kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۳۱۱
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
طی چند روزه پس از توافق

دولت رقم پول‌های بلوکه شده ایران را بازهم کمتر کرد

در حالی که هنوز یک هفته از توافق دولت روحانی با غربی‌ها نمی‌گذرد مقامات دولت یازدهم چند بار رقم پول‌های بلوکه شده را کاهش داده‌اند.


به گزارش خبرنگار ما، تا پیش از توافق کذایی، رسانه‌های حامی دولت رقم پول‌های بلوکه شده ایران را بیش از 100 میلیارد دلار عنوان می‌کردند اما یک روز پس از توافق مذکور، طیب‌نیا وزیر اقتصاد این رقم را از 100 میلیارد دلار به 29 میلیارد دلار کاهش داد و مدعی شد رسانه‌ها در این باره مبالغه کرده‌اند. وی البته تا پیش از توافق به هیچ عنوان عبارت مبالغه را درباره رقم مذکور به کار نبرده بود. با این همه رئيس کل بانک مرکزی دیروز رقم مذکور را باز هم کمتر از رقم طیب‌نیا اعلام کرد و آن را به 26 میلیارد دلار تنزل داد.
یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این باره به فارس گفت: آقای سیف به رئيس جمهور نامه‌ای نوشته و طی آن نامه رقم دقیق پول‌های بلوکه شده ایران در خارج کشور را اعلام کرده است.
به گفته یوسفیان‌ملا، رقم پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور طبق نامه مذکور حدودا 26 میلیارد دلار است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی همچنین در بیان جزئیات دیگری از این نامه خاطرنشان کرد: در این نامه آمده دلیل اظهارات آقای اوباما درباره رقم‌ها تلاش آمریکایی‌ها برای تحت‌الشعاع قرار دادن اقتصاد ایران است.
یوسفیان‌ملا در ادامه گفت‌وگوی خود با بیان اینکه در واقع پول‌هایی که بدون اما و اگر می‌تواند به خزانه کشور ریخته شود همان 26 میلیارد دلار است، اظهار داشت: باید به این نکته اشاره کنم که کل رقم پول‌های ایران در خارج 107 میلیارد دلار است اما همانطور که گفتم 26میلیارد از آن پولی است که قابلیت واریز به خزانه دارد.
وی با اشاره به اینکه 26میلیارد دلار مطالباتی است که باید پس از توافقات به کشورمان بازگردد، گفت: این پول در قانون بودجه نیامده و در صورتی که به خزانه واریز شده و دولت بخواهد آن را هزینه کند باید اصلاحیه‌ای در قانون بودجه به مجلس ارائه کند.
 اظهارات بهمنی
در همین حال رئيس کل سابق بانک مرکزی با بیان اینکه ذخایر ارزی بانک مرکزی دو سال پیش بالای 100 میلیارد دلار بود، گفت: دولت معادل ریالی پول‌های بلوکه شده را قبلا از بانک مرکزی گرفته است و مجددا نباید ریالی خرج شود.
محمود بهمنی با بیان اینکه بخش عمده پول‌های بلوکه شده ایران جزو ذخایر بانک مرکزی است، اظهار داشت: دولت معادل ریالی ارزهای پرداختی به بانک مرکزی را در سال‌های گذشته دریافت کرده و بانک مرکزی هم این ارزها را به حساب دارایی‌های خارجی خود که ذخایر کشور است منتقل می‌کند.
وی افزود:‌اگر مجددا معادل ریالی این پول آزاد شده از محل دارایی‌های خارجی بانک مرکزی به دولت داده شود، به معنای این است که دولت به ازای هر دلار دو بار از بانک مرکزی ریال دریافت خواهد کرد.
رئيس کل سابق بانک مرکزی با اشاره به وثیقه قرار دادن 22میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده برای فاینانس چین، گفت: وثیقه 22 میلیارد دلاری فاینانس چین هم جزو دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است و این پول چون تبدیل به فاینانس شد دیگر جزو منابع بلوکه شده بانک مرکزی محسوب نمی‌شود.