گزارش خبری کیهان
طرح مجلس برای نظارت بر مذاکرات هستهای رویارویی بهارستان و کنگره
نمایندگان مجلس به دنبال طرحی دو فوریتی به منظور نظارت هیئتی از مجلس بر روند «تدوین، نگارش و اجرای توافق نامه هستهای» هستند.
سرویس سیاسی-
چندی پیش سناتورهای آمریکا طرحی در کمیته روابط خارجی سنای این کشور درباره توافق هستهای احتمالی با ایران- موسوم به «قانون بازبینی موافقتنامه اتمی ایران»- به تصویب رساندند.
بر اساس این لایحه، دولت اوباما باید متن موافقتنامه نهایی را به محض تکمیل شدن -حداکثر پس از 5 روز- در اختیار کنگره قرار دهد. همچنین بر این اساس، توانایی اوباما مبنی بر لغو بسیاری از تحریمهای آمریکا علیه ایران در زمانی که کنگره در حال بررسی این موافقتنامه است، از بین خواهد رفت.
البته این تنها اثر این مصوبه نیست. «قانون بازبینی موافقتنامه اتمی ایران» پای موضوعات غیرهستهای را هم به توافق احتمالی باز میکند. ادعای حمایت ایران از تروریسم، موضوع موشکهای بالستیک و حقوق بشر از جمله مواردی است که در این قانون به آنها پرداخته شده است .
کاخ سفید موظف است گزارشهای دورهای و منظمی را در این موارد به کنگره ارائه کند و چنانچه جمهوری اسلامی برخلاف میل اعضای کنگره آمریکا قدمی برداشت، آنها میتوانند ظرف 10 روز تحریمهای تعلیق شده را بازگردانند!
در این سوی میدان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال طرحی هستند تا هرگونه تصمیم مربوط به مذاکرات هستهای پس از تصویب در مجلس قابلیت پذیرش و اجرایی شدن داشته باشد.
در همین ارتباط «سیدحسین نقویحسینی» نماینده مردم ورامین در گفت و گو با خبرنگار کیهان از جمع آوری امضاء برای تهیه طرح دو فوریتی به منظور نظارت هیئتی از مجلس بر روند «تدوین، نگارش و اجرای توافق نامه هستهای» خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بعد از بیانیه لوزان سؤالات و ابهامات بیشتری را در افکار عمومی ایجاد کرده است از سوی دیگر اظهارات وزیر خارجه کشورمان و رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد فکت شیت آمریکایی باعث شده است تا جامعه و نمایندگان مجلس در این خصوص اظهار نگرانی کنند .
وی با اشاره به این نکته که طرح مذکور در راستای حمایت از تیم مذاکرهکننده هستهای است افزود: هدف از ارائه طرح الزام تصویب توافق هستهای میان ایران و گروه 1+5را ایجاد اطمینان و اعتماد مبنی بر اینکه وکلای مجلس به نمایندگی از ملت ایران بر روند مذاکرات هستهای و توافق در این خصوص نظارت کامل دارند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه در توافق نامه هستهای باید عزت و منافع ملی کشورمان تامین شود اظهارداشت: نمایندگان مجلس در حال جمع آوری طرحی دو فوریتی به منظور نظارت هیئتی از مجلس بر روند «تدوین، نگارش و اجرای توافق نامه هستهای» است.
وی افزود: این درخواست با استناد به اصل 125 قانون اساسی صورت میگیرد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: هم چنین طرحی تهیه کردیم که دولت ملزم شود موافقت نامه هستهای را مطابق اصل 77 قانون اساسی به مجلس بدهد.
وی تصریح کرد: یکی از دغدغههای نمایندگان این است که متنی که به عنوان توافق نهایی نگارش میشود چگونه بوده و اجرای آن چگونه است و اگر غربیها کما فی السابق عهدشکنی کردند چه کار کنیم و چه کسی عهدشکنی آنها را گزارش خواهد داد.
حسین علی حاجیدلیگانی نماینده مردم شاهینشهر در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص به کیهان گفت: نمایندگان در صحن مجلس در حال جمعآوری امضاء برای طرحی هستند که براساس آن هرگونه تصمیم مربوط به مذاکرات هستهای پس از تصویب در مجلس قابلیت پذیرش و اجرایی شدن دارد که این طرح به صورت دو فوریتی آماده شده است.
وی افزود: در این طرح که با استناد به اصل 125 قانون اساسی تهیه شده، یک هیئت 7 نفره از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل میشود تا بر مذاکرات و توافقات هستهای نظارت داشته باشند.
اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این مورد گفت: طبق قانون اساسی هر قراردادی قبل از نهایی شدن باید به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد.
وی با اشاره به طرح نظارت بر «تدوین، نگارش و اجرای توافق نامه هستهای» در مجلس افزود: تعدادی از نمایندگان مجلس طرح مذکور را در قالب 2 فوریت امضا کردهاند که بر تدوین و اجرای توافق نامه هستهای نظارت داشته باشند .
ابراهیم کارخانه عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به طرح نظارت بر «تدوین، نگارش و اجرای توافق نامه هستهای گفت: کنگره آمریکا، تیم مذاکرهکننده آمریکایی و رژیم صهیونیستی در یک تقسیم کار مشخص به دنبال آن هستند تا در مذاکرات هستهای پیش رو بتوانند حداکثر امتیاز لازم از طرف ایرانی بگیرند .
وی با اشاره به اینکه آمریکاییها از کنگره بعنوان یک اهرم فشار بر جمهوری اسلامی ایران استفاده میکنند خاطر نشان کرد: هدف نمایندگان از طرح مذکور حفظ اقتدار و عزت ملی در مذاکرات هستهای است و بهتر است تیم مذاکرهکننده کشورمان بیشتر از نظرات کارشناسی نمایندگان مجلس استفاده کنند .
چندی پیش سناتورهای آمریکا طرحی در کمیته روابط خارجی سنای این کشور درباره توافق هستهای احتمالی با ایران- موسوم به «قانون بازبینی موافقتنامه اتمی ایران»- به تصویب رساندند.
بر اساس این لایحه، دولت اوباما باید متن موافقتنامه نهایی را به محض تکمیل شدن -حداکثر پس از 5 روز- در اختیار کنگره قرار دهد. همچنین بر این اساس، توانایی اوباما مبنی بر لغو بسیاری از تحریمهای آمریکا علیه ایران در زمانی که کنگره در حال بررسی این موافقتنامه است، از بین خواهد رفت.
البته این تنها اثر این مصوبه نیست. «قانون بازبینی موافقتنامه اتمی ایران» پای موضوعات غیرهستهای را هم به توافق احتمالی باز میکند. ادعای حمایت ایران از تروریسم، موضوع موشکهای بالستیک و حقوق بشر از جمله مواردی است که در این قانون به آنها پرداخته شده است .
کاخ سفید موظف است گزارشهای دورهای و منظمی را در این موارد به کنگره ارائه کند و چنانچه جمهوری اسلامی برخلاف میل اعضای کنگره آمریکا قدمی برداشت، آنها میتوانند ظرف 10 روز تحریمهای تعلیق شده را بازگردانند!
در این سوی میدان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال طرحی هستند تا هرگونه تصمیم مربوط به مذاکرات هستهای پس از تصویب در مجلس قابلیت پذیرش و اجرایی شدن داشته باشد.
در همین ارتباط «سیدحسین نقویحسینی» نماینده مردم ورامین در گفت و گو با خبرنگار کیهان از جمع آوری امضاء برای تهیه طرح دو فوریتی به منظور نظارت هیئتی از مجلس بر روند «تدوین، نگارش و اجرای توافق نامه هستهای» خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بعد از بیانیه لوزان سؤالات و ابهامات بیشتری را در افکار عمومی ایجاد کرده است از سوی دیگر اظهارات وزیر خارجه کشورمان و رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد فکت شیت آمریکایی باعث شده است تا جامعه و نمایندگان مجلس در این خصوص اظهار نگرانی کنند .
وی با اشاره به این نکته که طرح مذکور در راستای حمایت از تیم مذاکرهکننده هستهای است افزود: هدف از ارائه طرح الزام تصویب توافق هستهای میان ایران و گروه 1+5را ایجاد اطمینان و اعتماد مبنی بر اینکه وکلای مجلس به نمایندگی از ملت ایران بر روند مذاکرات هستهای و توافق در این خصوص نظارت کامل دارند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه در توافق نامه هستهای باید عزت و منافع ملی کشورمان تامین شود اظهارداشت: نمایندگان مجلس در حال جمع آوری طرحی دو فوریتی به منظور نظارت هیئتی از مجلس بر روند «تدوین، نگارش و اجرای توافق نامه هستهای» است.
وی افزود: این درخواست با استناد به اصل 125 قانون اساسی صورت میگیرد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: هم چنین طرحی تهیه کردیم که دولت ملزم شود موافقت نامه هستهای را مطابق اصل 77 قانون اساسی به مجلس بدهد.
وی تصریح کرد: یکی از دغدغههای نمایندگان این است که متنی که به عنوان توافق نهایی نگارش میشود چگونه بوده و اجرای آن چگونه است و اگر غربیها کما فی السابق عهدشکنی کردند چه کار کنیم و چه کسی عهدشکنی آنها را گزارش خواهد داد.
حسین علی حاجیدلیگانی نماینده مردم شاهینشهر در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص به کیهان گفت: نمایندگان در صحن مجلس در حال جمعآوری امضاء برای طرحی هستند که براساس آن هرگونه تصمیم مربوط به مذاکرات هستهای پس از تصویب در مجلس قابلیت پذیرش و اجرایی شدن دارد که این طرح به صورت دو فوریتی آماده شده است.
وی افزود: در این طرح که با استناد به اصل 125 قانون اساسی تهیه شده، یک هیئت 7 نفره از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل میشود تا بر مذاکرات و توافقات هستهای نظارت داشته باشند.
اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این مورد گفت: طبق قانون اساسی هر قراردادی قبل از نهایی شدن باید به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد.
وی با اشاره به طرح نظارت بر «تدوین، نگارش و اجرای توافق نامه هستهای» در مجلس افزود: تعدادی از نمایندگان مجلس طرح مذکور را در قالب 2 فوریت امضا کردهاند که بر تدوین و اجرای توافق نامه هستهای نظارت داشته باشند .
ابراهیم کارخانه عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به طرح نظارت بر «تدوین، نگارش و اجرای توافق نامه هستهای گفت: کنگره آمریکا، تیم مذاکرهکننده آمریکایی و رژیم صهیونیستی در یک تقسیم کار مشخص به دنبال آن هستند تا در مذاکرات هستهای پیش رو بتوانند حداکثر امتیاز لازم از طرف ایرانی بگیرند .
وی با اشاره به اینکه آمریکاییها از کنگره بعنوان یک اهرم فشار بر جمهوری اسلامی ایران استفاده میکنند خاطر نشان کرد: هدف نمایندگان از طرح مذکور حفظ اقتدار و عزت ملی در مذاکرات هستهای است و بهتر است تیم مذاکرهکننده کشورمان بیشتر از نظرات کارشناسی نمایندگان مجلس استفاده کنند .