kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۴۴۲
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷

اوپک به حمایت از غرب سقف تولید خود را تغییر نداد

در سایه فشار عربستان، اعضای اوپک باز هم سقف تولید خود را تغییر ندادند.

به گزارش دنیا‌نیوز، در نشست دیروز سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، تصمیم وزرا و نمایندگان کشورها بر این شد که سقف تولید برای 6 ماه آینده و تا برگزاری نشست بعدی این سازمان بدون تغییر در حد همان 30 میلیون بشکه در روز باقی بماند.
این تصمیم در حالی است که مازاد عرضه همچنان در بازار جهانی نفت وجود دارد و همین امر مدت‌هاست که قیمت نفت را پایین نگه داشته است.
اعضای این سازمان که در حال حاضر حدود یک‌سوم نفت مورد نیاز جهان را تامین می‌کنند با هدف حفظ سهم خود از بازار جهانی از یک سو و همچنین فشار بر تولید نفت پرهزینه شیل آمریکا از سوی دیگر سقف تولید خود را طی ماه‌‌های گذشته و ماه‌های آینده تغییر نداده و نخواهند داد.
این تصمیم اوپک قیمت نفت را طی ساعت‌های گذشته کاهش داده است، به طوری که در حال حاضر این دیدگاه در بازار جهانی وجود دارد که حضور مازاد عرضه همچنان در سطح جهان ادامه خواهد داشت.
در این نشست وزرای نفت کشورهای عضو اوپک اعلام کردند که قیمت نفت بشکه‌‌ای حدود 75 تا 80 دلار برای آنها مطلوب بوده و می‌تواند به این کشورها در زمینه تامین مخارج و بودجه خود کمک کند.
گفتنی است 6 ماه پیش نیز کشورهای عضو اوپک در سایه فشار عربستان نتوانستند سقف تولید خود را برای مقابله با روند کاهش قیمت نفت، پایین بیاورند.
بر همین اساس به نظر می‌رسد تصمیم دیروز اعضای اوپک باز هم در سایه فشار بر آل سعود اتخاذ شده و اغلب اعضا با کاهش سقف تولید مخالفت کرده‌اند.
این در حالی است که سعودی‌ها در یک سیاست هماهنگ با کاخ سفید و با هدف ضربه به جمهوری اسلامی ایران طی یک سال اخیر تلاش زیادی برای کاهش قیمت جهانی نفت انجام داده‌اند.
عربستان: بازار نفت
 صد در صد مطلوب ماست
در همین حال وزیر نفت عربستان اعلام کرد شرایط کنونی بازار نفت و قیمت آن صد در صد مطلوب دولت ماست.
علی النعیمی مدعی شد بازار نفت طی ماه‌های گذشته شاهد افزایش تقاضای جهانی، بهبود رشد اقتصاد جهانی و کاهش عرضه نفت توسط تولیدکنندگان غیر اوپکی بوده است.