کد خبر: ۴۲۶۳۰
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴
انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت:

آیین‌نامه استفاده از توان داخلی در کشوی میز نعمت‌زاده خاک می‌خورد

نایب رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، خواستار پایان دادن به کوتاهی و کم‌توجهی در استفاده از توان داخلی شد.


به گزارش فارس، سیامک صمیمی دهکردی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت آورده است: قانون حداکثر استفاده از توان داخلی به عنوان یک قانون مادر برای ساخت داخل که از سال 76 به دولت ابلاغ شد، در تمام قوانین مهم کشور نظیر قانون برنامه چهارم، پنجم، قانون مناقصات تکرار شده و از طرف قانون‌گذار به عنوان قانون ارجاع کار به صنعتگران و سازندگان داخلی شناخته شده است. مجلس شورای اسلامی در سال 91، یک بار دیگر قانون را اصلاح و با تأکیدات بیشتر به دولت ابلاغ کرد، اما این بار وزارت صنعت، معدن و تجارت، متولی اجرای این قانون شد که متأسفانه مسئولان وقت در دولت دهم نیز هیچ اهمیتی به این قانون که اصول حاکم بر اقتصاد مقاومتی را جاری و ساری می‌کند، ندادند.
در ادامه نامه نایب رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران آمده است: «در دولت یازدهم با شعارهایی که رئیس جمهور محترم و شخص حضرتعالی در حمایت از ساخت داخل دادند، موجب شد که چند تشکل مهم صنعتی، یعنی انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی، انجمن صنفی شرکتهای اتوماسیون صنعتی، جامعه مهندسان مشاور ایران، سندیکای صنعت برق که مجدانه در زمینه ساخت داخل فعالیت می‌کنند، جلسات متعددی را در سال گذشته در وزارتخانه مزبور، نزد معاون وزیر در امور صنایع و مدیر کل صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات برگزار کرده و لزوم اجرای این قانون را متذکر شوند که پس از وجود مباحث فراوان، جملگی مقامات دولتی و نمایندگان حاضر در این نشست‌ها، به این نتیجه رسیدند که باید «آیین نامه‌ای برای قانون حداکثر استفاده از توان داخلی» نوشته شود تا وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند طبق یک روال منطقی با کمک تشکلهای فعال در حوزه ساخت داخل، این قانون را در تمام ارگان‌هایی که پروژه اجرا کرده و خرید تجهیزات دارند، اجرایی کند.»
صمیمی دهکردی در نامه خود افزوده است: «سرانجام شش تشکل صنفی اقدام به نگارش آیین‌نامه قانون مزبور کردند، پس از رفت و آمدهای مکرر و نشست‌ها با مدیر کل صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات این آیین‌نامه تکمیل شد و بالاخره پس از جلسات متعدد آیین‌نامه در حضور معاون حضرتعالی در امور صنایع، نهایی و مقرر شد که از حضرتعالی یا همان متولی اجرای قانون حداکثر استفاده از توان داخلی ابلاغ شود تا سریع‌تر تکلیف کلیه دستگاه‌های اجرایی مشخص شود، دیگر از دادن نامه‌های فعلی از سوی وزارت صنعت که به صورت غیر کارشناسی فقط گفته می‌شود که 5 یا 10 درصد ساخت داخل باید باشد، خودداری شود و همگان بدانند که قانون حداکثر استفاده از توان داخلی در وهله اول، یعنی ارجاع کار به شرکتهای ایرانی و آن شرکت ایرانی است که باید حداقل 51 درصد از آن کار را از امکانات کشور استفاده کند، نه آن که کار به خارجی داده شود و شرکتهای ایرانی درصدی از آن را از خارجی گدایی کنند.»
در ادامه نامه نایب رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت آمده است: «این آیین نامه چند ماه است که در کشوی میز معاون جنابعالی باقی مانده، خاک می‌خورد و هر چه پیگیری می‌کنیم با بی‌میلی تمام پاسخ می‌دهند که جناب وزیر به دنبال دردسر ساخت داخل نیستند و نمی‌خواهند خودشان را با دستگاه‌های اجرایی درگیر کنند، لذا مسأله را مسکوت گذاشته‌اند.