kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۱۷۱
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲
معاون سابق ستاد سوخت:

حذف کارت سوخت باعث افزایش قاچاق می‌شود

معاون سابق ستاد سوخت با تأکید بر نقش کارت سوخت در شفافیت اطلاعات مصرف فراورده‌های نفتی، نسبت به افزایش قاچاق در پی حذف آن هشدار داد.

حسین هاشمی در گفت‌وگو با فارس گفت: حدود 19 میلیون کارت سوخت هم‌اکنون در کشور به صورت فعال وجود دارد که متعلق به خودروهای عمومی، دولتی، سواری شخصی، موتورسیکلت‌ها و خودروهای دیزلی است.
وی با تاکید بر اینکه وجود کارت سوخت و سوختگیری از این طریق می‌تواند بانک اطلاعاتی دقیقی را دراختیار مسئولان ذیربط قرار دهد ادامه داد: کمک به یکپارچه شدن اطلاعات و شفافیت اطلاعات می‌تواند نکته مهم در حفظ کارت‌های سوخت باشد و دولت به سمت حذف آن قدم برندارد.
این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: بیش از 3000 جایگاه نیز به سامانه هوشمند سوخت متصل هستند که همین تجهیزات کوچک هزینه 100 میلیارد تومانی را بر دوش دولت گذاشت اما برای تولید کارت سوخت نیز هزینه‌های دیگری انجام شد که به عنوان مثال تنها چند شرکت فقط به منظور تولید کارت سوخت در کشور ایجاد شد.
معاون سابق ستاد سوخت اظهار داشت: ایران اولین کشوری است که سیستم عرضه سوخت را به صورت جزیی مدیریت می‌کند و با توجه به اینکه همچنان یارانه پرداخت می‌کنیم، بهترین کارکرد کارت سوخت شفاف شدن سیستم عرضه سوخت است. کارت سوخت مشخص می‌کند چه خودرویی در کدام منطقه از کشور چه مقدار سوخت‌گیری کرده است و می‌توان آن را ردگیری کرد.
وی ادامه داد: بزرگترین اشکال کارت سوخت نیز این است که از آمار و اطلاعات موجود به شکل مناسب استفاده نشده تا بتوان در تصمیم‌گیری‌ها از آن استفاده کرد، اما حذف شدن آن مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند که مهمترین آن بحث قاچاق سوخت است.
هاشمی با تاکید براینکه وجود کارت سوخت در سوختگیری دیزل بسیار ضروری‌تر از بنزین است، ادامه داد: باتوجه به یارانه بیشتری که به گازوئیل داده می‌شود حتما باید با کارت سوخت، سوخت‌گیری صورت گیرد و از طرف دیگر با وجود اختلاف قیمت بنزین در داخل کشور با فوب خلیج فارس و همچنین با کشورهای همسایه، حذف آن می‌تواند منجر به افزایش قاچاق سوخت شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند روش استفاده از کارت سوخت را اصلاح کند به نحوی که هم‌اکنون کارت سوخت‌ها به صورت آفلاین هستند که برای کاربرد بهتر از کارت سوخت می‌توان سیستم آن را آنلاین کرد.