شدت لذات نفسانیه، تقویت حجابهای ظلمانی (سلوک عارفانه)
(بدان ای سالک راه حق!) این افزایش حجب، سبب طبیعی دارد، و آن، آن است که این سه قوه یعنی قوه شیطنت، که فروع آن عجب و کبر و طلب ریاست و خدعه و مکر و نفاق و کذب و امثال آن است و قوه غضب، که خود سری و تجبر و افتخار و سرکشی و قتل و فحش و آزار خلق و امثال آن از فروع آن است، و قوه شهوت، که شره و حرص و طمع و بخل و امثال آن از فروع آن است، این قوای ثلاثه، محدود به حدی نیستند.
و معلوم است هر مرتبهای از مراتب لذات نفسانیه، که راجع به این سه قوه است، که از برای انسان حاصل شود، به اندازه خود انسان را دلبسته به دنیا و غافل از روحانیت و حق و حقیقت میکند. و چون پشت سر هرلذتی، نفس لذت دیگر، بلکه لذات دیگر را طالب شود، پس در پشت سر هر حجابی حجبی ظلمانی برای انسان پیدا شود، و از هر یک از این مجاری و قوای حسیه که شعاع نفس از آنها به عالم طبیعت و دنیا جلوه کرده، دائما حجابهایی به روی قلب و روح کشیده شود که انسان را ازسیرالیالله و طلب حق «جلجلاله» باز دارد. (۱)
________________________
شرح حدیث
-۱ جنود عقل و جهل، امام خمینی (ره)، ص ۴۸
و معلوم است هر مرتبهای از مراتب لذات نفسانیه، که راجع به این سه قوه است، که از برای انسان حاصل شود، به اندازه خود انسان را دلبسته به دنیا و غافل از روحانیت و حق و حقیقت میکند. و چون پشت سر هرلذتی، نفس لذت دیگر، بلکه لذات دیگر را طالب شود، پس در پشت سر هر حجابی حجبی ظلمانی برای انسان پیدا شود، و از هر یک از این مجاری و قوای حسیه که شعاع نفس از آنها به عالم طبیعت و دنیا جلوه کرده، دائما حجابهایی به روی قلب و روح کشیده شود که انسان را ازسیرالیالله و طلب حق «جلجلاله» باز دارد. (۱)
________________________
شرح حدیث
-۱ جنود عقل و جهل، امام خمینی (ره)، ص ۴۸