kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۸۴۶
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲

حجتی: بی‌خود می‌کنند کشاورزان را تهدید به نخریدن محصول کنند

وزیر جهاد کشاورزی گفت: عده‌ای به بهانه این که اجازه افزایش قیمت روغن نباتی داده نشده کشاورزان را تهدید به نخریدن سویا و کلزا می‌کنند، این عده بی‌خود می‌کنند این حرف را می‌زنند، مگر مملکت بدون صاحب است که چنین تهدیداتی می‌کنند.


به گزارش فارس، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی دیروز در سومین گردهمایی مدیران وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به واردات 4میلیارد دلاری روغن گفت: این پولی که صرف واردات روغن می‌شود، سرمایه بین نسلی و پول نفت است که صرف واردات می‌شود.
وی بیان داشت: مقام معظم رهبری تأکید دارند که مراقب واردات باشیم. وزیرجهاد کشاورزی اظهار داشت: کلزا هم در تناوب کشت گندم و هم در تقویت خاک مؤثر است. بنابراین ما نباید اجازه دهیم آنهایی که رانت‌هایی پشت واردات روغن دارند مانع تولید دانه‌های روغنی شوند.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته در تولید کلزا موفق نبوده‌ایم، گفت: در سال اول متوجه شدیم بذر F2 برای کشت کلزا به کشاورزان دادند، ولی امسال طبق گزارشات بذر تأمین است.
حجتی در مورد واردات بذر اظهار داشت: اگر یک زمان بذر به اندازه کافی نداشتیم، باید با مراقبت‌های بهداشتی بذر خارجی را وارد کنیم، زیرا این حساسیت درباره واردات بذر باعث می‌شود که ما با رقم بالاتری محصول نهایی را وارد کنیم. در همین حال معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی در این همایش گفت: بخش عمده‌ای از ارز کشور بابت روغن از کشور خارج می‌شود که 25 تا 50 درصد واردات ما مختص روغن و کنجاله است. چهار میلیارد دلار صرف واردات روغن و کنجاله می‌شود.
عباس کشاورز درباره وضعیت تولید گندم اظهار کرد: تا صبح روز سه‌شنبه 17 شهریور ماه، هفت میلیون و 950 هزار تن گندم از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده است.