kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۲۷۸
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۴
وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی اعتراف کرد

ارتش اسرائیل می‌داند توانمندی عملیاتی برای حمله به ایران را ندارد

وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای تلویزیونی مدعی شد این رژیم در سال 2010 ،2011 و 2012 به حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران بسیار نزدیک بود.

ایهود باراک که  پیش از این به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز منصوب شده است اعلام کرد: اسرائیل برای حمله به ایران در آن سالها آماده بود اما در 2010 فرمانده ستاد کل ارتش اعلام کرده بود که اسرائیل فاقد «توانمندی عملیاتی» برای حمله به ایران است. در سال 2011 نیز دو وزیر مهم اسرائیل در لحظه آخر با این حمله مخالفت کردند.
وی در ادامه گفت که در سال 2012 نیز زمانبندی انجام شده برای حمله به دلیل رزمایش مشترک آمریکا- اسرائیل و همچنین سفر وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل مناسب نبود.
گفتنی است طی سال‌های اخیر بارها رژیم‌صهیونیستی با راه اندازی جنجال رسانه‌ای از نزدیک بودن حمله به ایران سخن گفته است اما این تهدیدها هرگز از سطح بلوف‌های سیاسی و رسانه‌ای فراتر نرفته‌اند چرا که مقامات تل آویو بهتر از هرکس دیگری می‌دانند آغاز تجاوز به ایران، پایان موجودیت این رژیم جعلی خواهد بود.
اسرائیل
 به آمانو اعتماد دارد
«افریم هالوی» رئیس پیشین موساد در مصاحبه با «پی بی‌اس» گفت: اسرائیل همیشه برای ارزیابی‌ها و قضاوت‌های آمانو ارزش قائل بوده است.
هالوی افزود: من بر این باورم که مقرراتی که بین طرف‌های مذاکره‌کننده مورد توافق قرار گرفته است، مقرراتی است که حداقل برای یک دهه به ما یک پاسخ معتبر در قبال تهدید نظامی ایران می‌دهد.
وی در ادامه گفت: ایرانی‌ها در مرحله نخست موافقت کرده‌اند تا تاسیسات اتمی اراک را تغییر دهند، تاسیساتی که قادر به تولید پلوتونیوم بوده است و این بدان معناست که قابلیت تولید پلوتونیوم از بین خواهد رفت.
رئیس پیشین موساد تصریح کرد: رآکتور آب سنگین اراک از بین خواهد رفت.
به گزارش تسنیم، هالوی افزود: تاسیسات اتمی فردو که سانتریفیوژهای زیادی در آن نصب شده نیز تبدیل به یک مرکز تحقیقاتی محدود خواهد شد.
وی در ادامه گفت: در خصوص تاسیسات هسته‌ای نطنز نیز مسیر شفاف تری برای نظارت بر فعالیت‌های آن وجود خواهد داشت.
 ترفند آمریکا
 برای عدم پرداخت پول‌های بلوکه شده ایران
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی نوشت: دولت آمریکا از دیوان عالی این کشور خواست با درخواست تجدیدنظر بانک مرکزی ایران برای جلوگیری از پرداخت حدود ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده بانکی ایران به شاکیان یک پرونده مخالفت کند.
پیش از این در فروردین ماه سال جاری گزارش شده بود که دیوان عالی آمریکا از «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته درباره برداشت 1/75 میلیارد دلار از حساب بانک مرکزی ایران جهت پرداخت به این افراد اعلام نظر کند.
مطابق گزارش وال‌استریت‌ژورنال، «دونالد وریلی»، چهارمین مقام بلندپایه وزارت دادگستری آمریکا در اطلاعیه‌ای خطاب به دیوان عالی از قضات آن دادگاه عالی‌رتبه خواست با درخواست تجدید نظر بانک مرکزی که در دارایی‌های بلوکه شده ذی‌نفع است، مخالفت کند.
انفجار سال 1983 در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت 241 سرباز آمریکایی را به کام مرگ کشاند. این سربازان بخشی از نیروهای بین‌المللی حافظ صلح در لبنان بودند. ایران هرگونه مداخله در این حادثه را رد کرده است.
ایالات متحده آمریکا و فرانسه به رغم این جنبش حزب‌الله و ایران را به دست داشتن در این حادثه متهم کرده‌اند و به همین دلیل بازماندگان قربانیان آمریکایی این بمب‌‌گذاری‌ها خواستار پرداخت غرامت از سوی جمهوری اسلامی ایران شدند.
یک دادگاه در نیویورک تیرماه سال گذشته با رد درخواست بانک مرکزی ایران دستور داده بود یک میلیارد و 750 میلیون دلار اموال ایران میان خانواده‌های آمریکایی که از جمله در بمب‌گذاری سال 1983 در بیروت کشته شده‌اند توزیع شود.
پرونده تازه در سال 2010 به جریان افتاد زمانی که خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری بیروت متوجه شدند اموال مرتبط با بانک مرکزی ایران در حسابی در «سیتی بانک» نیویورک نگهداری می‌شود.
در ماه سپتامبر سال 2013 دادگاهی فدرال در نیویورک تحت نظر قاضی «کاترین فارست» به نفع خانواده‌های قربانیان رای داد.
بانک مرکزی ایران همان سال درخواست تجدید نظر داده و استدلال کرد که این حکم ناقض تعهدات آمریکا براساس معاهده 1955 با ایران است. بانک مرکزی پس از رد این تجدید نظر سپس به دیوان عالی آمریکا رجوع کرد.
 واکنش مقام سابق آژانس به سند ادعایی آسوشیتدپرس
«طارق رئوف» مقام سابق آژانس انرژی اتمی گفت: سند ادعایی آسوشیتدپرس درباره توافق ایران و آژانس فاقد اصالت است.
گفتنی است، آسوشیتدپرس روز چهارشنبه در گزارشی مفصل نوشت که آژانس وظیفه بازرسی از پارچین را به ایران داده است.پس از آن نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌هایی حاوی عباراتی مبهم بطور ضمنی اعلام کردند که ادعاهای مطرح در این گزارش نادرست است، اما از اظهارنظر خاص در مورد ترتیبات دوجانبه ایران و آژانس خودداری کردند.
علاوه بر «آسوشیتدپرس»، برخی رسانه‌های دیگر مانند خبرگزاری «فاکس‌نیوز» نیز همین سند را در گزارش‌های اختصاصی منتشر کرده‌اند. محتوای سند منتشر شده در رسانه‌های آمریکایی علی‌رغم تفاوت‌هایی در تنظیم خبر مقدمه، کاملاً یکسان است.
 نشریه کنگره آمریکا: توافق وین
یک توافق بسیار خوب است
«هیل» نشریه کنگره آمریکا در گزارشی اعلام کرد: 30  ژنرال و دریادار بازنشسته آمریکایی به جمع حامیان توافق هسته‌ای ایران پیوستند.
در ادامه گزارش آمده است: پیش از این 100 سفیر سابق آمریکا، 29 دانشمند، 60 مسئول امنیتی آمریکا و یازده مسئول امنیتی و نظامی اسرائیل نیز از این توافق حمایت کرده بودند.
این گزارش می‌افزاید: همه این افراد اعلام کرده‌اند که توافق ایران چه از نظر خود توافق و چه از نظر پیامدهای احتمالی آن برای امنیت خاورمیانه و آمریکا یک توافق بسیار خوب است.
نشریه کنگره آمریکا در خاتمه تاکید کرد: هیچ دلیل خوبی برای مخالفت با این توافق وجود ندارد و تنها دلایلی که مطرح می‌شود سیاسی و حزبی هستند.