kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۶۹۹
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۳
رادیو بین‌المللی فرانسه:

دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا از غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران اطمینان دارند

رادیو بین‌المللی فرانسه در گزارشی اعلام کرد که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا از غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران اطمینان دارند.

«رادیو بین‌المللی فرانسه» در گزارشی پیرامون آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5  نوشت: قبلا دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا به نتیجه قطعی رسیدند که ایران هیچ برنامه نظامی حداقل از سال 2003 به این سو نداشته است. پس تنها باید به قبل از سال 2003 در این مسئله نظر کرد. اینکه ایران نیز این مسئله را روشن کند که قبل از سال 2003 فعالیت هسته‌ای نظامی داشته است یا خیر تنها جنبه تاریخی دارد و هیچ تاثیری در آینده ندارد برای اینکه بطور قطع آمریکا،فرانسه و دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات می‌دانند که برنامه‌‌های  هسته‌ای ایران تحت کنترل شدید بوده و امکان فعالیت نظامی ایران در این مسیر وجود نداشته است.
 پرونده PMD
باید پاک شود
«عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌ای ایران پیش از عزیمت به وین در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: پاک‌شدن پرونده PMD (ابعاد احتمالی نظامی) خواست ایران در توافق نهایی است.
عراقچی افزود: اگر با 1+5 به توافق برسیم و پروتکل الحاقی هم در این توافق وجود داشته باشد، طبعاً دسترسی‌های مدیریت شده بدون هیچ‌گونه سوءاستفاده از آنها، در پروتکل الحاقی و توافق وجود خواهد داشت.
وی تصریح کرد: بازرسی از مراکز نظامی به هیچ وجه مورد پذیرش ما نخواهد بود.
عضو ارشد تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: توافق خوب و مطلوب را هرگز فدای تاریخ زمانی نمی‌کنیم و هیچ تاریخ مشخصی برای ما مقدس نیست.
عراقچی با نکوداشت یاد 175 غواص شهید افزود: سلام و درود می‌فرستم به روح شهدای دفاع مقدس به‌ویژه 175 شهید غواص که تشییع شدند؛ پرچمی که آنان بلند کردند امروز به دست ما رسیده است و امیدواریم که بتوانیم دینمان را به آنان ادا کنیم و وظایفمان را انجام دهیم.
جان کری: دسترسی‌ها حیاتی است
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس ویدئویی گفت: دسترسی ها(به اماکن و اشخاص) خیلی خیلی حیاتی است. از روز اول حیاتی بوده و همچنان هم هست. ما آن را در لوزان تعیین کردیم و آنها به نوعی، رئوس کلی اصلی زیربنایی ما را تشکیل می‌دهند.
به گزارش فارس،کری افزود: برای حل PMD اصراری بر توضیح فعالیت‌های گذشته ایران نداریم.
وی در ادامه گفت: شتابزده توافق نمی‌کنیم.
وزیر خارجه آمریکا افزود: موضع ما در مقایسه با آنچه در برنامه مشترک اقدام اعلام کرده‌ایم و همچنین مصاحبه‌ها و رایزنی‌هایم با افراد طی چند ماه گذشته، ذره‌ای تغییر نکرده است.
به گزارش تسنیم، وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی تاکید کرد: بازگشت فوری تحریم‌های ایران جزو تخیلات فانتزی اوباما است.
«تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا نیز مدعی شد:  موضوع حقوق بشر ایران بطور جدایی ناپذیری با موضوع هسته‌ای این کشور در هم تنیده و ضرورت دارد کنگره آمریکا به بخش اعظم اطلاعات جمع آوری شده درباره نقض حقوق بشر این کشور دسترسی داشته باشد.
همچنین «دانیل شاپیرو» سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی مدعی شد: اگر ایران درباره طرح‌های نظامی خود گزارش ندهد، توافقی در کار نخواهد بود.
 اختلاف نظر در تمام موضوعات اصلی
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که ایران و گروه 1+5 همچنان بر سر همه موضوعات اصلی اختلاف نظر دارند.
دو دیپلمات که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، در آستانه آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای گفته‌اند که با توجه به اختلافات باقی‌مانده، انتظار می‌رود که گفت‌وگوها تمدید شده و در ماه جولای (اواسط تیر ماه تا اواسط مرداد) ادامه یابد.
ایران و 6 کشور، باید تا روز پایان ماه ژوئن (10 تیر ماه) به توافق جامع دست یابند، با این حال تداوم اختلافات موجب شده تا احتمال تمدید گفت‌وگوها تقویت شود.
به نوشته آسوشیتدپرس، قرار است نحوه اجرای توافق در 4 یا 5 ضمیمه، تشریح شود. با این حال، دیپلمات‌ها می‌گویند به دلیل وجود اختلاف نظر بر سر جزئیات، همچنان تمامی ضمائم ناقص است.
به گفته دیپلمات‌ها، متن اصلی به دلیل وجود اختلاف بر سر تا 10 موضوع اساسی، دارای ده‌ها جای خالی است که هنوز پر نشده است.
 نشست معاونان
 در وین
دیروز(چهارشنبه) نشست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در راستای ادامه نگارش پیش نویش برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در وین برگزار شد.
این هشتمین دور مذاکرات در این زمینه است. رایزنی‌های کارشناسان نیز در وین در جریان است.
دهم تیرماه سال جاری پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو است.