عرضه بنزین بدون سهمیه سبب قاچاق سوخت میشود
ارائه بنزین تک نرخی بدون سهمیه سبب قاچاق سوخت به کشورهای همسایه خواهد شد.
به گزارش فارس، با تصمیم دولت یازدهم مبنی بر تک نرخی کردن بنزین آمارها نشان میدهد که در همان روز اجرایی شدن این تصمیم یعنی 5 خرداد ماه مصرف این فرآورده پرطرفدار به یک باره رکورد شکست و به گفته مسئولان شرکت ملی پخش تنها در روز تک نرخی کردن قیمت، 110 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد.
اگرچه با یک روز نمیتوان روند مصرف را پیشبینی کرد، اما آنچه به نظر میرسد این است که دیگر نباید شاهد صرفهجوییهایی که پیش از تک نرخی کردن قیمت بنزین توسط مردم صورت میگرفت باشیم.
اگر دولت یازدهم در ادامه این تصمیم بخواهد کارت سوخت را حذف و سهمیهای حتی به میزان 300 لیتر برای مصرف در نظر نگیرد، باید منتظر افزایش قاچاق بنزین از مرزهای غربی و شرقی کشور به خارج بود، زیرا با تک نرخی کردن قیمت نیز هنوز اختلاف قیمت فاحشی بین قیمت بنزین در داخل کشور و همسایههای غربی و شرقی وجود دارد و هنوز قاچاق سوخت برای قاچاقچیان صرفه اقتصادی دارد.
به هر حال یکی از مشکلات افزایش مصرف برای دولت چگونگی تامین بنزین مورد نیاز کشور است.
زیرا اکنون بزرگترین پالایشگاه بنزینسازی کشور یعنی پالایشگاه امام خمینی اراک در مرحله تعمیرات اساسی است و تولید بنزین در این پالایشگاه نصف شده است و پالایشگاههای دیگر کشور نیز در همین شرایط قرار دارند، بهطوری که براساس آمارهایی که به گوش میرسد تولید بنزین کشور به میزان 27 تا 30 درصد کاهش یافته و دولت باید فکری به حال تامین بنزین کشور کند.
با این شرایط فضا برای واردکنندگان بنزین پاتیلی (بنزین نامرغوب فاقد استاندارد) باز است و آنها میتوانند به هر مقدار که بخواهند بنزین وارد کشور کنند.
چه بسا شنیده شده است، اوایل خرداد ماه حدود 40 میلیون لیتر بنزین واردکشور شده است که به مرور زمان در چرخه مصرف عرضه خواهد شد.
این مقدار واردات بنزین اگر صحت داشته باشد، بیشترین واردات بنزین در تاریخ واردات این سوخت است، زیرا تاکنون چنین حجمی بنزین وارد کشور نشده بود.
اگر این مقدار واردات صحت داشته باشد، معلوم نیست دولت چگونه این میزان بنزین را خریداری کرده و شاید دست به تهاتر زده است.
به همین دلیل به نظر میرسد دولت هرچه صرفهجویی از قبال جلوگیری از قاچاق سوخت در طول مدت وجود سهمیهبندی به دست آورد، از این پس باید صرف واردات بنزین کند.