‌وگوی مسقط آمریکایی‌ها حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناختند و بعد از این بود که دولت جدید آمد و مذاکرات را پیگیری کردند.