kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۸۶۷
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲

میگوهای قشم در تور صیادان چینی!

در حالی که صید میگو در آب‌های استان هرمزگان از سوی بومیان منطقه توسط مسئولان شیلات استان ممنوع و غیرقانونی اعلام شده است، اما چینی‌ها از این قانون مستثنی شده و به راحتی و در روز روشن تورهای صیادی خود را به دریا می‌اندازند.

قشم- خبرنگار کیهان:

صیادان چینی در چند هفته گذشته آزادانه اقدام به صید انواع آبزیان از جمله میگو کرده و مشخص نیست با وجود قوانین سخت‌گیرانه در حوزه شیلات مجوز صید را از چه نهادی دریافت کرده‌اند.
این گزارش می‌افزاید، مسئولان شیلات استان هرمزگان امسال نیز همانند سال‌های گذشته شروع فصل صید میگو را با هدف افزایش تولید مثل این گونه از آبزیان و حفظ ذخایر طبیعی از نیمه دوم مهر ماه اعلام کرده‌اند؛ اما شناورهای چینی از آخرین روزهای مرداد ماه با ورود به آب‌های جزیره قشم و هرمز و در مقابل چشمان حیرت‌زده صیادان این جزیره همه روزه مشغول صید انواع آبزیان از جمله میگو، ساردین و تن ماهیان هستند.
صیادان چینی قبل از ورود به آب‌های جزیره قشم و هرمز در آب‌های استان بوشهر تورهای خود را برای صید میگو به آب انداخته بودند، اما به دلیل اعتراض و ممانعت صیادان این استان مجبور به ترک آب‌های بوشهر و ورود به آب‌های منطقه آزاد قشم شدند.
این درحالی است که یگان حراست شیلات شهرستان قشم با توجه به شروع نشدن فصل صید، با تمام توان از ورود شناورهای صیادان بومی برای صید میگو ممانعت می‌کند؛ اما این پرسش مطرح است که چینی‌ها مجوز صید را که به هموطنان کشورمان تعلق نمی‌گیرد از چه نهادی و چگونه دریافت کرده‌اند؟!
خبرنگار ما می‌افزاید، چینی‌ها با 25 کشتی صیادی که در هر شناور 20 خدمه و یک مترجم ایرانی حضور دارد با صید بی‌رویه خود، مردم قشم و مسافرانی که به امید خرید میگو به این جزیره سفر می‌کنند را در حسرت خوردن این آبزی خوشمزه خواهند گذاشت.
آب‌های اطراف جزیره قشم و هرمز از جمله مهمترین زیستگاه‌های مرجانی و گونه‌های جانوری کمیاب دریایی است و با توجه به اینکه نظارت خاصی بر صید شناورهای چینی وجود ندارد، چه کسی نسبت به عواقب زیست محیطی ناشی از صید غیراستاندارد آنها پاسخگو خواهد بود؟
بنابراین گزارش علاوه بر اینها، هنوز هم آثار تاریخی بسیاری باقی مانده از دوران حضور پرتغالی‌ها در این منطقه در کف خلیج وجود دارد که تاکنون به صورت کامل پاکسازی نشده و اگر این آثار ارزشمند در تور چینی‌ها قرار گرفته و از مرزهای کشور خارج شود خسارت فرهنگی بزرگی بر کشور تحمیل خواهد شد.
به گفته کارشناسان، صیادان بومی از ابزار سنتی استفاده می‌کنند و میزان صید آنان علاوه بر اینکه آسیبی به آبزیان نمی‌زند؛ بسیار کمتر از چینی‌هایی است که با ابزار جدید و صید صنعتی به جاروکشی دریا می‌پردازند.