بر خلاف ادعای سخنگوی دولت عنوان شد
نمایندگان اصناف: با گرانی بنزین قیمت کالاها و خدمات افزایش مییابد
در حالی که سخنگوی دولت بر ثابت ماندن قیمتها پس از افزایش نرخ بنزین اصرار دارد، مسئولان و نمایندگان اصناف مختلف از گران شدن کالاها و خدمات در آینده نزدیک خبر میدهند.
در این زمینه، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در گفتوگو با فارس، گفت: تصمیم یک شبه دولت در مورد افزایش قیمت سوخت منجر به افزایش 3 برابری گازوئیل کشتیهای باری در بنادر شده و این موضوع صادرات را با مشکل مواجه کرده است.
سیدرضا نورانی افزود: به دلیل گرانی سوخت و افزایش کرایه حمل و نقل، کشتیها بارگیری نمیکنند به طوری که شب گذشته یک محموله 500 تنی از میوه، سبزیجات و صیفیجات و امروز هم یک محموله دیگر 500 تنی با باری مشابه در بندر عباس که قرار بود به بندر شارجه صادر شود روی زمین مانده و در حال خراب شدن است.
نورانی با بیان اینکه با این اتفاق صادرات برای صادر کنندگان به صرفه نیست و آنها حاضر به صادرات نیستند گفت: افزایش چند برابری قیمت گازوئیل موجب روی کار آمدن رقبا و قبضه کردن بازارهای صادراتی ایران میشود به طوری که بازارهایی که سالها برای به دست آوردن آن وقت و هزینه صرف شده یک شبه از دست میرود.
تغییر قیمت محصولات کشاورزی مورد استفاده مردم نکته حیاتی دیگری است که پس از تک نرخی شدن بنزین بیم افزایش آن میرفت. رئیس مجمع ملی تشکلهای کشاورزی کشور در این رابطه تصریح کرد: حذف یارانه سوخت بخش کشاورزی هزینههای تمام شده تولیدات این بخش را حداقل بین ۶ تا ۷ درصد افزایش میدهد.
اسدی در پاسخ به این پرسش که افزایش ۲۰ درصدی قیمت سوخت بخش کشاورزی چه تاثیری بر قیمت تمام شده تولید محصولات این بخش دارد، توضیح داد: اگر این سئوال از یک کارشناس دولتی پرسیده شود، او میزان افزایش هزینهها را بین ۲ تا ۳ درصد اعلام خواهد کرد، این در حالی است که افزایش هزینههای کشاورزان قطعا بیش از این میزان است.
وی با تاکید بر اینکه در این میان بیش از همه خود دولت متضرر خواهد شد، خاطرنشان کرد: در شرایطی که همه بخشهای اقتصاد کشور با مشکل مواجه و کشاورزان با هر سختی به تولید مشغول هستند، این اقدام، اقدامی مناسب نیست و در شرایط فعلی حذف یارانههای بخش کشاورزی اقدامی ناصحیح است.
بی ثباتیها در بازار کالاهای صنعتی، روی دیگر عواقب تصمیمات دولت است که وزیر صنعت را ناچار به موضع گیری کرد. اما علیرغم اینکه وزیر صنعت اعلام کرد با توجه به ثبات قیمت حاملهای انرژی برای واحدهای صنعتی از جمله فولاد و سیمان، هیچگونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت، شیخان، دبیر انجمن صنعت سیمان درخواست افزایش 17 درصدی قیمت داد و مدعی شد که در صورت ثبات قیمت سیمان، این صنعت نمیتواند به حیات خود ادامه دهد. به گزارش ایسنا، شیخان گفت: تکنرخی شدن قیمت سوخت موجب افزایش هزینه تمامشده سیمان میشود.
این واکنش نمایندگان اصناف در حالی است که تمام مسئولان مربوطه اعم از رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی و وزیر صنعت به صراحت اعلام کردهاند که هیچگونه افزایش قیمتی در هیچ یک از محصولات از جمله سیمان نباید داشته باشیم، چراکه قیمت حاملهای انرژی جز برای بخش حمل و نقل تغییری نکرده است. اما به نظر میرسد که در چندماه آینده وضعیت قیمتها در بخش مصالح ساختمانی با تغییراتی همراه خواهد شد.
نکته دیگر، خبر تأثیر مستقیم افزایش نرخ حمل و نقل جادهای بر قیمت مصالح ساختمانی است، زیرا از زمان تولید تا زمانی که این مواد اولیه به دست سازنده مسکن برسد باید به وسیله حمل و نقل انجام گیرد که هرگونه افزایش قیمت در این بخش میتواند بر هزینه تمام شده ساختمان تاثیر گذار باشد.
در این رابطه ایرج رهبر، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با مهر با بیان اینکه نرخ سوخت در همه بخشهای اقتصاد کشور تاثیرگذار است، گفت: همیشه اینطور بوده که وقتی نرخ انرژی از کنترل خارج شود و افزایش پیدا کند تاثیر بر روی سایر بخشها به خصوص مسکن میگذارد و به دلیل اینکه مسکن سهم زیادی را در سبد خانوار به خود اختصاص داده است بنابراین افزایش قیمت در این بخش تاثیر مستقیمی را بر توان خانوارها دارد.
کارشناس بازار مسکن افزود: مسکن سهم ۳۵ تا ۴۰ درصدی را در هزینه خانوار دارد که بطور حتم هر تغییری که در روند اقتصادی به وجود بیاید بسیار محسوس در این بخش خود را نشان میدهد، ضمن آنکه کارخانههای تولید مصالح ساختمانی عمدتا با گاز کار میکنند، همچنین هزینه حمل و نقل و نیروی انسانی هم بر قیمت تمام شده کالا اثر میگذارد.
از سوی دیگر، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه ایرلاینها بهای سوخت مصرفی خود را به صورت منظم به شرکت پخش پرداخت میکنند در گفتوگو با فارس، درباره تأثیر افزایش نرخ سوخت هواپیما بر هزینههای جابجایی هوایی مسافر و حمل بار اظهار داشت: افزایش نرخ سود موجب افزایش هزینههای شرکتهای هواپیمایی میشود.
حمید غوابش، کارشناس صنایع هوایی به ایسنا گفت: با توجه به هزینه بالای سوخت در حملونقل هوایی و تاثیر آن در هزینههای جاری ایرلاینها قطعا وقتی نرخ سوخت به این شکل بالا میرود فاصلهای بین درآمدها و هزینهها کاهش پیدا میکند.