ابتکار:سازمان حفاظت از محیط زیست با انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه مخالف است
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: به دلیل نبود ارزیابیهای لازم و کافی کارشناسی این سازمان با انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه مخالف است.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: به دلیل نبود ارزیابیهای لازم و کافی کارشناسی این سازمان با انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه مخالف است.
به گزارش ایرنا، «معصومه ابتکار» در جلسه کار گروه نجات این دریاچه، با بیان این که به همین علت تاکنون سازمان محیط زیست با طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه موافقت نکرده است، اظهار کرد: این طرح نیازمند ارزیابیهای زیست محیطی است که تاکنون در این زمینه مطالعاتی صورت نگرفته است. وی گفت: برهمین اساس طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه به هیچ عنوان مورد تأیید سازمان حفاظت از محیط زیست نیست.
ابتکار، انتقال آب مجازی به حوضه دریاچه ارومیه را مناسب ندانست و افزود: این طرح علاوه بر اینکه دستاوردهای اقتصادی ندارد به بخش کشاورزی منطقه نیز زیان رسان خواهد بود. وی با تأکید بر اینکه روشهای قبلی برای نجات دریاچه ارومیه باید تغییر کند، گفت: برای حوضه آبریز این دریاچه باید ارزیابیهای راهبردی جدید و جامع تعریف و تدوین شود. وی اصلاح الگوی کشت در اراضی حوضه دریاچه ارومیه را یکی از راهکارهای مناسب برای نجات دریاچه بیان کرد و گفت: باید طرحهای مناسب در این زمینه از سوی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی به زودی به مورد اجرا گذاشته شوند. رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از مخالفت این سازمان مبنی بر استفاده از دستگاههای بارور کننده ابر برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد.
معصومه ابتکار در جریان دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز اظهار کرد: این سامانه در جوامع بینالمللی هنوز استانداردی دریافت نکرده و فقط طرح پژوهشی و آزمایشگاهی است. وی ادامه داد: این کار تأثیر چندانی ندارد و عوارض و آثاری نیز دارد و نباید از این سامانه آزمایشی تا زمانی که استاندارد بینالمللی دریافت نکرده است در جوامعی که انسان در آن زندگی میکند استفاده شود.
وی افزود: بیشترین نگرانی سازمانهای دیگر همچون سازمان زمینشناسی در استفاده از این دستگاهها در خصوص تأثیرگذاری آن بر روی زمینلرزه است.
رئیس سازمان محیط زیست همچنین بر عزم و اراده جدی این سازمان برای ارايه راهکارهای لازم جهت مقابله با آلودگی هوا تأکید کرد و افزود: استفاده از بنزین تولیدی پتروشیمی ضرر رسان و غیر قابل توجیه بوده و این سازمان طی مکاتباتی با وزارت نفت خواستار جلوگیری از توزیع آن شده است. وی گفت: تحت هر شرایطی و به هر طریق ممکن باید بنزین استاندارد یورو 4 در کشور عرضه و توزیع شود.
به گزارش ایرنا، «معصومه ابتکار» در جلسه کار گروه نجات این دریاچه، با بیان این که به همین علت تاکنون سازمان محیط زیست با طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه موافقت نکرده است، اظهار کرد: این طرح نیازمند ارزیابیهای زیست محیطی است که تاکنون در این زمینه مطالعاتی صورت نگرفته است. وی گفت: برهمین اساس طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه به هیچ عنوان مورد تأیید سازمان حفاظت از محیط زیست نیست.
ابتکار، انتقال آب مجازی به حوضه دریاچه ارومیه را مناسب ندانست و افزود: این طرح علاوه بر اینکه دستاوردهای اقتصادی ندارد به بخش کشاورزی منطقه نیز زیان رسان خواهد بود. وی با تأکید بر اینکه روشهای قبلی برای نجات دریاچه ارومیه باید تغییر کند، گفت: برای حوضه آبریز این دریاچه باید ارزیابیهای راهبردی جدید و جامع تعریف و تدوین شود. وی اصلاح الگوی کشت در اراضی حوضه دریاچه ارومیه را یکی از راهکارهای مناسب برای نجات دریاچه بیان کرد و گفت: باید طرحهای مناسب در این زمینه از سوی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی به زودی به مورد اجرا گذاشته شوند. رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از مخالفت این سازمان مبنی بر استفاده از دستگاههای بارور کننده ابر برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد.
معصومه ابتکار در جریان دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز اظهار کرد: این سامانه در جوامع بینالمللی هنوز استانداردی دریافت نکرده و فقط طرح پژوهشی و آزمایشگاهی است. وی ادامه داد: این کار تأثیر چندانی ندارد و عوارض و آثاری نیز دارد و نباید از این سامانه آزمایشی تا زمانی که استاندارد بینالمللی دریافت نکرده است در جوامعی که انسان در آن زندگی میکند استفاده شود.
وی افزود: بیشترین نگرانی سازمانهای دیگر همچون سازمان زمینشناسی در استفاده از این دستگاهها در خصوص تأثیرگذاری آن بر روی زمینلرزه است.
رئیس سازمان محیط زیست همچنین بر عزم و اراده جدی این سازمان برای ارايه راهکارهای لازم جهت مقابله با آلودگی هوا تأکید کرد و افزود: استفاده از بنزین تولیدی پتروشیمی ضرر رسان و غیر قابل توجیه بوده و این سازمان طی مکاتباتی با وزارت نفت خواستار جلوگیری از توزیع آن شده است. وی گفت: تحت هر شرایطی و به هر طریق ممکن باید بنزین استاندارد یورو 4 در کشور عرضه و توزیع شود.