kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۹۷۳
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
به مناسبت نهمین سالگرد جنگ 33 روزه

روزی که اسرائیل تحقیر شد

جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان که به جنگ ژوئیه یا جنگ تموز معروف است نبردی 33 روزه بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله بود که در تاریخ 12 جولای 2006 (21 تیر (1385 با گشودن جبهه جدیدی در منطقه مرزی شمال اسرائیل آغاز شد و در اولین مرحله عملیات حزب‌الله، هفت تن از سربازان رژیم صهیونیستی به هلاکت رسیدند و 21 تن دیگر مجروح شدند.


در این جنگ به رغم کشته و مجروح شدن صدها غیرنظامی لبنانی، حزب‌الله ضربات مهلکی به زیرساخت‌ها و تأسیسات رژیم صهیونیستی از جمله تأسیسات هسته‌ای «دیمونا» وارد کرد.  این جنگ نشان داد کلیه مراکز حساس رژیم صهیونیستی در تیررس موشک‌های حزب‌الله قرار دارد.
فرار صهیونیست‌ها از شهرک‌ها و ترس و وحشت اسرائيلی‌ها از موشک‌های بی‌امان حزب‌الله موجب شد که ارتش رژیم صهیونیستی به طور مفتضحانه‌ای وادار به عقب‌نشینی شود و مقامات مختلف این رژیم به توانایی حزب‌الله در مقابله با ارتش اسرائیل اذعان کردند.
 یکی از مهمترین دستاوردهای این جنگ 33روزه قدرت نمایی حزب‌الله و متقابلاً ضعف و شکست رژیمی بود که ادعای داشتن یکی از پیشرفته‌ترین ارتش‌های دنیا را داشت.
 سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی نیز در این جنگ نه تنها نتوانستند جلوی اصابت صدها موشک حزب‌الله را بگیرند بلکه رزمندگان حزب‌الله موفق شدند تانک‌های پیشرفته «مرکاوا» و همچنین ناو جنگی پیشرفته «ساعر» را هم منهدم سازند.
در این جنگ که تعجب و تحسین ناظران نظامی را نسبت به حزب‌الله برانگیخت ده‌ها نظامی صهیونیست کشته و صدها تن دیگر مجروح شدند. هر چند صهیونیست‌ها هرگز حاضر به اعلام میزان درست تلفات و خسارات خود نشدند.  به اعتقاد کارشناسان، در این جنگ اسرائیل به معنی واقعی کلمه تحقیر شد.