kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۲۶۸
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
طی 3 روز گذشته در سراسر کشور

سیل 14 کشته و 10 مفقود بر جای گذاشت

ورود ناگهانی موج گرد و غبار و بارش شدید باران، برف و تگرگ در بیشتر شهرهای شمالی و شمال شرقی کشور خسارت جانی و مالی فراوانی در استان‌های گیلان، مازندران، خراسان‌شمالی، سمنان و شهرهای کرج، منطقه کن و سولقان تهران، چالوس، سقز و گیلانه ... به جای گذاشت. بطوری که 14 نفر جان خود را از دست دادند و 10 نفر مفقود و ده‌ها تن دیگر نیز مصدوم شدند.


به گزارش خبرنگار کیهان از کرج، جاری شدن سیلاب در جاده چالوس حد فاصل روستای سیجان از توابع این شهرستان باعث کشته شدن 4 زن و 2 مرد در حاشیه رودخانه کرج شد.
دکتر احسان نصیری مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار ما تاکید کرد: این حادثه در شامگاه یکشنبه پس‌از طوفان شدید اتفاق افتاد و ضمن وارد کردن خسارت‌های جانی در این حادثه، ده‌ها دستگاه خودرو پارک شده مفقود و تعدادی خانه و چند دستگاه پل نیز تخریب شدند.
در همین حال محمدتقی ایرانی فرماندار کرج از کشف 2 جسد دیگر در رودخانه کرج خبر داد و گفت: تعداد قربانیان سیل در چالوس تا این لحظه به 8 نفر رسیده است.
بنابراین گزارش، هم‌اکنون 65 نیروی امدادی و 4 قلاده سگ در حال جست و جو برای پیدا کردن 10 مفقود این حادثه هستند که تعدادی از آنان مسافرانی بودند که در حاشیه رودخانه کرج اسکان یافته بودند.
وی افزود: تاکنون 40  دستگاه خودرو از میان گل و لای سیلاب بیرون کشیده شده‌اند که برخی از قربانیان این حادثه در داخل این خودروها بوده‌اند.
جاده‌چالوس بسته اعلام شد
سرهنگ رضا اکبری رئیس پلیس راه‌ البرز از بسته بودن جاده کرج- چالوس در محدوده استان مازندران به دلیل ریزش کوه در منطقه هزار چم خبر داد و به هموطنان توصیه کرد که از مسیرهای جایگزین استفاده کنند.
6 کشته در سیلاب کن و سولقان
فرماندار تهران هم  به حادثه جاری شدن سیلاب در منطقه کن و سولقان اشاره کرد و گفت: طغیان رودخانه و جاری شدن سیل در این منطقه موجب کشته شدن یک تبعه کشور چین و 5 شهروند ایرانی شده است.
عیسی فرهادی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: طغیان رودخانه در منطقه کن و سولقان طی 40 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
فرماندار تهران با اشاره به تعطیلی اخیر و حضور نزدیک به هفت هزار خودرو در محور تهران به امامزاده داوود تصریح کرد: به دلیل بارش باران، رعد و برق و ریزش کوه، رانش جاده و مسدود شدن چند پل در پی وقوع طوفان با سرعت 75 تا 80 کیلومتر بر ساعت، بیش از 3 کیلومتر از این مسیر در محدوده تونل سولقان مسدود و ترافیک سنگینی در این محدوده به وجود آمد.
وی وضعیت فعلی مسیر تهران به کن و سولقان را عادی ذکر کرد و گفت: مسیر ذکر شده و تمام مسیرهای روستایی منطقه باز است و تردد در آنها جریان دارد.گفتنی است هواشناسی استان البرز سرعت باد در این استان را 93 کیلومتر در ساعت عنوان کرده است.گزارش‌های دریافتی حاکی است 5 روستای شهرستان طالقان در محاصره سیل قرار گرفت.
ابوالقاسم باقری مدیرکل بحران استانداری البرز دیروز در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: برخی از روستاهای این شهرستان با قطعی برق مواجه هستند.
وی افزود: امدادرسانی به حادثه‌دیدگان به خاطر کمبود امکانات از جمله روشنایی در برخی مناطق بی‌ثمر است.
جاده ‌هراز باز شد
به گزارش خبرنگار کیهان از ساری باران سیل‌آسا در مازندران اگرچه مردم این استان را پس از ماه‌ها کاهش بارندگی و خشکسالی خوشحال کرد، اما شدت و مدت بارندگی  به حدی بود که رودخانه‌ها طغیان و با جاری شدن سیل بر روی جاده‌ها موجب مسدود شدن راه‌های مواصلاتی هراز و کندوان در چند نوبت و تخریب قسمتی از قطعه چهارم آزادراه تازه تاسیس چالوس شد.
علی‌اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما تاکید کرد: سیل به مزارع کشاورزی، راه‌ها، پل‌ها و منازل مسکونی و مدارس خسارت‌های جدی وارد کرد.
براساس آخرین اخبار دریافتی، جاده هراز که در این حادثه تونل‌های شماره 1 و 2 دچار ریزش شده بودند هم‌اکنون باز و تردد در آن در جریان  است و 25 دستگاه خودرو، 8 دستگاه آمبولانس، 16 دستگاه لجن‌کش و 17 خودرو امداد و نجات نیز در حال امدادرسانی به حادثه‌دیدگان هستند.
نجات 50 نفر از سیلاب در قزوین
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین از کشته و مفقود شدن دو نفر در جریان وقوع سیل در این استان خبر داد و گفت: البته امدادگران موفق شدند در این حادثه 50 نفر مسافر را  که در مسیر الموت شرقی به تنکابن در تردد بودند از سیلاب نجات دهند.
سیدعلی موسوی تاکید کرد: سیل به هفت دستگاه خودرو خسارت زده است و در روستای اوان یک مزرعه پرورش‌ ماهی تخریب و مالک آن مفقود شده و دو تن از اعضای خانواده‌ وی نیز  از سیلاب نجات یافتند.
وی گفت: راه‌های تمام روستاها که بر اثر رسوب‌گرفتگی بسته شده بود توسط نیروهای راهداری بازگشایی و ترمیم راه‌ها آغاز شده است.
خسارت 4 میلیاردی به راه‌های خراسان
حوادث اخیر جوی و جاری شدن سیل در خراسان شمالی بیش از 3 میلیارد و 900 میلیون ریال به حوزه راه این استان خسارت وارد کرده است. علی‌اصغر بدیعی‌مقدم در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرد: این میزان خسارت به راه‌های ارتباطی اسفراین، بجنورد،  فاروج و شیروان وارد شده است.
بنابر همین گزارش بیشترین عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر این استان مربوط به خانوارهای عشایری بود که 70 نفر از آنها در مناطق مایوان و نجف‌آباد فاروج و شیروان اسیر سیلاب شده بودند.
در همین حال به گزارش فارس فرشاد ساکی مدیر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی بجنورد از فرود اضطراری هواپیمای پرواز صبح دیروز تهران به بجنورد به دلیل کاهش دید خلبان در فرودگاه مشهد خبر داد و گفت: خلبان به دلیل ابری بودن هوا، بارش شدید باران و در نتیجه کاهش دید مجبور به فرود هواپیما در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد شد.
رگبار باران، مسافران 500 خودرو را
 گرفتار کرد
از شاهرود نیز خبر می‌رسد که بارش تند و رگبار باران که باعث خرابی جاده‌ای این شهر شده است مسافران بیش از 500 دستگاه خودروی عبوری را در منطقه آبشار تنگه داستان غافلگیر و گرفتار سیلاب کرد.
به گفته مجید آقایی شهردار مجن با حضور به موقع مأموران شهرداری، بسیج امکانات راهداری و نیز همکاری مردم، سرنشینان حدود 500 دستگاه خودرو که در منطقه غافلگیر شده بودند ساعت 22 یکشنبه شب منطقه را ترک کردند.
وی تأکید کرد: با وجود گرفتار شدن سرنشینان این تعداد خودرو به لطف الهی و با همکاری مسافران و گردشگران به کسی آسیب وارد نشد. گزارش خبرگزاری‌ها از شهرها و استان‌های دیگر حاکی است که حادثه سیل در 3 روز گذشته باعث خسارت‌های فراوانی در این شهرها شده است. بنابراین گزارش‌ها بیش از هزار خانه و مغازه و زیرساخت‌های شهر سقز براثر وقوع سیل دچار خسارت شده‌اند.
در شهر بیجار ضمن تلف شدن بیش از 200 رأس گوسفند بالغ بر 5 میلیارد تومان خسارت به مردم و کشاورزان وارد شده است. همین حادثه در شهر بابل نیز بیش از 7 میلیارد تومان خسارت به بار آورده است و همچنین باعث قطع ارتباطی ده‌ها روستا و رانش زمین 25 نقطه منطقه جنگلی این شهر شده است. این گزارش‌ها به نقل از فرماندار فیروز کوه می‌افزایند، طغیان رودخانه در ارجمند باعث آبگرفتگی جدی در این منطقه شده ولی خوشبختانه آسیب جانی به کسی وارد نشده است.
از گیلان نیز گزارش می‌رسد که وزش باد با سرعت 100 کیلومتر در ساعت درجیرنده رودبار به ثبت رسیده است ولی تاکنون گزارشی از خسارات در بخش تأسیسات زیربنایی استان مخابره نشده است، اما برای پیشگیری از حوادث بعدی مرخصی مدیران برای مقابله با حوادث احتمالی لغو شده است. از سمنان نیز گزارش شده است که اسکان شمار زیادی از مسافران سیل زده صورت گرفته و هم اکنون همه راه‌های سمنان باز است.
در همین حال خبرگزاری فارس نیز به نقل از کارشناس پیش‌بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان از بارش باران و تگرگ در این منطقه خبر داد و خواستار احتیاط رانندگان در تردد در مناطق مستعد سیلاب و آبگرفتگی در این منطقه شده است.
بازدید رئیس سازمان مدیریت بحران
از جاده چالوس
اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران دیروز در بازدید از مناطق سیل‌زده البرز از اختصاص بودجه برای بازسازی مناطق خسارت دیده خبر داد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، وی در این بازدید تأکید کرد: این بودجه از محل پنج درصد بودجه در اختیار دیگر مناطق خسارت دیده کشور که در سیل 3 روز گذشته متحمل شده‌اند پرداخت خواهد شد.
وی با اشاره به آمارهای رسمی، تعداد کشته‌های البرز را 6 نفر اعلام کرد و گفت: 12 نفر نیز در این حادثه مفقود شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: در این حادثه 80 خودرو به طور کامل متلاشی شده‌اند. طهایی استاندار البرز نیز با حضور در روستای سیجان گفت: خسارات وارده بسیار جدی است ولی در حال حاضر اولویت مردم روستا آب و نان است که باید هر چه سریع‌تر تأمین شود.
طهایی افزود: ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه این روستا و ساختن پل‌های شخصی و سلیقه‌ای غیراستاندارد باعث افزایش خسارات جانی و مالی شده است.
وی آمار 20 کشته در این حوادث را تأیید نکرد و گفت: مردم نباید به اینگونه شایعات توجه داشته باشند. در همین حال مدیر بنیاد مسکن شهرستان کرج از اعطای وام 15 میلیون تومانی برای احداث ساختمان جدید و 2 میلیون تومان برای تعمیرات به هر خانواده در مناطق سیل‌زده خبر داد و گفت: برای ساکنان روستای سیجان شرایط راحت‌تری برای دریافت وام فراهم می‌شود.