kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴
در دیدار با مدیران و خبرنگاران رسانه‌های آمریکا

لاریجانی: توافقنامه هسته‌ای در مجلس بررسی می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: براساس متن توافق اگر 5+1 به تعهدات خود عمل نکند، ایران نیز الزامی به اجرای تعهدات خود نمی‌بیند.

به گزارش خانه ملت،  علی لاریجانی در روز پایانی سفر خود به نیویورک در جمع گروهی از مدیران و خبرنگاران رسانه‌های آمریکا حضور یافت و به سوالات آنان پاسخ گفت.
رئیس مجلس  در مورد بررسی توافق هسته‌ای در مجلس گفت: براساس قانون اساسی این توافقنامه در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد و به همین منظور کمیسیون ویژه‌ای برای رسیدگی به آن در مجلس تشکیل شده که قرار است این توافق را بررسی کند و در نهایت  در مورد آن در مجلس تصمیم‌گیری خواهد شد.
وی اضافه کرد: برداشت شخصی من این است که آمریکایی‌ها در این مذاکرات زورگویی کرده‌اند،  اما خوشبختانه جمهوری اسلامی توانست برخی حقوق خود را در این توافقنامه بگنجاند و در مجموع این مذاکرات مثبت بود.
لاریجانی افزود: معتقدیم که آمریکایی‌ها در مورد زمان‌بندی طولانی برای رفع تحریم‌ها و برخی موارد دیگر زورگویی کرده‌اند.
وی  گفت :‌ سعودی‌ها باید توجه کنند که ناامنی در منطقه ثبات کل خاورمیانه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و حمایت از تروریست‌ها آسایش کل جهان را از بین می‌برد.
رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که این توافق را زمینه‌ساز ارتباط ایران و آمریکا می‌دانست تصریح کرد: چنانچه رهبر معظم انقلاب تاکید کردند توافق هسته‌ای آزمونی برای آمریکاست و ما براساس  میزان پایبندی آمریکا به تعهداتش و رفتار آینده این کشور در مورد سایر موارد تصمیم گیری خواهیم کرد.
لاریجانی  در مورد بازدید آژانس از مراکز نظامی ایران نیز گفت: آژانس توسط توافق می‌تواند نظارت داشته باشد  اما طبیعی است که هیچ کشوری امکان بازدید و افشای اطلاعات محرمانه نظامی خود را نمی‌دهد و این خلاف امنیت ملی است .
رئیس مجلس تاکید کرد : جریانات افراطی در عراق و  سوریه  نباید تعیین‌کننده باشند زیرا این افراد مخالف هرگونه فعالیت دموکراسی هستند و همه باید بدانند  هیچ کس در خارج از سوریه نمی‌تواند برای مردم این کشور تصمیم‌گیری کند.
لزوم همکاری‌های نزدیکتر ایران و آذربایجان
رئیس مجلس در دیدار با رئیس مجلس آذربایجان با اشاره به روابط دیرینه دو کشور همسایه و مشترکات فرهنگی، توسعه مناسبات به‌ویژه در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی را خواستار شد.
اوکتای اسد اف، رئیس مجلس جمهوری آذربایجان  احیای جاده ابریشم از طریق ترکیه و گرجستان را فرصت مناسب دیگری برای توسعه مبادلات کشورش با ایران خواند و گفت: در صورت تکمیل بیست کیلومتر از راه آهن جمهوری آذربایجان به آستارای ایران، تحول مهمی در این زمینه رخ خواهد داد.

ضرورت فعال شدن
 اتاق‌های بازرگانی ایران و کرواسی
لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس کرواسی گفت: از توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کرواسی استقبال می‌کنیم.
رئیس مجلس افزود: دو کشور می‌توانند در زمینه‌های صنعتی به‌ویژه انرژی روابط خوبی داشته باشند و ما آماده توسعه مناسبات در این بخش هستیم.
وی با دعوت از رئیس مجلس کرواسی برای سفر به ایران و توسعه پارلمانی افزود: همزمان با این سفر آماده فعال شدن اتاق‌های بازرگانی دو کشور هستیم.
رئیس مجلس کرواسی هم در این دیدار خواستار توسعه روابط پارلمانی با ایران شد و گفت: توافق هسته‌ای ایران ثمرات زیادی برای اتحادیه اروپا از جمله کرواسی دارد.
تشکیل کارگروه توسعه روابط با ایران در گرجستان
رئیس مجلس در ادامه دیدارهای خود با همتایان پارلمانی در نیویورک در حاشیه چهارمین اجلاس سران کشورهای جهان، با رئیس مجلس گرجستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
دیوید اوسو پاشویلی رئیس مجلس گرجستان ضمن اظهار خرسندی از سفر قبلی خود به ایران، گرجستان را دوست خوب ایران عنوان و از سطح مناسب روابط دو کشور استقبال کرد.
علی لاریجانی همچنین انتقال آب از گرجستان به ایران را طرح دیگر قابل انجام در زمینه گسترش مبادلات اقتصادی دو کشور عنوان کرد و افزود: با انتقال آب از گرجستان به ایران، می‌توان مشکل برخی مناطق ایران مانند دریاچه ارومیه که از کم آبی رنج می‌برد،‌ را مرتفع کرد.
رئیس مجلس گرجستان با بیان اینکه در محافل اقتصادی و رسانه‌ای این کشور، موضوع انتقال آب به ایران مدت‌هاست که مطرح است، گفت:‌ مسئولان و کارشناسان اقتصادی با توجه به منابع سرشار و مازاد آب در این کشور از پروژه انتقال آب به کشورهای همسایه استقبال می‌کنند.
رئیس مجلس گرجستان همچنین ضمن تبریک توافق هسته‌ای ایران و 1+5، ایران را کشور قدرتمند و با ثبات منطقه توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور در همه زمینه‌ها ارتقاء یابد.
رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه صبح جمعه نیویورک را به مقصد تهران ترک کردند.