kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۴۳۳
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۴

طالبان: انفجار مرگبار کابل کار آمریکا بود

طالبان افغانستان با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد، انفجار تروریستی مرگبار هفته گذشته کابل، به دست خود آمریکایی‌ها صورت گرفت اما اعلام شد کار این گروه تروریستی است.

بامداد جمعه گذشته در حالی که همه جا در تاریکی مطلق فرو رفته بود، ناگهان محله «شاه شهید» کابل با انفجار وحشتناکی به شدت لرزید.
با توجه به اینکه چند روز قبل از این انفجار مرگبار،‌ «ملا اختر» رهبر جدید طالبان وعده حملات بیشتر علیه نیروهای خارجی و دولتی را داده بود، انگشت اتهام دولت به سمت طالبان گرفته شد. اما طالبان تا دیروز واکنشی به آن نشان نداده بود.
این انفجار حاصل مقدار زیادی مواد منفجره بود که در یک کامیون جاسازی شده بود این انفجار به مرگ 70 غیرنظامی و جراحت 400 نفر از مردم منجر شد.
بسیاری از قربانیان این حادثه، زن و کودک بودند، ده‌ها باب خانه نیز منهدم شد و یا آسیب کلی دید.
در بیانیه دیروز طالبان آمده است: «این حادثه هیچ شباهتی به حملات این گروه نداشته و امارت اسلامی نیز قصد ندارد شخصی را بدون تحقیق، به انجام این کار متهم کند. بنابراین، طالبان گروهی را برای بررسی و جمع‌آوری شواهد در مورد حادثه، به منطقه شاه شهید اعزام کرده است.»
در بیانیه مذکور آمده است که طالبان که پرونده سیاهی در ترور و جنایت دارد حتی اعلام کرده انفجار هفته گذشته کابل «بر اساس اصول اسلامی مردود است.»
در بیانیه آمده است که «بر اساس اطلاعات اولیه در مورد این حمله و گفت‌وگوهای انجام شده با مردم محلی، این حادثه در پی حمله موشکی و یا حمله هوایی انجام شده است، زیرا بر اثر انفجار، گودال بزرگی در زمین ایجاد شده است.»
برخی از مردم محلی نیز قبل از انفجار صدای هواپیما شنیده و شاهد قطع برق نیز بودند که به نظر می‌رسد این حمله توسط نیروهای خارجی برای مخدوش کردن چهره رهبر جدید طالبان افغانستان انجام شده است.
درگیری میان نیروهای دولتی و عناصر طالبان در استان «بدخشان» که همچنان ادامه دارد، و بیعت «ایمن الظواهری» رهبر شبکه «القاعده» با ملااختر از دیگر خبرهای مربوط به افغانستان است.
و خبر آخر اینکه، علمای افغانستان دیروز پس از برگزاری یک همایش، علیه پاکستان اعلام جهاد کردند.