kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۴۸
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۴
رئیس سازمان امور عشایر:

درآمد عشایر کشور افزایش می‌یابد

رئیس سازمان امور عشایر ضمن اعلام آمادگی برای راستی‌آزمایی آمارهای تولیدات عشایر گفت: با توجه به اختصاص 400 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی درآمد عشایر افزایش می‌یابد.
رئیس سازمان امور عشایر ضمن اعلام آمادگی برای راستی‌آزمایی آمارهای تولیدات عشایر گفت: با توجه به اختصاص 400 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی درآمد عشایر افزایش می‌یابد.
جهانشاه صدیق دیروز در نشست خبری اظهار کرد: عشایر با داشتن دو درصد از جمعیت کشور حدود 25 درصد از محصولات و فرآورده‌های پروتئین، 35 درصد از صنایع دستی و 5 درصد از محصولات زراعی کشور را تولید می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر با حدود 25 میلیون واحد دامی در اختیار عشایر 180 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود.وی افزود: بر اساس برنامه‌ها و اهداف تعیین شده در راستای افزایش اشتغال و درآمد جامعه عشایری می‌توانیم حدود 90 هزار تن به ظرفیت تولید گوشت قرمز خانوار عشایری اضافه کنیم. البته با توجه به مصوبه دولت مبنی بر اختصاص یک درصد از اعتبار صندوق توسعه ملی که حدود 400 میلیارد تومان می‌رسد می‌توانیم 40 هزار تن به ظرفیت تولید گوشت قرمز عشایر بیفزاییم چرا که در طرح آزمایشی که با اعتباری حدود 10 میلیارد تومان در استان خراسان‌رضوی و شمالی اجرا شد حدود هزار تن به ظرفیت تولید گوشت قرمز عشایر افزوده شد.صدیق گفت: با اجرای طرح‌های کنونی می‌توان امیدوار بود خانواده‌های عشایر میزان درآمد سالانه‌شان در سال آینده پنج تا شش میلیون تومان افزایش یابد.رئیس سازمان امور عشایر ادامه داد: اسکان هر خانوار عشایر 100 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.وی تصریح کرد: تا برنامه چهارم توسعه حدود 70 هزار خانوار عشایری اسکان یافته‌اند اما علی‌رغم این که در برنامه پنجم پیش‌بینی شده بود 30 هزار خانوار عشایری اسکان پیدا کنند کاهش اعتبارات اختصاص‌یافته سبب شد تا میزان خانوار عشایری اسکان‌یافته به حدود 7000 خانوار برسد.
رئیس سازمان امور عشایری اظهار کرد: سال گذشته جمع اعتبارات ملی و استانی سازمان امور عشایر به حدود 135 میلیارد تومان رسید به‌گونه‌ای که اعتبارات ملی این سازمان 55  میلیارد تومان، اعتبارات استانی 60 میلیارد تومان بود و حدود 20 میلیارد تومان دیگر در آستانه تخصیص برای تکمیل پروژه‌های این سازمان است.
وی ادامه داد: سال جاری حدود 28 میلیارد تومان اعتبار برای این سازمان در لایحه دولت به مجلس پیشنهاد شده بود که نمایندگان مجلس اعتباری بالغ بر 48 میلیارد تومان برای این سازمان مصوب کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود کل اعتبارات سازمان امور عشایر در سال 93 به حدود 150 میلیارد تومان برسد.
به گفته صدیق در دهه فجر امسال حدود 70 پروژه با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و 300 میلیون تومان در دست افتتاح است و برای حدود400 نفر اشتغالزایی ایجاد می‌کند.