عضو ناظر شورای رقابت خبر داد
توافق اولیه برای افزایش قیمت خودرو
عضو ناظر شورای رقابت از توافقات اولیه برای افزایش قیمت تولیدات سایپا و ایرانخودرو خبر داد.
عیسی امامی در گفتوگو با مهر اعلام کرد، در این توافق اولیه در نشست پنجشنبه شورا تولیدات سایپا حدود 5 درصد و تولیدات ایرانخودرو حدود 2 درصد افزایش یافته است.
وی با بیان این که سایپا مدعی است قراردادهای خود را براساس یورو تنظیم کرده و پرداختیها را با نرخ دلار انجام داده است که این موضوع برای شورای رقابت دارای ابهام است، تصریح کرد: قرار است اطلاعات سایپا در نشست آتی شورا بررسی بیشتری شود.
امامی با اشاره به نمرات منفی برخی از محصولات ایرانخودرو براساس گزارش سازمان بازرسی و استاندارد، خاطرنشان کرد: این درحالی است که خودروسازان درخواست افزایش قیمت را به شورای رقابت ارائه کردهاند.
انتقاد از اقدام خودروسازان
برای خرید سرخآبیها
اقدام خودروسازان برای خرید سرخآبیهای بدون مشتری با حمایت وزیر صنعت، واکنش مجلس را درپی داشته و نعمتزاده را با اخطار استیضاح مواجه کرده است.
حضور شرکت سرمایهگذاری سمند متعلق به ایرانخودرو و شرکت توسعه و صنعتی نیوان ابتکار به عنوان شرکت زیرمجموعه سایپا در نشست مزایده فروش سرخآبیها انتقاد و هشدار شدید اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، قطعهسازان خودرو، انجمن ملی حمایت از مصرفکنندگان و کارشناسان را سبب شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرده است، یقین دارد، خودروسازان با خرید استقلال و پرسپولیس آنها را بهتر اداره میکنند. در همینحال، در نشست سهشنبه گذشته در مجلس اعضای کمیسیون صنایع با اشاره به بدهکار و زیانده بودن (بدهی 4500 میلیارد تومانی به قطعهسازان) شرکتهای بزرگ خودروسازان ورود آنان را به امور باشگاهداری آن هم درحد دو باشگاه بزرگ فوتبال کشور به صلاح صنعت و اقتصاد کشور ندانسته و پرداختن خودروسازان به امور تولیدی و برنامهریزی برای رشد صنعت خودرو را به جای هزینه کردن برای فعالیتهای غیرتولیدی خواستار شدند.
روحالله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در اینمورد گفت: خودروسازان مشکلات مالی دارند، بهطوری که یکی از خودروسازان، بودجه امسالش را با 1200 میلیارد تومان زیان انباشته بسته است و حال با این وضع میخواهد 300 میلیارد تومان خرید کند و علاوه بر آن 100میلیارد تومان هم برای هزینههای جاری باشگاه بپردازد.
تحمیل باشگاهداری
به خودروسازان، قیمت خودرو را افزایش میدهد
سخنگوی کمیسیون صنایع با بیان اینکه امروز 77 درصد مشکلات صنعت خودرو، مالی است و این خرید برای خودروساز هم مشکل مالی ایجاد میکند، افزود: وقتی این هزینه سنگین را بر خودروسازی تحمیل میکنید، قیمت تمام شده خودرو را بالا میبرد و باز هم خودرو را با افزایش قیمت، دست مصرف کننده میدهند.
وی گفت: خودروسازان هر چقدر کمبود منابع داشته باشند، دستشان را در جیب مردم میکنند و از طرفی در بحث خصوصیسازی هم میبینیم شبه دولتیها وارد میشوند.
عباسپور به فارس گفت: با وجود اینکه اعضای کمیسیون صنایع و معادن از وزیر صنایع در این خصوص سؤال و انتقاد کردند، اما وزیر محکم ایستاد و از این موضوع دفاع کرد.
به گفته وی، این دو باشگاه هر کدام 15 تا 20 میلیون نفر طرفدار دارند و وقتی چالش در حوزه ورزش به وجود میآید، دولت، مجلس و وزارت صنعت و خودروسازان باید جواب بدهند.
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس اضافه کرد: این کمیسیون و مجلس وارد میشود و اولین کاری که میکنیم بحث استیضاح و تذکر خواهد بود.
همچنین عضو کمیسیون صنایع مجلس خطاب به دولت درباره این واگذاری به خودروسازان، تصریح کرد: به احترام مردم این کار را نکنید و دست از روشهای از پیش شکست خورده بردارید.
مهرداد بذرپاش در گفتوگو با مهر تصریح کرد: خوب است در این واگذاریها که با اصرار دولت اتفاق افتاده است، دولت نظرسنجی بکند که آیا مردم تمایل به چنین کاری دارند.
این عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: از یک طرف میگوییم خودروسازان در زیان هستند و باید افزایش قیمت بدهیم که البته براساس خبرهای رسیده یکی از خودروسازان با ضررهای خیلی بالا حساب سال 93 خود را میبندد، از طرف دیگر میگوییم باشگاه را بخریم و سالی دهها میلیارد تومان خرج آن کنیم.
بذرپاش تصریح کرد: از یک طرف میگوییم خودروسازان به شبکه قطعهسازان بدهی بالا دارند و از طرف دیگر به خودروسازان تأکید میکنیم که این دو باشگاه را بخرید.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه بدهی به شبکه قطعهسازان به مفهوم کاهش اشتغال است، اظهار داشت: از طرف دیگر دو خودروساز، باشگاههای بزرگ دارند که هر سال دهها میلیارد تومان هزینه آن میشود و با وجود این دو باشگاه بزرگ چه نیازی به خرید مجدد دو باشگاه دیگر هست؟
وی خاطرنشان کرد: آیا واقعاً خصوصیسازی اتفاق افتاد یا اینکه دو باشگاه از وزارت ورزش به وزارت صنعت انتقال پیدا کردند؟ امروز وزیر محترم در کمیسیون صنایع خیلی محکم از این اتفاق دفاع کرد که باعث تعجب همه اعضا شد. اعضای کمیسیون صنایع با اجماع مخالف این اتفاق بودند.
بذرپاش این سؤال را طرح کرد که آیا واقعاً به مردم میتوانیم پاسخ دهیم و گرانی روزانه خودروها را با هزینه دو باشگاه بزرگ توجیه کنیم؟ این بود تصمیم راهبردی در حوزه صنعت؟ خواهش من از دوستان دولت این است که به احترام مردم این کار را نکنید و دست از روشهای غلط و از پیش شکست خورده برداریم. آیا به نظر خصوصیسازی اتفاق افتاد؟ کدام وجدان بیدار این امر را از ما میپذیرد؟
وی تأکید کرد: البته مجلس اقدام خود را انجام خواهد داد و در هفته آینده اقدامات لازم را صورت میدهد، ولی این تصمیم از دولتی که خود منادی تدبیر بود بسیار بعید به نظر میرسید که خبرهای رسیده در ماههای گذشته دلالت بر این امر داشت و تذکرهای زیادی در این امر داده شد.
همچنین واگذاری سرخابیها به خودروسازان واکنش منفی و شدید قطعهسازان، مشتریان و سهامداران را سبب شده است. به اعتقاد قطعهسازان بسیاری از واحدهای تولید قطعه کشور به دلیل بیپولی و عدم دریافت مطالبات خود از خودروسازان تعطیل یا تغییر کاربری دادهاند و این خطر سایر آنان را نیز تهدید میکند، بنابراین صرف هزینه خودروسازان برای خرید سرخابیها روا نیست.
سهامداران نیز اعلام کردهاند که چرا خودروسازان به جای افزایش سرمایه و سوددهی به سراغ خرید سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس رفتهاند و در نخستین اقدام 290 میلیارد تومان برای این اقدام اختصاص دادهاند.
هزینه خرید سرخآبیها را
روی قیمت خودرو نکشید
در همین حال رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان به شورای رقابت هشدار داد: هزینه خرید سرخآبیها را روی قیمت خودرو نکشید.
محمد جعفری گفت: از شورای رقابت میخواهیم شیوه قیمتگذاری خودرو را طوری تعیین کنند که هزینه اقداماتی همچون باشگاهداری خودروسازان از جیب مصرفکنندگان پرداخت نشود.
جعفری در گفتوگو با ایسنا گفت: متأسفانه اقدامات دو خودروساز بزرگ کشور حقوق مصرف کنندگان را تضییع میکند.
وی با بیان اینکه سوء مدیریت از دلایل بالا بودن قیمت خودرو در کشور است، خاطرنشان کرد: در این شرایط موضوعی چون خرید استقلال و پرسپولیس توسط ایران خودرو و سایپا نیز مطرح میشود.
رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان ادامه داد: خرید دو باشگاه فوتبال توسط دو خودروساز بزرگ کشور هزینههای این بنگاهها را بیش از پیش افزایش میدهد و آنها نیز تلاش میکنند رشد هزینه را از جیب مصرفکنندگان جبران کنند.
وی افزود: بنابراین علاوه بر درخواستهای فعلی خودروسازان برای افزایش قیمت در آینده نیز باید شاهد درخواستهای مجدد آنها برای جبران افزایش هزینههای این چنینی باشیم.
جعفری با بیان اینکه شورای رقابت نباید اجازه دهد هزینههای ناشی از چنین اقداماتی از مصرفکنندگان اخذ شود، تصریح کرد: خودروسازان اگر پول اضافهای دارند آن را صرف تحقیق و توسعه و افزایش کیفیت محصولاتشان کنند.
گفتنی است در چهاردهمین دور مزایده باشگاههای پرسپولیس و استقلال، شرکتهای دولتی یا شبه دولتی نیوان ابتکار وابسته به سایپا و شرکتهای سرمایهگذاری سمند وابسته به ایران خودرو با حدود 300میلیارد تومان یعنی کمترین قیمت خواهان خرید سرخابیها شدهاند. این در حالیست که براساس قانون خصوصیسازی واگذاری این گونه شرکتها به شرکتهای دیگر دولتی ممنوع بوده است. اکنون باید منتظر ماند و دید چه شرکتی به عنوان برنده مزایده پرسپولیس و استقلال خواهد شد و آیا باشگاهداری به دغدغهای جدید برای خودروسازان در کنار موضوعاتی مانند قیمت تمام شده بالای خودرو، کیفیت پایین، بدهیهای بانکی و طلب قطعهسازان تبدیل خواهد شد یا خیر؟