kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴
بر اساس اسناد وزارت نفت

قطره‌ای بنزین یورو 4 هم در دولت یازدهم تولید نشده است

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در دولت یازدهم تا به امروز حتی قطره‌ای به تولید بنزین یورو 4 کشور افزوده نشده است و بنزین‌های وارداتی هم نه تنها یورو 4 نیست بلکه حتی استانداردهای یورو 2 را کسب نکرده است.


به گزارش فارس، رئیس‌جمهور کشورمان در دهمین دوره جایزه ملی محیط زیست گفته‌ است: «ما باید بتوانیم سوختی که حداقل آلودگی را دارد در اختیار مردم قرار دهیم. در این کار دولت قدم‌های خوبی برداشته است که بنزین پتروشیمی را کنار گذاشته و بنزین یورو 4 را در کلان‌شهرها در اختیار مردم گذاشت، استانداردها را شروع کرد و سخت‌گیری‌هایی را در این راستا انجام داد که آثارش را دیدید.»
فارغ از اختلاف نظر‌های بسیار جدی مدیران دولتی با مجلس و کارشناسان «غیر دولتی» و حتی بعضا دولتی بر سر آلاینده بودن یا نبودن بنزین پتروشیمی و گزارش 3 کمیسیون تخصصی انرژی، بهداشت و اصل 90 مجلس که این ادعای دولتی‌ها را رد می‌کند، حتما این واقعیت به رئیس‌جمهور محترم کشورمان منتقل نشده است که در دولت یازدهم تا امروز حتی قطره‌ای به تولید بنزین یورو 4 کشور اضافه نشده است و تنها واحد عمده تولید بنزین یورو 4 کشور یعنی پالایشگاه اراک در سال 91 راه‌اندازی و تکمیل شد. به جز پالایشگاه اراک، میزان بسیار اندکی بنزین یورو 4 یا نزدیک به یورو 4 در پالایشگاه تهران تولید می‌شود که واحد تولید‌کننده این بنزین نیز در دوره گذشته راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری رسیده است.
به دلیل منتقل نشدن واقعیت‌ها به رئیس‌جمهور محترم کشورمان، ایشان افتخاری را برای دولت متبوع خود بر‌می‌شمرند که هیچ نقشی در آفریدن آن نداشته‌اند. طبعا کسانی که بنزین یورو 4 را «تولید» کرده‌اند نسبت به کسانی که آن را «توزیع» کرده‌اند به افتخار کردن به این دستآورد محق‌تر هستند.
واقعیت دردناک‌تری که قطعا رئیس‌جمهور محترم از آن اطلاع نیافته‌اند آن است که در دولت یازدهم نه تنها به تولید بنزین یورو 4 در کشور قطره‌ای اضافه نشده و بهره‌برداری از پروژه‌های بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها به دلایل مختلف مکررا به تعویق می‌افتد، بلکه حتی تولید همان میزان بنزین یورو 4 را هم نتوانسته‌اند نگه دارند و امروز چیزی به عنوان بنزین یورو 4 در کشور تولید نمی‌شود.
بنا بر این گزارش، براساس اسناد وزارت نفت در دولت یازدهم، در کل سال 93 چیزی به عنوان بنزین یورو 4 در کشور توزیع نشده است و تنها 14میلیون لیتر در روز (که کفاف مصرف 3 کلانشهر تهران و کرج و اراک را هم نمی‌دهد) بنزین «اصلاح‌شده» که با یورو 4 تفاوت‌های چشمگیر دارد در کشور توزیع شده است.
به عبارت دقیق‌تر وزارت نفت در دولت یازدهم حتی توانایی محافظت و استفاده از این دستاورد را نیز نداشته است چنانکه پالایشگاه اراک به عنوان تولید‌کننده اصلی بنزین با کیفیت در یک سال گذشته با حوادث متعدد مواجه شده است.
البته از وزیری که در دوره قبلی مسئولیت خود حتی یک سنت هم برای احداث پالایشگاه‌های جدید یا بهینه‌سازی کیفیت محصولات پالایشگاه‌های موجود سرمایه‌گذاری نکرده است این بی‌توجهی چندان دور از ذهن نیست اما ارائه اطلاعات اشتباه یا ناقص به رئیس‌جمهور موضوع دیگری است. اما این همه ماجرا نیست. قرار بود با توقف تولید بنزین پتروشیمی (که هنوز هم مجلس در انتظار دریافت اسناد مربوط به آلایندگی آن است)، بنزین یورو 4 به جای آن به کشور وارد شود. اما بررسی‌های مجلس نشان داد که بنزین وارداتی نه تنها یورو 4 نیست بلکه بعضا استانداردهای یورو 2 را نیز کسب نکرده است. در حالی که این بنزین بعضا با قیمتی گران‌تر از بنزین یورو 4 فوب خلیج‌فارس به کشور وارد می‌شود. اگرچه اسناد متعددی از آنالیز کیفیت بنزین وارداتی در رسانه‌ها منتشر شده اما احتمالا به اطلاع رئیس‌جمهور محترم رسانده نشده است که کار به جایی رسیده که مدارک بنزین وارداتی حتی در اختیار نمایندگان مجلس هم قرار نمی‌گیرد. در حالی که اغلب مطلعان، واردکنندگان اصلی بنزین به کشور را می‌شناسند.
اسناد بنزین توزیع شده در کشور هم نشان می‌دهد که خبری از بنزین یورو 4 در جایگاه‌های سوخت کشور نیست. به همین دلیل به نظر می‌رسد دولت یازدهم به جای افتخار به دستاوردهایی که متعلق به دیگران است، بهتر است با تسریع در اجرای پروژه‌های پالایشی نقشی واقعی در بهبود کیفیت سوخت ایفا کند.