kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۲۲۰
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶

جزئیات بازپرداخت ۱۰۰ درصدی کرایه به مسافران قطار بابت تاخیر

قطارهایی که بیش از سقف مجاز تاخیر داشته باشند، باید ۱۰۰ درصد بهای بلیت را به مسافر برگردانند.

مرتضی جعفری، مدیرکل تنظیم بازار راه‌آهن در گفت‌وگو با فارس با اعلام خبر فوق، گفت: در قالب ۲ مرحله خسارت پرداخت می‌شود اول  آنکه ۵۰ درصد بهای بلیت به همراه یک وعده پذیرایی رایگان به مسافر ارائه می‌شود و اگر تاخیر قطار از سقف تعیین شده افزایش یابد، تا ۱۰۰ درصد بهای بلیت مسترد می‌شود.
جعفری با بیان اینکه میزان ساعات تاخیر در قالب جدولی تعیین شده است، گفت: این موارد بستگی به زمان سیر هر قطار و مسیر قطار دارد. مثلا در قطار پردیس تهران - مشهد اگر بیش از ۲ ساعت تاخیر رخ دهد ۵۰ درصد بهای بلیت به اضافه یک وعده غذای رایگان به مسافر ارائه می‌شود. در همین مسیر اگر تاخیر قطار از ۷ ساعت بیشتر باشد، ۱۰۰ درصد بهای بلیت پرداخت می‌شود.
وی بیان کرد: در مسیری دیگر نظیر تهران - یزد اگر ۱/۵ ساعت تاخیر رخ دهد ۵۰  درصد بهای بلیت به همراه یک وعده غذای رایگان  ارائه می‌شود و اگر بیش از ۶/۵ ساعت تاخیر رخ دهد، ۱۰۰درصد بهای بلیت به مسافر برگردانده می‌شود.
مدیرکل تنظیم و نظارت بر بازار راه‌آهن بیان کرد: هموطنان تا یک ماه می‌توانند با مراجعه به آژانس‌ها نسبت به دریافت خسارت اقدام کنند.
 جعفری همچنین در خصوص رسیدگی به شکایت مسافر اظهار داشت: مسافران جهت دریافت اطلاعات، ثبت شکایات، پیشنهادات و انتقادات خود می‌توانید با سامانه «صدای مسافر راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» با شماره ۵۱۴۹ از تهران و ۰۲۱-۵۱۴۹ از شهرستان‌ها تماس بگیرند.
مدیرکل تنظیم و نظارت بر بازار راه‌آهن بیان کرد: در حال حاضر اگر مسافری در داخل قطار با مشکلی مواجه شد تا نیم ساعت بعد رئیس قطار باید رسیدگی کرده و نتیجه را به مسافر اعلام کند و در واقع شکایت‌ها در داخل قطار پاسخ داده می‌شود.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه تاکنون حدود ۸۰۰ هزار صندلی از ظرفیت ایجاد شده به فروش رفته اظهار  داشت: در بسیاری از مسیرها بلیت برای دور دوم سفرهای نوروزی در سیستم وجود دارد و مسافران می‌توانند برای تهیه بلیت اقدام کنند.
مدیرکل تنظیم و نظارت بر بازار راه‌آهن بیان کرد: از مجموع یک‌میلیون و ۵۷۰ هزار صندلی آنلاین حدود ۸۰۰ هزار صندلی به فروش رفته است و حدود ۸۰۰ هزار صندلی نیز باقی مانده است.
جعفری اظهار داشت: در روزهای پرتقاضا نظیر ۲۷ و ۲۸ اسفند و مسیرهای پرتردد، بلیت‌ها اغلب فروش رفته است اما برای دور دوم سفرهای نوروزی بلیت موجود است.
وی درباره نظارت بر نرخ‌های بلیت قطار به خصوص در ایام پیک نوروز بیان کرد: در برخی دیگر از سیستم‌های حمل و نقلی به خاطر ترددهای یک سر خالی قیمت بلیت‌ها درصدی افزایش می‌یابد، اما در سیستم ریلی این افزایش قیمت اعمال نمی‌شود.
مدیرکل تنظیم و نظارت بر بازار راه‌آهن اضافه کرد: همچنین در هفته جاری که هفته پایانی سال است، شرکت‌های ریلی در برخی از مسیرها تخفیف اعمال می‌کنند تا مسافران تشویق شوند در برخی از روزهای کم‌تردد هم از قطار استفاده کنند.