kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۸۱۵
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۱
آیا قرار است کوی دانشگاه تهران باز هم زمینه‌ساز فتنه شود ؟!

وقتی خوابگاه‌های متأهلی هم اسیر اقدامات سیاسی می‌شوند


       اشاره
تماسها و مراجعات مکرری به کیهان صورت گرفت که حاوی گله‌مندیهای متعددی از اقدامات معاونت دانشجویی دانشگاه تهران، علی‌الخصوص در ارتباط با مجتمع کوی دانشگاه تهران بود. این مراجعات به حدی زیاد شد که سرویس دانشگاه روزنامه از یکی از مراجعان به عنوان نماینده دانشجویان معترض خواست تا مطلبی را در این رابطه تنظیم کند.
حساسیت کوی دانشگاه تهران به عنوان بستری برای اقدامات آشوبگرانه و سوءاستفاده برخی از دانشجونمایان‌در ایام انتخابات از دانشگاه و دانشجو، ما را بر آن داشت تا موضوع را جدی تر بررسی کنیم؛ چرا که اقدامات مسئولان دانشگاه تهران در سال مهم انتخابات، تدبیر بیشتر و نظارت دقیق‌تری را طلب می‌کند. علاوه بر اینها، اقدامات معاونت دانشجویی دانشگاه تهران، نارضایتی‌های گسترده‌ای را هم در بین دانشجویان سبب شده است. متن پیش‌رو، مطلبی است که یکی از دانشجویان به سرویس دانشگاه روزنامه کیهان ارسال کرده که نکات قابل تأملی در آن مطرح شده است؛ بخوانید.
محمود نیلی احمد آبادی که نتوانست  به علت حمایت از فتنه ننگین  88 برای سمت وزارت علوم از مجلس رأی اعتماد بگیرد اکنون علی رغم  وجود مخالفت‌های بسیار ریاست دانشگاه تهران را در دست دارد. با شروع به کار دولت یازدهم موج جدیدی از مدیران و معاونان سابقه‌دار و متهم به مشارکت و حمایت از فتنه ننگین 88 بر بسیاری از مناصب و جایگاه‌های این دانشگاه  تکیه زدند. حسن به نژاد نیز که در مرداد ماه 93 توسط سرپرست وقت دانشگاه تهران به سمت معاونت دانشجویی این دانشگاه منصوب شد از اصلاح طلبانی است که در حمایت فتنه سابقه تاریکی دارد. اما هنوز اندک زمانی از امضای حکم وی به عنوان معاون دانشجویی نگذشته بود که در تصمیمی اعجاب برانگیز تصمیم به تبدیل یکی از مهم‌ترین مجموعه ساختمان‌های خوابگاه‌های متأهلی دانشگاه تهران به خوابگاه مجردی و تصویب آن در هیئت رئیسه دانشگاه گرفت.
خوابگاه متأهلی غدیر که در سال 89 پس‌از صرف هزینه میلیاردی متناسب با نیازهای دانشجویان متأهل تغییر کاربری داده شده بود اکنون با حکم معاونت دانشجویی و پشتیبانی ریاست دانشگاه در حال تغییر به خوابگاه مجردی پسران –به بهانه افزایش تعداد دانشجویان مجرد- می‌باشد. شواهد نشان می‌دهد علی رغم انکار ریاست دانشگاه در جلسه کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی -که در ارتباط با اعتراض عده‌ای از ساکنین این خوابگاه‌ها برای پاسخگویی به مجلس فراخوانده شده بود- این فرآیند تغییر کاربری خوابگاه‌ها برای اسکان دانشجویان پسر مجرد با سرعت زیادی در حال انجام شدن است.
 جمعی از دانشجویان خوابگاه‌های متأهلی غدیر اعلام کردند که فشار زیادی از سوی مسئولین کوی دانشگاه برای منتقل کردن_ و یا به عبارت بهتر بیرون کردن! - ساکنین این خوابگاه‌ها به سایر خوابگاه‌های دیگر این دانشگاه -که شرایط مناسبی برای اسکان دانشجویان متأهل ندارند- به ساکنان خوابگاه‌های غدیر وارد کرده‌اند.  دانشجویان معتقدند مسئولان خوابگاه غدیر با نصب تابلوهایی با عنوان کوی پسران قصد دارند به دانشجویان اعلام کنند که به زودی این خوابگاه مجردی می‌شود. یکی دیگر از دانشجویان می‌گوید: دانشگاه در مرحله اول تصمیم گرفت خوابگاه غدیر۲ را تخلیه کند، برای این کار ابتدا به سراغ بعضی از دوستان ما که قراردادهایشان به اتمام رسیده بود رفت و با دادن امتیاز اقامت یک سال بیشتر! آنها را در خوابگاه غدیر ۱ مستقر کرد و به این ترتیب اولین دودستگی بین دانشجویان ایجاد شد. وی افزود: به این ترتیب برخی از واحدها خالی شد و اعمال فشار بر افراد باقی مانده از سوی مسئولان خوابگاه آغاز شد. به نظر می‌رسد این داستان در سال بعد با تخلیه خوابگاه غدیر ۱ ادامه پیدا کند و چون افرادی که قراردادشان به اتمام رسیده به آنجا رفته‌اند راهی جزء تخلیه ندارند. به این ترتیب خوابگاه‌های غدیر به طور کامل مجردی خواهند شد.
دانشجویان همچنین از آماده‌سازی فضای خوابگاه برای دانشجویان مجرد و عدم رسیدگی به نظافت و تعمیر تاسیسات آن در زمان حضور  متاهلین خبر دادند. به گزارش مهر، دانشجویان این خوابگاه ۳ شهریور ۱۳۹۴ در نامه‌ای به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از فشار مسئولان برای بیرون کردن متاهلین این خوابگاه خبر دادند. کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای پیگیری مشکلات دانشجویان متاهل خوابگاه غدیر ۱ و ۲ رئیس دانشگاه تهران را به کمیسیون فراخواند. نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران در این جلسه اعلام کرد دانشگاه هیچگونه برنامه‌ای برای بیرون کردن دانشجویان متاهل از این خوابگاه و واگذاری آن به دانشجویان مجرد ندارد. یکی از دانشجویان ساکن خوابگاه غدیر دانشگاه تهران گفت: «حدود دو سه هفته می‌شود که به مسئولان خدماتی عملا گفته‌اند دیگر نظافت خوابگاه را انجام ندهند و آشغال‌ها روی هم تلنبار شده است. همچنین در روزهای گذشته شاهد قطع کردن تلفن‌ها به مدت دو سه روز بودیم که وقتی علت خرابی را از مخابرات جویا شدیم گفتند از خود دانشگاه است».
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران که ساکن خوابگاه متاهلی غدیر این دانشگاه است در خصوص تصمیم مسئولان این دانشگاه برای خوابگاه‌های متاهلی و تخلیه این خوابگاه توسط دانشجویان متاهل گفت: دانشجویی مثل من برای گرفتن یک اتاق به اسم خوابگاه متاهلی یک سال در نوبت می‌ماند و پس از ارائه مقالات به دانشگاه که برای وی امتیاز محسوب می‌شود بالاخره یک چهار‌دیواری و سقف ناقابل نصیبش می‌کنند که البته به ازای آن پنج میلیون چک ضمانت و ترمی حدود ۳۰۰ هزار تومان اجاره باید بپردازد. وی ادامه داد: خوابگاه غدیر به خاطر نزدیکی به فروشگاه شهروند و بازار میوه و تره بار همچنین سرویس حمل و نقل مناسب تا دانشگاه و امکانات ورزشی دارای مزایای خوبی برای متاهلین است و دانشگاه برای ارائه خوابگاه متاهلی با این خدمات با هر دانشجوی متاهل یک قرارداد دو و نیم ساله و یا سه ساله می‌بندد. این دانشجو با اشاره به اینکه از حدود شش ماه پیش زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه شما باید خوابگاه غدیر را تخلیه کنید به گوش می‌رسید، گفت: این در حالی بود که هنوز حدود یک سال از قرارداد ما و خیلی‌های دیگر باقی مانده بود اما امروز با کمال ناباوری شاهد هستیم مسئولان فشار زیادی را برای تخلیه این خوابگاهها توسط متأهلین وارد می‌آورند. وی در ادامه گفت: خوابگاه غدیر شامل دو بلوک یک و دو می‌شود که دو جنب کوی دانشگاه است و مسئولان تصمیم دارند آن را به خوابگاه مجردین تبدیل کنند. تا جایی که مسئولین خوابگاه دانشگاه تهران صبح و شب زنگ می‌زنند و با لحن نامناسب بیان می‌کنند که باید خوابگاه را تخلیه کنید و به خوابگاه جلال بروید خوابگاهی که به شرایط افتضاح و نامناسب میان خوابگاه‌های دانشگاه تهران معروف است. این دانشجو افزود: از ۹ خانواده ساکن خوابگاه غدیر خواستند با تخلیه این خوابگاه به خوابگاه جلال یا سعادت آباد اسباب کشی کنند تا به آنها یک سال هم ضمانت سکونت بیشتر داده شود این در حالی است که هنوز قانونا مدت قرارداد ما با دانشگاه بر سر خوابگاه غدیر تمام نشده است.
اما علت این همه اصرار برای انتقال دانشجویان مجرد پسر به  خوابگاه‌هایی که با صرف هزینه‌ای میلیاردی برای دانشجویان متأهل تغییر کاربری داده شده است چه می‌تواند باشد؟ چرا معاون دانشجویی دانشگاه در پی به کرسی نشاندن تصمیم خود است؟ چرا محمود نیلی احمد آبادی در مجلس شورای اسلامی به انکار کامل موضوع پرداخت؟  چطور مسئولین دانشگاه تهران مسئولیتی در قبال فراهم نمودن سرپناه و آسایش برای  دانشجویان متأهل احساس نمی‌کنند؟
شواهد حاکی از دسیسه پنهان دشمنان است، آقایان اصلاح‌طلب با سابقه‌ای روشن در حمایت از فتنه 88 اینک نیز در پی برنامه‌ریزی بلندمدت و هدفمند برای رسیدن به اهداف سیاسی خود هستند. و از این رو از هیچ کوششی برای انجام این طرح دریغ نمی‌کنند. تا جایی که حاضر به آواره شدن دانشجویان متأهل دکتری و طولانی شدن صف متقاضیان خوابگاه می‌باشند. به نظر می‌رسد کوی دانشگاه تهران و خصوصا خوابگاه‌های غدیر به علت مجاورت با خیابان کارگر شمالی و سابقه‌ای که در فتنه 88 به عنوان «پل پیروزی» عناصر فتنه گر لقب گرفته بود و مسیری برای انتقال آشوب داخل کوی دانشگاه به خیابان‌های مجاور بوده است دستاویزی برای عده‌ای در جهت اهداف فتنه گرانه می‌تواند باشد و با اسکان از پیش برنامه‌ریزی شده افراد معلوم الحال و دانشجونمایان ستاره‌دار به دنبال متشنج کردن فضای آرام کوی دانشگاه و تبدیل آن به مأمن آشوبگران و اخلالگران هستند تا در زمان مناسب بتوانند از این فضا برای تشنج و اخلالگری استفاده کنند.
گفتنی است، آرايش موازي دو بلوك ساختمان غدیر به نحوی است كه سبب 50 درصد همپوشاني اين دو بلوك مي شود. يعني نيمي از اين دو خوابگاه كاملاً بر هم مشرف هستند؛ از طرفي فاصله بين دو بلوك خوابگاهي غدير 1 و 2 كمتر از 10 متر است و اين يعني با تغيير كاربري غدير 2، دانشجويان مجرد پسر (تعداد 400 الي 600 نفر برآورد مي شود) در فاصله 10 متري محل اسكان خانواده هاي متاهل قرار خواهند گرفت كه چنين همجواري از نظر عرفي و شرعي در نوع خود كم نظير است و بلاشك علاوه بر اينكه براي هر دو گروه آسيب زا است، زمينه ساز تشنج و درگيري هاي مكرر بين دانشجويان مجرد و متاهل خواهد شد كه ممكن است عواقب ناگواری را هم در پي داشته باشد.
موضوعي كه ذكر آن خالي از لطف نيست نحوه اطلاع رساني این تغییر کاربری ناگهانی است. از زماني كه تصميم به تغيير كاربري گرفته شده تا كنون هيچگونه اعلام رسمي اعم از سايت دانشگاه يا خوابگاه با نصب اطلاعيه در بولتن‌ها صورت نگرفته است و مسئولين دانشگاه از طريق تماس تلفني موضوع را به دانشجويان اطلاع داده‌اند، البته كم نيستند افرادي كه با آنها تماس گرفته نشده و بي خبر از موضوع هستند. در واقع همه امور به صورت درگوشي و با شايعه پراكني مديريت شده انجام شده است. اين نحوه عملكرد سبب ايجاد جو رواني ناسالمي در خوابگاه شده است و آرامش دانشجويان و خانواده‌ها را مختل نموده است. و حال با كوچاندن نيمي از ساكنين غدير 2 به غدير 1 كه با شرايط فوق‌الذكر و با هرج و مرج كامل انجام شد، مسئولين خوابگاه طي تماس با خانواده‌هاي باقيمانده تلاش در تخليه ساير واحدهاي خوابگاه غدير 2 دارند و در نتيجه اين‌گونه اقدامات به نوعي دانشجويان را هم در مقابل هم قرار داده‌اند
اگرچه مساحت واحدهاي مسكوني خوابگاه غدیر كوچك است، اما فضاي بسيار مناسبي براي دانشجوياني است كه به تازگي و در يك فضاي ساده و دانشجويي زندگي مشترك خود را آغاز كرده‌اند و كمك شاياني به اقتصاد و معيشت آن هاست. كم نيستند دانشجوياني كه در صف سكونت در خوابگاه متاهلي قرار دارند اما مسئولين دانشگاه به دليل تصميم به تغيير كاربري غدير 2 بيش از يك سال است كه برخي از واحدهاي اين خوابگاه را خالي نگه داشته‌اند و در اختيار دانشجويان متاهل در صف انتظار قرار نمي‌دهند.كساني كه در خوابگاه هاي متاهلين ساكن هستند از قانع ترين جوانان اين مرز و بوم هستند و ايضاً از نخبگان كشور كه عمدتاً دانشجويان مقطع دكتري هستند و با هر كم و كيفي كه بوده موفق به انجام امر مقدس ازدواج و تشكيل زندگي مشترك شده‌اند. با این وجود معلوم نيست با وجود سياست كلان كشور در زمينه جلوگيري از پيري جمعيت و تسهيل شرايط ازدواج براي جوانان، چرا در دانشگاه تهران سياست هايي مغاير با سياست هاي كلان كشور در پيش گرفته شده است ؟! رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به موضوع ازدواج جوانان و افزایش جمعیت هشدار و تذکر داده‌اند و در آخرین دیدار دانشجویی خود هم برای چندمین بار بر موضوع تسهیل ازدواج جوانان و تغییر سیاستهای جمعیتی تذکر دادند. اینک که اعتراض‌های جمع کثیری از دانشجویان عدالت خواه به سرانجام نرسیده است و با توجه به نزدیک شدن به تخلیه کامل این واحدها و تغییر کاربری آنها، وظیفه مردم دلسوز و جنبش عدالت‌خواه دانشجویی است تا با پیگیری‌های جدی‌تر در نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی  و اعلان تذکر و سوال از وزیر علوم برای انتصاب بسیاری از عناصر فتنه در دانشگاه تهران که عاملان چنین اقدامات فتنه گرانه‌ای هستند، مانع وقوع چنین توطئه‌هایی شوند، که خدای ناکرده بخواهد دامنگیر سایر دانشگاه‌های کشور باشد.