جوهره محبت سالک منشأ پیدایش خلقیات(سلوک عارفانه)
(بدان ای سالک راه حق!) در نهاد هر انسانی، شهوت، غضب و وهم وجود دارد.
ماهیت شهوت و غضب مشخص است. اما وهم آن نیرویی است که انسان به وسیله آن نسبت به امور جزئی برنامهریزی و نقشهکشی میکند. اگر انسان به یک شیئ حب ریشهدار پیدا کند، جوهره محبت او نسبت به آن شیئ موجب یک سلسله خلقیات، چه فضیلت و چه رذیلت میشود. در همین رابطه است که امام صادق(ع) میفرماید: همانا اولین چیزی که خداوند به وسیله آن مورد عصیان قرار میگیرد شش چیز است: حب دنیا، حب مقام، حب طعام، حب زنان، حب خواب و حب راحتی. (بحارالانوار، ج70، ص 60)
بنابراین روایات ریشه همه جنایتها را حب به دنیا میداند. این مسئله از نظر علمی و روانی هم توجیه دارد که اگر انسان به یک چیز دلبسته و وابسته شود، این محبت اقتضا میکند که او جوهره وجودی خود را با محبوبش تغییر دهد و ذات خویش رابرملا کند. اگر وابستگی انسان، در کانال شهوت، غضب و وهم ریخته شود، دیگر هیچ مرزی نخواهد داشت. اینجا است که انسان، حیوانی بدتر از جمیع حیوانات میشود و هر جنایتی از او سر میزند. (1)
___________________
1- رسائل بندگی، آیتالله شیخ مجتبی تهرانی، ص210
ماهیت شهوت و غضب مشخص است. اما وهم آن نیرویی است که انسان به وسیله آن نسبت به امور جزئی برنامهریزی و نقشهکشی میکند. اگر انسان به یک شیئ حب ریشهدار پیدا کند، جوهره محبت او نسبت به آن شیئ موجب یک سلسله خلقیات، چه فضیلت و چه رذیلت میشود. در همین رابطه است که امام صادق(ع) میفرماید: همانا اولین چیزی که خداوند به وسیله آن مورد عصیان قرار میگیرد شش چیز است: حب دنیا، حب مقام، حب طعام، حب زنان، حب خواب و حب راحتی. (بحارالانوار، ج70، ص 60)
بنابراین روایات ریشه همه جنایتها را حب به دنیا میداند. این مسئله از نظر علمی و روانی هم توجیه دارد که اگر انسان به یک چیز دلبسته و وابسته شود، این محبت اقتضا میکند که او جوهره وجودی خود را با محبوبش تغییر دهد و ذات خویش رابرملا کند. اگر وابستگی انسان، در کانال شهوت، غضب و وهم ریخته شود، دیگر هیچ مرزی نخواهد داشت. اینجا است که انسان، حیوانی بدتر از جمیع حیوانات میشود و هر جنایتی از او سر میزند. (1)
___________________
1- رسائل بندگی، آیتالله شیخ مجتبی تهرانی، ص210