kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۹۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹

آل خلیفه به آزادی «نبیل رجب» تن داد

رژیم آل‌خلیفه سرانجام براثر اعتراضات داخلی و خارجی به آزادی «نبیل رجب» فعال برجسته حقوق بشر بحرینی که برای دومین بار به دلیل مخالفت با اعمال سرکوبگرانه این رژیم به زندان افتاده بود، تن داد.

 

برپایه گزارش خبرگزاری رسمی بحرین، این مبارز علیه آل‌خلیفه و فعال حقوق بشر برجسته بحرینی به دلیل وخامت اوضاع جسمانی‌اش آزاد شد.
گفته می‌شود به این فعال بحرینی که در حال سپری کردن دوره‌ 6 ماهه محکومیت زندان خود بود، «عفو ویژه بنا به دلایل پزشکی» اعطا شده است.
جزئیات بیشتری در‌باره‌ فرمان عفو حمد بن عیسی سلمان آل‌خلیفه، پادشاه بحرین، منتشر نشده است.
برایان جی دالی از اعضای سازمان موسوم به  «نخست حقوق بشر» ضمن استقبال از این اقدام، درعین حال اقدام رژیم بحرین را در دستگیری این فعال سیاسی محکوم کرده است.
وی گفت: خبر آزادی رجب خبر خوبی است اما وی از ابتدا اصلا نباید بازداشت می‌شد.
دالی همچنین با اشاره به این که آزادی این فعال بحرینی به حل و فصل بحران سیاسی در بحرین کمکی نمی‌کند، آزادی تمامی زندانیان سیاسی را خواستار شد.
وی افزود: «وارد و خارج کردن ناراضیان سیاسی به زندان، به بحرین  در دست‌یابی به حل و فصل جدی مناقشه سیاسی در این کشور که به شدت به آن نیاز دارد، کمکی نخواهد کرد. چون زمانی که یک زندانی آزاد می‌شود برای پر کردن فضای خالی زندان شخص دیگری بازداشت می‌شود. مادامی که رهبران منتقد دولت آزاد نشوند، راه ‌حلی واقعی برای بحران سیاسی در بحرین یافت نخواهد شد.»
رجب در ماه ژانویه به اتهام انتقاد از رژیم آل خلیفه در صفحه توئیتر خود به 6 ماه زندان محکوم شد. این در حالی بود که یک دادگاه بحرینی در ماه می محکومیت 6 ماه زندان برای رجب را تایید کرد.
نبیل رجب که به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیزش در زمینه حقوق بشر از نظر بین‌المللی چهره‌ای شناخته شده است، به مدت دو سال از اواسط 2012 تا اواسط 2014 میلادی زندانی بود.
خانواده‌ رجب می‌گویند وی در 2 آوریل به دلیل انتشار مطلبی در صفحه توئیتر خود که در آن از رژیم آل خلیفه به دلیل شکنجه فعالان در مراکز شکنجه‌ خود انتقاد کرده بود، بازداشت شد.
نبیل رجب، رئیس مرکز حقوق بشر بحرین و از موسسان مرکز حقوق بشر خلیج (فارس) از اقدام رژیم آل خلیفه در سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز که در سال 2011 میلادی آغاز شد، انتقاد کرده است.
در جریان سرکوب اعتراضات صلح آمیز در بحرین ده‌ها بحرینی کشته و صدها نفر دیگر زندانی و یا دستگیر شده‌اند.